تبیان، دستیار زندگی

همه‌ی آنچه باید درباره‌ی کم‌خونی فقر آهن بدانید (2)

دلایل ایجاد کم‌خونی فقر آهن را بشناسیم

در مورد خانم‌های باردار نیز بسیار شایع است که طی بارداری دچار فقر آهن شوند. زیرا بدن شما در زمان بارداری نیاز به آهن بیشتری دارد تا خون مورد نیاز جنین به خوبی تأمین شود و بتواند اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت نماید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشکلات گوارشی و فقر آهن
در قسمت اول این مطلب در مورد علائم و عوارض ناشی از کم‌خونی فقر آهن توضیحاتی ارائه کردیم. در این قسمت می‌خواهیم علل ایجاد کمخونی فقر آهن را معرفی کنیم. با ما همراه باشید...
کمبود آهن می‌تواند ناشی از علت‌های گوناگونی باشد. برخی از شایع‌ترین علت‌های فقر آهن شامل موارد زیر می‌شوند:

عادت ماهانه

در مورد خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، پریودها شایع‌ترین علت فقر آهن به شمار می‌روند. معمولاً فقط خانم‌هایی که پریودهای سنگین دارند دچار فقر آهن می‌شوند. اگر شما در چند سیکل قاعدگی پشت سر هم دچار خونریزی‌های سنگین باشید به آن منوراژی می‌گویند.

بارداری

در مورد خانم‌های باردار نیز بسیار شایع است که طی بارداری دچار فقر آهن شوند. زیرا بدن شما در زمان بارداری نیاز به آهن بیشتری دارد تا خون مورد نیاز جنین به خوبی تأمین شود و بتواند اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت نماید.
برخی از خانم‌های باردار نیاز به مصرف مکمل آهن دارند و عده‌ای دیگر ممکن است فقط لازم باشد مقدار مصرف آهن غذایی خود را بیشتر کنند.

خونریزی گوارشی

سیستم گوارش، بخشی از بدن است که مسئولیت هضم غذا را به عهده دارد. این سیستم شامل معده و روده‌ها می‌شود. خونریزی در سیستم گوارش، شایع‌ترین علت فقر آهن در مردان و زنانی است که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند. بیشتر افرادی که دچار خونریزی گوارشی می‌شوند، تغییری قابل توجهی در مدفوع خود نمی‌بینند و عادات دفع آن‌ها نیز تغییر خاصی نمی‌کند. در ادامه به برخی از علت‌های خونریزی گوارشی اشاره می‌کنیم:

خونریزی در سیستم گوارش، شایع‌ترین علت فقر آهن در مردان و زنانی است که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند. بیشتر افرادی که دچار خونریزی گوارشی می‌شوند، تغییری قابل توجهی در مدفوع خود نمی‌بینند و عادات دفع آن‌ها نیز تغییر خاصی نمی‌کند


داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند سبب خونریزی معده شوند. ایبوپروفن و آسپیرین، دو تا از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی پُرمصرف هستند.
اگر پزشک شما تشخیص بدهد دارویی که مصرف می‌کنید دلیل خونریزی معده‌تان است، می‌تواند داروی کم ضررتری برایتان تجویز کند. اما مصرف هیچ داروی تجویزی را قطع نکنید مگر اینکه پزشکتان توصیه کند.

زخم معده
اسید معده که به هضم غذا کمک می‌کند، گاهی می‌تواند به دیواره‌ی معده آسیب بزند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، اسید موجب تشکیل یک زخم باز می‌شود که به آن زخم معده می‌گویند.
زخم معده می‌تواند موجب خونریزی مخاط معده شود و در نتیجه آنمی ایجاد کند. در برخی موارد، خونریزی می‌تواند سبب شود خون استفراغ کنید یا در مدفوع‌تان خون ببینید. اما اگر خونریزی معده سرعت نداشته باشد، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید.

سرطان گوارش
در بعضی موارد، خونریزی گوارش می‌تواند ناشی از سرطان باشد که معمولاً شامل سرطان معده یا سرطان روده می‌شود. زمانی که سعی دارید علت فقر آهن را بیابید، پزشکتان علائم احتمالی سرطان را بررسی خواهد کرد. اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، شما را به متخصص بیماری‌های گوارشی ارجاع می‌دهد تا بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود. یعنی اگر علت اصلی، سرطان باشد هر چه سریع‌تر درمان شروع خواهد شد.
اگر سن‌تان شصت سال به بالاست و فقر آهن دارید، پزشکتان باید شما را برای چکاپ از جهت سرطان روده به یک متخصص ارجاع بدهد.

آنژیودیسپلازی
خونریزی سیستم گوارش می‌تواند ناشی از عارضه‌ای به نام آنژیودیسپلازی نیز باشد که نتیجه‌ی بسیار نازک و حساس شدن رگ‌های خونی در سیستم گوارش است که می‌تواند منجر به خونریزی شود.

بیماری مزمن کلیوی

افرادی که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند اغلب دچار فقر آهن می‌شوند. بیشتر آن‌هایی که بیماری مزمن کلیوی دارند و دچار فقر آهن نیز می‌شوند، با مکمل آهن به صورت تزریقی تحت مداوا قرار می‌گیرند.

سایر علت‌ها

دیگر عوارض یا اتفاقاتی که سبب خونریزی می‌شوند نیز ممکن است منجر به فقر آهن بشوند. از جمله:
. بیماری التهابی روده: عارضه‌ای که سبب قرمزی و التهاب در سیستم گوارش می‌شود، مانند بیماری کرون و کولیت زخمی روده
. ازوفاژیت: التهاب لوله‌ی مری در اثر نشت اسید معده
. شیستوزومیازیس: عفونتی که در اثر انگل ایجاد می‌شود و معمولاً در ناحیه‌ی پایین صحرای آفریقا وجود دارد
. اهدای خون: اهدای مقدار زیادی از خون می‌تواند سبب فقر آهن شود
. تروما: یک حادثه‌ی جدی مانند تصادف اتومبیل می‌تواند باعث از دست رفتن مقدار زیادی از خون شود
. خون دماغ شدن: مرتباً خون دماغ شدن می‌تواند سبب فقر آهن شود که البته نادر است
. هماچوری (خون در ادرار): هماچوری به ندرت سبب فقر آهن می‌شود و می‌تواند علامتی از یک عارضه‌ی دیگر باشد

سوء جذب مواد مغذی
سوء جذب زمانی است که بدن شما نتواند آهن مواد غذایی را دریافت کند و این نیز علت دیگری از فقر آهن است. این اتفاق می‌تواند ناشی از ابتلا به بیماری سلیاک باشد که یک عارضه‌ی گوارشی معمول است و در آن فرد نسبت به گلوتن، واکنش منفی نشان می‌دهد یا ناشی از عمل جراحی که طی آن بخشی از معده یا تمام آن برداشته شده است.
کمبود آهن در رژیم غذایی
به ندرت پیش می‌آید فقر آهن صرفاً به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی باشد، مگر اینکه باردار باشید. اما کمبود آهن غذایی می‌تواند ریسک ابتلا به آنمی را در صورتی که هر یک از بیماری‌های گفته شده را داشته باشید، بالا ببرد.
برخی مطالعات نشان می‌دهند افراد گیاهخوار بیشتر در معرض فقر آهن هستند زیرا در رژیم غذایی آن‌ها گوشت قرمز وجود ندارد.
اگر گیاهخوار هستید می‌توانید با خوردن انواع دیگری از غذاها، آهن مورد نیاز خود را دریافت کنید، مثلاً حبوبات، مغزها، میوه‌های خشک شده، غلات کامل، غلات غنی شده، آرد سویا، و بیشتر سبزیجات برگ تیره.
اگر باردار هستید، ممکن است نیاز داشته باشید طی بارداری، مقدار آهن غذایی مصرفی خود را افزایش دهید تا از فقر آهن جلوگیری کنید.

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.