تبیان، دستیار زندگی

سوالات شایع والدین از پیش بارداری تا فرزندپروری

مسئله بارداری و فرزند آوری قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زوجین است. روزانه هزاران سؤال از سوی این گروه از کاربران در فضای اینترنت جستجو می‌شود. از روش‌های پیشگیری از بارداری و سن مناسب بارداری گرفته تا بهترین زمان نزدیکی برای بچه دار شدن، تأثیر کرونا در بارداری، اینکه درد زایمان طبیعی از هفته چندم شروع می‌شود، برای یبوست نوزاد چه باید کرد، مراحل رشد کودک، انتخاب اسم کودک و هزاران سؤال دیگر. معمولاً جستجوی شما در گوگل، هزاران و بلکه میلیون‌ها صفحه را در مقابل دیدگانتان قرار خواهد داد. اما کدام‌یک از آنها واقعاً قابل اعتماد هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سوالات شایع والدین از پیش بارداری تا فرزندپروری

یکی از وب سایت‌ها و اپلیکیشن های موفقی که محتوای خود را توسط متخصصین حوزه مادر و کودک تهیه و تدوین می‌کند، گهواره نام دارد. در اپلیکیشن و وب سایت گهواره سعی شده تا به شایع‌ترین سؤالات و نیازهای زوجین و والدین به صورت کاملاً تخصصی اما به صورت ساده‌سازی شده، پاسخ داده شود. نمونه‌هایی از سؤال و جواب‌هایی که در وب سایت و اپلیکیشن گهواره رد و بدل می‌شود را در ادامه می‌خوانید.

سن مناسب بارداری چه موقع است و تا چه سنی میتوان باردار شد؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از زوجین در پی جواب آن هستند، سن مناسب بارداری است. با توجه به اینکه این روزها سن ازدواج بسیار بالا رفته است، خیلی از زوجین نیز می‌خواهند بدانند که  تا چه سنی می‌توان باردار شد. بر اساس نظر متخصصین، زنان در سنین 20 تا 35 سالگی در بهترین سن بارداری خود قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که شما در سنین پایین‌تر و یا بالاتر، نمی‌توانید صاحب فرزند شوید و یا فرزندان سالمی نخواهید داشت. بلکه منظور این است که در سنین 20 تا 35 سالگی:

1. باروری خانم‌ها در بالاترین حد خود قرار دارد و بنابراین، شانس موفقیت در بارداری نیز بیشتر خواهد بود.
2. خطرات بارداری برای مادر و جنین کمتر است. در سنین پایین‌تر احتمال خطراتی مانند زایمان زودرس و پارگی کیسه آب و در سنین بالاتر، احتمال بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین وجود خواهد داشت.

در یک مقاله در وب سایت گهواره آماده است که باروری زنان به‌طورکلی بعد از 35 سالگی شروع به کاهش می‌کند و در حدود 42 سالگی با یک افت شدید مواجه می‌شود؛ اگرچه همچنان احتمال آن وجود دارد. افزایش سن قدرت باروری در زنان را بیش از مردان کاهش می‌دهد، اما قدرت باروری مردان نیز تحت تأثیر سن قرار خواهد گرفت.

نوزاد از چند ماهگی گردن میگیرد؟

در آغوش کشیدن نوزاد بسیار شیرین است اما اصول و قواعدی دارد. شما باید از قسمت‌های مختلف بدن او علی‌الخصوص گردن، به خوبی حمایت کنید؛ زیرا ماهیچه‌های گردن نوزاد در بدو تولد بسیار ضعیف هستند. اما نوزاد از چند ماهگی گردن میگیرد یا به‌اصطلاح گردنش سفت می‌شود؟ در پاسخ به مادری که این سؤال را در بخش تبادل نظر اپلیکیشن گهواره پرسیده بود، گفته شده است که "گردن گرفتن نوزاد یک نقطه عطف در رشد حرکتی او تلقی می‌شود. این اتفاق تکاملی به‌تدریج از یک ماهگی شروع می‌شود و تقریباً در 2 ماهگی نوزاد، با رشد کافی عضلات، کامل می‌شود."

وقتی می‌گوییم نوزاد گردن می‌گیرد یعنی وقتی او را بغل می‌کنید، می‌تواند سرش را سفت کند و گردنش را نگه دارد. لازم به ذکر است که بعضی از نوزادان ممکن است دو سه هفته زودتر یا دیرتر به این مرحله برسند. یادتان باشد که تا زمانی که از تسلط کودک بر این حرکت مطمئن نشده‌اید، حمایت از گردن او را ادامه دهید. اگر گردن گرفتن بیش از دو تا چهار هفته به تأخیر بیفتد، باید او را نزد پزشک ببرید.

تاثیر کرونا در بارداری چیست؟

این روزها بحثی داغ‌تر از کرونا نداریم؛ مسلماً مادران باردار و یا افرادی که قصد باردار شدن دارند، نگران تأثیر کرونا در بارداری هستند. چند نفر از مادران این سؤال را در بخش تبادل نظر وب سایت گهواره gahvare.net پرسیده‌اند. در پاسخ به این افراد آمده است که " زنان باردار بیش از دیگران مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن زنان در دوران بارداری ضعیف می‌شود. بنابراین هم احتمال ابتلا به کرونا در آنها بیشتر است و هم ممکن است به نوع شدید آن مبتلا شوند.

در حال حاضر اطلاعات ضد و نقیضی درباره تأثیر کرونا در بارداری وجود دارد. در برخی مطالعات آمده است که ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل نمی‌شود. بااین‌وجود، برخی از متخصصین معتقدند که تب بالای ناشی از کرونا به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد و باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین شود." بنابراین شما باید در دوران بارداری با حاضر نشدن در مکان‌های عمومی تا حد امکان، زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در مکان‌های پرجمعیت و رعایت بهداشت فردی، تا جای ممکن از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

درد زایمان طبیعی از هفته چندم شروع میشود؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زنانی که قصد انجام زایمان طبیعی دارند این است که درد زایمان طبیعی از هفته چندم شروع میشود. شاید احساس کنید که این سؤال غیرمنطقی است و درد زمان طبیعی کاملاً مشخص است! درصورتی‌که این‌طور نیست شما تقریباً در سه ماهه سوم بارداری دائما درگیر دردهای کاذب خواهید بود و تشخیص آن از دردهای حقیقی، قدری سخت است. در پاسخ به این سؤال که در اپلیکیشن گهواره توسط یکی از مادران باردار پرسیده شده است، باید گفت که یک بارداری طبیعی حدود 38 تتا 42 هفته طول می‌کشد؛ بنابراین ممکن است شما در این هفته‌های دچار درد زایمان طبیعی شوید. زایمان قبل از هفته 37 بارداری، زایمان زودرس نام دارد و بعد از هفته 42 بارداری نیز، نیاز به القا توسط تزریق آمپول سنتوسینون دارد.

بهترین راه برای انتخاب اسم کودک چیست؟

انتخاب اسم کودک یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است. اسم تمام هویت یک کودک است و باید علاوه بر اینکه به آهنگ و زیبایی تلفظ آن اهمیت می‌دهید، به معنی این اسم و حتی جنسیت آن نیز توجه کنید. بله درست شنیدید، جنسیت! در گذشته تفاوت اسم نوزاد پسر از اسم نوزاد دختر به‌راحتی مشخص بود. زیرا تعداد اسم‌های محدودی بر روی پسران و دختران گذاشته می‌شد. اما امروزه از اسامی متنوع و گسترده‌ای برای کودکان استفاده می‌شود که گاهی برای شنونده بسیار سخت و حتی غیرممکن است که تنها با شنیدن یک اسم، جنسیت صاحب آن نام را تشخیص دهد. بدتر از همه اینکه گاهی والدین به دلیل اینکه به‌درستی درباره معنا و جنسیت یک اسم تحقیق نکرده‌اند، گاهی به‌اشتباه اسمی را برای کودک استفاده می‌کنند که بعدها باعث ناراحتی و رنجش فرزند خود خواهند شد.

یکی از محبوب‌ترین بخش‌هایی که در اپلیکیشن و وب سایت گهواره در نظر گرفته شده است، بخش انتخاب اسم است. در این قسمت، شما می‌توانید اسامی مختلف را برحسب حروف الفبا پیدا کنید، با معانی و ریشه آنها آشنا شوید و نظر کاربران را درباره آن اسم بدانید.