تبیان، دستیار زندگی

چند توصیه به کسانی که مادرشان را ازدست‌داده‌اند

چگونه با دلتنگی‌های روز مادر کنار بیاییم؟

روز مادر بهانه‌ای برای قدردانی و تشکر از مهربانی‌ها و فداکاری‌های مادر است. چند هفته و یا چند روز مانده به ‌روز مادر عده‌ای در تکاپوی خریدن هدیه برای مادرانشان هستند تا شاید بتوانند ذره‌ای از محبت‌های مادرشان را جبران کرده و با این کار او را خوشحال کنند اما این روز برای برخی‌ها تلخ‌ترین روز سال است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روز مادر
روز مادر برای بعضی‌ها روز دلتنگی‌ست. دلتنگی برای مادری که دیگر نیست. در این میان عده‌ای اخیراً عزیزان خود- به‌ویژه مادرانشان - را به دلیل بیماری مهلک کرونا ازدست‌داده‌اند؛ روز مادر برای این افراد به مراتب سخت‌تر است زیرا آن‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی به معنای واقعی کلمه تنها هستند و عزاداری عزیزانشان را در انزوا برگزارکرده‌اند.
به هر حال، روز مادر و روز پدر روزهای خاصی هستند که داغ دل کسانی که والدینشان را از دست داده اند، زنده می‌کند. با نزدیک شدن به روز مادر، ما به کسانی که مادرشان را ازدست‌داده‌اند توصیه می‌کنیم تا با انجام راهکاری زیر اثرات محرک‌های روز مادر را کاهش دهند:

برای تکریم مادر خود کاری انجام دهید

شاید تعریف مرگ برای ما دشوار باشد. درواقع، غصه‌ی از دست دادن عزیزان بیشتر برای آن است که دیگر امکان دیدن آن‌ها میسر نیست اما حقیقت این است که مردگان پس از مرگ زنده هستند و ارتباطشان با دنیای مادی قطع نشده است. آن‌ها بیش از هر زمان دیگری محتاج شمایند. هرآنچه از این دنیای مادی برای اموات احسان و خیرات شود، مردگان متوجه می‌شوند. نمازخواندن، روزه گرفتن، اطعام به فقرا و دستگیری از نیازمندان، دعا کردن، قرآن خواندن و صدقه دادن از مهم‌ترین و بهترین خیرات برای اموات است؛ بنابراین، روز مادر با دادن خیرات برای مادرتان از او تکریم کنید. با انجام این کار، آرامشی در خود احساس می‌کنید که به گفته کارشناسان دینی وقتی این آرامش را در خودتان احساس کردید، قطعاً بدانید که میت هم با خیرات شما به آرامش رسیده است.

از رسانه‌ و شبکه‌های اجتماعی دوری‌کنید

در روزهای خاصی مثل روز مادر صفحات مجازی ازجمله اینستاگرام پر می‌شود از عکس و فیلم افراد با مادرانشان. درواقع، عده‌ای با گذاشتن تصاویر و متن‌های محبت‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی نسبت به مادرشان ادای احترام می‌کنند؛ از طرف دیگر، صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه‌هایی را در زمینه تکریم روز مادر نشان می‌دهد که دیدن این تصاویر و برنامه‌ها در شبکه و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند خاطرات را برای شما زنده کرده و این روز را چند برابر برای شما سخت‌تر کند؛ پس خودتان را شکنجه روحی ندهید. به‌جای تماشای استوری دیگران در اینستاگرام و دیدن برنامه‌های تلویزیونی در این روز، سعی کنید خودتان را با  کتاب خواندن، تماشای فیلم، قرآن خواندن، پیاده‌روی، نامه نوشتن برای مادرتان و...سرگرم کنید.

با دیگران وقت بگذرانید

یکی از مهم‌ترین و بهترین کارهایی که می‌تواند در این روز غم و اندوه شما را کاهش دهد، سپری کردن این روز با دیگران است. اگر صحبت کردن درباره مادرتان وزنده کردن یاد و خاطرات او حالتان را بهتر می‌کند، می‌توانید این روز را با دوستان صمیمی مادرتان و یا کسانی که مادرتان را دوست داشتند، سپری کنید. اگر امکان ملاقات حضوری میسر نیست با آن‌ها تماس بگیرید. همچنین کسانی که در حق شما مادری کرده و جای خالی مادرتان را برایتان پرکرده‌اند (مثل خاله، مادربزرگ، مادر‌شوهر و...) را در این روز تکریم کنید. با این کار، کمتر جای خالی مادرتان را احساس خواهید کرد.
سعی کنید در این روز وقتتان را باکسانی که بوی مادرتان را برای شما می‌دهد (مثل خواهر و برادرهایتان) بگذرانید و یا حتی با تماس تصویری با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این کار باعث می‌شود تا در این روز کمتر احساس تنهایی کنید.

قبر مادرتان را زیارت کنید

همان‌گونه که در آموزه‌های دینی احترام به والدین در زمان حیاشان بسیار سفارش شده، این ادای احترام حتی بعد از مرگشان نیز مورد سفارش است. یکی از احترامات نسبت به پدر و مادر بعد از مرگشان، حضور بر سر قبر آن‌ها و خواندن قرآن، فاتحه و طلب آمرزش برای آنان است؛ بنابراین یکی از کارهایی که در روز مادر می‌تواند باعث تسلی دلتان شده و روح مادرتان را شاد کند، زیارت قبر اوست.
امیر مؤمنان علیه‌السلام در این زمینه به شیعیان خود سفارش می‌کند که: «به زیارت مردگانتان بروید زیرا آنان از زیارت شما خوشحال می‌شوند و شما بعد از دعا در حق آنان، حاجت‌های خود را نیز در کنار قبر آنان از خداوند متعال بخواهید.» (کافی، ج 3، ص 230)
اگر به دلیل دوری راه، محدودیت‌های کرونایی و هر دلیل دیگری امکان رفتن به سر قبر را ندارید، از راه دور با خواندن دعا، نماز، صدقه و... برای آن‌ها هدیه بفرستید.

این روز را جشن بگیرید

اگر خودتان مادر هستید، به یاد داشته باشید که این روزِ شما نیز است! شاید به خاطر از دست دادن مادرتان، روز مادر برای شما یک روز تلخ و ناراحت‌کننده باشد اما نباید به خاطر ناراحتی خود فرزندانتان را از جشن گرفتن محروم کرده و باغم و اندوه خود کام آن‌ها را تلخ کنید.
با برنامه‌ریزی برای این روز مثل گذراندن وقت با فرزندانتان، مرتب کردن خانه، پوشیدن لباس زیبا، درست کردن کیک و غذاهای خوشمزه و یا هر کاری که از انجام دادنش لذت می‌برید، نه‌تنها سرخودتان را گرم می‌کنید بلکه این روز را برای فرزندانتان خاطره‌انگیز خواهید کرد.
روز مادر می‌تواند روز سختی برای بسیاری از افراد باشد، به‌ویژه کسانی که مادری را ازدست‌داده‌اند؛ مهم است که در این روز تمام تلاشتان را برای مراقبت از خود انجام داده و بامحبت و دلسوزی، با خود مانند یک کودک پنج‌ساله رفتار کنید.