تبیان، دستیار زندگی

9 عاملی که میل جنسی را کاهش می‌دهد

قاتلان میل جنسی

داشتن یک رابطه جنسی سالم برابر است با نشاط روحی و جسمی! به همین دلیل این رابطه مهم است و باید عواملی که باعث کاهش آن می‌شوند را شناخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی میلی جنسی
اکثر افراد میل جنسی را با یک احساس ناخودآگاه و خود به خودی مرتبط می‌دانند. به طوری که ناگهان به وجود می‌آید و زوج‌ها را به سمت ایجاد رابطه‌ای که عاطفی و حسی تلقی می‌شود سوق می‌دهد. اما عواملی وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شوند و زوج‌ها را با مشکلاتی مواجه کنند. در این مطلب به 9 عامل کاهش دهنده میل جنسی اشاره می‌کنیم.

استرس

داشتن یک رابطه زناشویی سالم و پرنشاط بسیار مهم و تأثیرگذار است. با این حال کم نیست تعداد افرادی که در این زمینه به مشکل برخورده‌اند و هر روز بیشتر تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. استرس به معنای واقعی از بین برنده میل جنسی است. مشکلی که بیشترین تأثیر را در کاهش میل جنسی و نشاط آن دارد اما به قدری در زندگی ما عادی شده که توجه کافی به آن نمی‌کنیم. بالا بودن استرس باعث افزایش میزان ترشح کورتیزول در بدن و کاهش میزان تستوسترون می‌شود. در نتیجه میل به داشتن رابطه جنسی تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند. فعالیت‌های روزمره مانند کار، داشتن جلسات سخت کاری، ترافیک، کارهای سنگین خانه، نگهداری از بچه‌ها یا وظایف روزمره دیگر باعث بالا بردن میزان استرس افراد می‌شود. این مسئله نیز نتیجه‌ای جز خستگی و میل به خوابیدن ندارد.

بالا بودن استرس باعث افزایش میزان ترشح کورتیزول در بدن و کاهش میزان تستوسترون می‌شود. در نتیجه میل به داشتن رابطه جنسی تحت تأثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند


مصرف برخی داروها

درمان با داروهای قوی مانند شیمی‌درمانی عوارض جانبی سختی دارند که رایج هستند. از جمله این اثرات می‌توان به خستگی، حالت تهوع و غیره اشاره کرد که ممکن است به کاهش شدید میل جنسی بیانجامد. از دیگر داروهای کاهش دهنده میل جنسی می‌توان به قرص‌های ضدبارداری اشاره کرد. در واقع این داروها به ویژه در شروع دوره مصرف، باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. البته تأثیر این قرص‌ها به مرور کاهش پیدا کرده و شرایط به حالت عادی برمی‌گردد.
مصرف برخی داروهای آنتی‌هیستامین یا داروهای ضدافسردگی نیز همین تأثیر را در پی دارد. اگر مشخص شود که کاهش میل جنسی در نتیجه مصرف دارو است می‌توانید با پزشکتان در خصوص عوارض داروهای مصرفی‌تان مشورت کرده و کمک بخواهید.

اثرات منفی ناشی از تجربه‌های بد

داشتن تجربه‌های بد نیز جزو عوامل رایجی است که به کاهش میل جنسی منجر می‌شود. این مسئله معمولاً زمانی بروز می‌کند که شما به طور کامل با شریک زندگی‌تان راحت نیستید. همچنین زمانی تجربیات بد خواهید داشت که برخی از رفتارهای طرف مقابلتان باب میلتان نباشد. اگر به همسرتان اعتماد دارید بهترین راه‌حل این است که با هم صحبت کنید و به یک تعادل دوطرفه برسید. فراموش نکنید که داشتن تجربه بد نباید یک مشکل لاینحل تصور شود. شما می‌توانید با تلاش و تعامل مشکل را برطرف کنید.

نداشتن اعتماد به نفس و حس امنیت

سلامت روانی در زندگی هر انسانی بسیار با اهمیت است. سلامت روانی روی شیوه ارتباط با دیگران یا ارزش فردی شخص تأثیر می‌گذارد. اگر فردی دچار عدم اعتماد به نفس باشد و حس امنیت و اطمینان نداشته باشد در رابطه جنسی خود نیز دچار مشکل خواهد شد. در واقع افرادی که بدن خود را دوست ندارند و آن را همان‌گونه که هست نمی‌پذیرند، افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در معرض کاهش میل جنسی و یا از دست دادن کامل آن قرار دارند. این بدین معنی است فردی که خود را نمی‌پذیرد در ارضای شریک خود و حتی از لذت بردن کامل از تجربه خود ناتوان خواهد بود. فردی که دچار این مشکل باشد باید اقدامات جدی در پیش بگیرد. چون این مشکلات در طولانی‌مدت شدیدتر خواهد شد. در نتیجه فرد را به ناتوانی جنسی خواهد کشاند.

مصرف الکل و مواد مخدر

مصرف زیاد الکل و مواد مخدر باعث کاهش میل جنسی می‌شود. با وجود اینکه ممکن است ابتدا این مواد باعث تحریک میل جنسی برای داشتن رابطه بشوند؛ اما در نهایت باعث خستگی و حتی اختلالات نعوظ در فرد می‌شوند. باور به اینکه الکل محرک جنسی است افسانه‌ای بیش نیست. واقعیت این است که میل جنسی به معنای ارگاسم نیست. متأسفانه مصرف مواد سمی مانند الکل و مواد مخدر باعث اختلال و نابودی اوج لذت جنسی می‌شود.

کمبود خواب

بی‌خوابی و نداشتن خواب راحت و باکیفیت برای بدن آسیب رسان است. بنابراین لازم است که روی خوابتان حساس باشید و چرخه خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید. زمانی که فردی کم می‌خوابد دچار خستگی، استرس و اضطراب می‌شود. این عوامل نیز روی درگیری‌های ایجاد شده بین زوج‌ها تأثیر گذاشته و روی رابطه جنسی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، عدم استراحت کافی باعث می‌شود فرد با کارهایی مانند نوازش و غیره تحریک نشود و این روی میل جنسی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته و باعث کاهش آن می‌شود.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب به اندازه عوامل دیگر در زمینه میل جنسی به چشم نمی‌آید. با این حال باید بدانید که تغذیه نقش مهمی در میل جنسی و روابط زناشویی می‌گذارد. اگر غذاهای مفیدی میل نمی‌کنید و یا رژیم غذایی‌تان بیش از اندازه پروتئین دارد بدانید که میزان تستوسترون‌تان کاهش پیدا می‌کند. علاوه براین، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌های دریافتی‌تان به میزان کافی نباشد دچار احساس خستگی و کسالت خواهید شد. به همین دلیل لازم است که تغذیه‌ای سالم و متعادل داشته باشید.

یکنواختی

زمانی که هر رابطه‌ای آغاز می‌شود همه چیز تازه است و فرد احساس خوبی دارد. این مسئله در خصوص رابطه جنسی نیز صادق است. اما این مرحله به مرور کم‌رنگ شده و رابطه جنسی نیز عادی و دچار یکنواختی می‌شود. به همین دلیل برای حفظ نشاط جنسی باید تنوع ایجاد کنید و هر بار تجربه‌های جدیدی داشته باشید. لازم است که زمانی را در کنار همسرتان بگذرانید، ارتباط کلامی فعالی داشته باشید و تلاش کنید تا رابطه‌تان یکنواخت نشود. یادتان باشد که یکنواختی در زندگی می‌تواند منجر به عدم گفتگو و کاهش ارتباط کلامی شود که خود به مرور باعث کاهش میل جنسی می‌شود.

مشکل ارتباط کلامی با شریک زندگی خود

همان‌طور که در بالا ذکر شد، افتادن در دام روزمرگی و یکنواختی جزو عواملی است که به مرور زمان میل جنسی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است که با همسرتان گفتگو و ارتباط کلامی مؤثری داشته باشید. این کار باعث می‌شود بیشتر با علایق و خواسته‌های جنسی همدیگر آشنا شوید و نشاط جنسی خود را حفظ کنید. علاوه براین، وجود مشکلات زناشویی که به موقع در خصوص آن‌ها بحث نشده و حل نشده باقی مانده است نیز باعث کاهش میل جنسی در طرفین می‌شود. چون دلخوری‌های باقی مانده بین زوج‌ها باعث می‌شود دو طرف نتوانند به راحتی احساسات عاطفی خود را بروز دهند.
نتایج پژوهشی که در Sexual Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خستگی، مشاجرات زناشویی و استرس‌های کاری جزو مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده میل جنسی در آقایان هستند. بنابراین توصیه می‌شود همیشه در خصوص مسائلی که شما را آزار می‌دهد با شریک زندگی خود صحبت کرده و تلاش کنید آن‌ها را برطرف کنید. با این روش نشاط زندگی و رابطه جنسی‌تان بیشتر حفظ خواهد شد.
توصیه‌هایی برای حفظ و افزایش میل جنسی
حفظ استانداردهای صحیح میل جنسی با شریک زندگی خود یکی از جنبه‌های اساسی رابطه زناشویی است. با این حال گاهی میل جنسی افراد بر اثر عوامل متعددی مانند سبک زندگی نادرست، نداشتن خلاقیت و مشکلات شخصی دچار مشکل می‌شود.
اگر می‌خواهید از این مشکلات خلاص شوید و یا کاهش میل جنسی طرف مقابلتان را برطرف کنید لازم است اقداماتی را انجام دهید. به طور کلی لازم است تمرکزتان را روی جزئیات قرار دهید که اتفاقاً خارج از عمل اصلی رابطه جنسی است. به این معنی لازم نیست تلاش کنید در رابطه جنسی برقرار شده بی‌نقص باشید. بلکه می‌توانید با یک ابراز علاقه غیرمنتظره، ارسال پیامک عاشقانه، انجام کاری که شریک زندگی‌تان را خوشحال می‌کند و غیره گام مؤثری در شکوفایی میل جنسی خود و شریک زندگی‌تان بردارید. این جزئیات مانند کدهایی هستند که خارج از رابطه جنسی ارسال شده و اثر شگفت‌انگیزی روی رابطه‌تان خواهند داشت. به طور کلی اگر می‌خواهید با مشکل کاهش میل جنسی مواجه نشوید یادتان باشد که تمرکزتان را روی ابراز محبت، تماس‌های بدنی مؤثر و پیش نوازی بگذارید که در اکثر موارد به حاشیه رانده می‌شوند اما تأثیر شگفت‌انگیزی در بهبود روابط زناشویی می‌گذارند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.