تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌های مکمل آقطی سیاه

شربت انگور کولی و آنچه باید درباره آن بدانید

انگور کولی یک درمان قدیمی است که برای رفع علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می‌شود، اما در کنار فواید آن، ممکن است مضراتی نیز وجود داشته باشد. آنچه شما باید درباره این گیاه بدانید اینجاست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انگور کولی
بیماری همه‌گیر این روزها یعنی کرونا موجب شد تا محبوبیت یک داروی قدیمی در بسیاری از کشورها به سرعت افزایش یابد. طبق شورای گیاه‌شناسی آمریکا، علاقه به گیاه انگور کولی، همراه با سایر مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی، با شیوع کووید 19 افزایش یافته است. اما، آیا واقعاً نوشیدن یک قاشق از این شربت بنفش تیره شما را از روزها و شب‌های همراه با بدن درد، سرفه و عطسه نجات می‌دهد؟
در اینجا مواردی که باید در مورد گیاه انگور کولی، به عنوان یک مکمل قابل استفاده در طولانی‌مدت و انتخابی عالی برای فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا بدانید، آورده شده است، از جمله حقایق تغذیه‌ای، مزایا و خطرات آن.

انگور کولی چیست؟

انگور کولی گیاهی بومی اروپا، آفریقای شمالی و آسیای غربی و مرکزی است که با گل‌های سفید شکوفا می‌شود و توت‌های تیره‌رنگ تقریباً سیاه تولید می‌کند. بیش از 20 گونه از این گیاه وجود دارد، اما شناخته‌شده‌ترین آن و بیشترین استفاده در محصولات از گیاه Sambucus nigra L است.
استفاده از گیاه انگور کولی یا همان آقطی سیاه به دوران بقراط در یونان باستان برمی‌گردد و در طول قرن‌ها ادامه پیدا کرده است. مشخص شده است که هم مصریان باستان و هم بومیان آمریکایی از گیاه انگور کولی برای درمان آنفلوانزا یا سرماخوردگی استفاده می‌کردند.

حقایق تغذیه‌ای در مورد انگور کولی

انگور کولی در صورت مصرف خام و نارس سمی است، به این معنی که شما باید از شربت، آب میوه، مربا یا ژله یا قرص آن استفاده کنید. نکات تغذیه‌ای این گیاه بسته به محصول بسیار متفاوت خواهد بود. در اینجا به آنچه در یک قاشق غذاخوری آب صددرصد خالص انگور کولی موجود است، نگاهی می‌اندازیم:
• کالری: 10
• پروتئین: 0 گرم
• چربی: 0 گرم
• کربوهیدرات: 0 گرم
• فیبر: 1 گرم (4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای زنان؛ 3 درصد مقدار روزانه برای مردان)
• قندها: 0 گرم
• کلسیم: 5 میلی‌گرم (1 درصد مقدار مورد نیاز روزانه)
• آهن: 0.2 میلی‌گرم (1 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای زنان؛ 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای مردان)
• ویتامین ث: 5 میلی‌گرم (7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای زنان؛ 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای مردان)

این گیاه چطور می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد؟

عصاره انگور کولی ممکن است به داروهای مبارزه با آنفلوانزا متعلق باشد. در حالی که مدت‌هاست که از آن برای مقابله با زکام و عطسه استفاده می‌شود، تحقیقات مختلفی در این باره انجام شده است.
با این وجود، یک مطالعه کوچک بر روی 180 نفر نشان داد که مصرف انگور کولی در شروع علائم تنفسی فوقانی باعث کاهش مدت زمان این علائم در مقایسه با گروه کنترل می‌شود. این گیاه برای آنفلوانزا حتی بیشتر از سرماخوردگی نیز مؤثر است. (اینکه آیا شرکت‌کنندگان واکسن آنفولانزا دریافت کرده‌اند یا خیر، تأثیری در اثرات مکمل دارای انگور کولی نداشته است.)
در همین حال، یک مطالعه در سال 2016 در مورد مواد مغذی بر روی مسافران هوایی نشان داد که عصاره انگور کولی می‌تواند مدت زمان علائم سرماخوردگی را در مقایسه با شبه‌داروها دو روز کاهش دهد.
به نظر می‌رسد که این گیاه مانند داروهای ضدویروس سنتی مانند اوسِلتامیویر (تامیفلو) عمل می‌کند، زیرا ممکن است در آنزیمی از ویروس آنفلوانزا تداخل ایجاد کند.
با این حال، وقتی نوبت به ویروس کرونا می‌رسد، هیچ مطالعه تحقیقاتی منتشر شده استفاده از انگور کولی برای کووید 19 را ارزیابی نکرده است. اگر به این بیماری دچار هستید، در مورد درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

غنی از آنتی‌اکسیدان است
مدرک مبنی بر اینکه این گیاه یک گنج حاوی آنتی‌اکسیدان است رنگ آبی بنفش تیره و تقریباً سیاه  آن است که نشانه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در خود جای داده است.
انگور کولی حاوی ویتامین C، فلاونول و آنتوسیانین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند که می‌تواند به انواع بیماری‌های مزمن و همچنین پیری کلی بدن کمک کند.

ممکن است موجب افزایش سلامت قلب شود
اطلاعات محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد گیاه انگور کولی به لطف آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، با کاهش فشارخون، افزایش حساسیت به انسولین و متعادل‌سازی قند خون احتمالاً در سلامت قلب مفید است.
خوردن انگور کولی کافی نیست؛ هنوز باید به یک برنامه غذایی هوشمند پایبند باشید. به طور کلی، یک رژیم غذایی مناسب برای قلب شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، مرغ و ماهی، آجیل و حبوبات و روغن‌هایی مانند روغن زیتون است.

آیا این گیاه بی‌خطر است؟

انگور کولی خام را مصرف نکنید، زیرا حاوی مواد سمی به نام گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که اگر به اندازه کافی خوب پخته نشوند، می‌توانند موجب ایجاد نوعی سمیت سیانید شوند. مصرف مقادیر کمی انگور کولی خام می‌تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ و اسهال گردد. این ترکیبات سمی پس از پخت این گیاه، از بین می‌روند.
این خطر وجود دارد که اگر یک محصول انگور کولی (مانند مربا یا ...) را در خانه از نوع خام آن تهیه کنید، مقدار کافی از این مواد سمی هنوز باقی مانده و باعث علائم گوارشی (علاوه بر سرفه و عطسه‌ای که از قبل دارید) شود.
هنگام بارداری:
اگر باردار هستید، قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارویی برای درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، با پزشک خود مشورت کنید. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گیاه انگور کولی برای زنانی که باردار یا شیرده هستند بی‌خطر است.

انگور کولی حاوی ویتامین C، فلاونول و آنتوسیانین است که همگی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای حمایت از سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند که می‌تواند به انواع بیماری‌های مزمن و همچنین پیری کلی بدن کمک کند

مسائل مربوط به مکمل‌ها:
نگرانی‌هایی در مورد تقلب در محصولات انگور کولی وجود دارد، به این معنی که ممکن است مواد اضافی (مانند عصاره برنج سیاه) به آن افزوده شود و دست بردن در گواهینامه‌های آنالیز از سمت تأمین‌کنندگان که بعداً محصول را برای تولیدکنندگان تأمین می‌کنند، نیز محتمل است.
محصولات انگور کولی را از مارک‌های معتبری بخرید که منشأ آن‌ها مشخص باشد.
توصیه می‌شود به جای مصرف مکمل، با خوردن محصولات متنوع رنگارنگ، خواب کافی (8 ساعت)، ورزش روزانه و پرهیز از مصرف محصولات دخانیات و الکل، از سیستم ایمنی بدن خود محافظت کنید.

چگونه انگور کولی را مصرف کنیم؟

می‌توانید انگور کولی را به چندین شکل مصرف کنید: آبمیوه (که در آن مقدار کمی آب و نوشیدنی این گیاه مخلوط می‌شود)، شربت، قرص، آب نبات و کپسول. شربت‌ها و آب‌میوه‌ها غلظت بیشتری دارند و بنابراین می‌توانند مؤثرتر باشند. با این وجود، مصرف قرص‌ها و کپسول می‌تواند راحت‌تر باشد. اگر آبمیوه، شربت، قرص یا آب نبات انتخاب کرده‌اید، برچسب را بخوانید تا ببینید چه مقدار قند به آن اضافه شده است و مطمئن شوید که با اهداف تغذیه‌ای آن روزتان متناسب است.
مطالعات، مانند مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات پزشکی بین‌المللی، نشان می‌دهد که مصرف حدود نیم اونس شربت انگور کولی، 175 میلی‌گرم قرص، یا 300 میلی‌گرم عصاره آن سه بار در روز اثرات بالقوه مفیدی بر علائم آنفلوانزا دارد. با این حال، توصیه می‌شود که همیشه دستورالعمل‌های مربوط به دوز را روی برچسب محصول مطالعه کنید.
اگر به امید تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا قصد دارید گیاه انگور کولی را مصرف نمایید، ظرف 48 ساعت پس از بروز علائم، دوز توصیه شده شربت را مصرف کنید.
می‌توانید ظرف 24 ساعت شروع به مصرف قرص این گیاه کنید. برخی تحقیقات حاکی از آن است که باید در آغاز بیماری 3 تا 5 روز از گیاه انگور کولی استفاده نمایید.

حرف آخر

انگور کولی فقط در صورت تأیید پزشک می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته شود. این گیاه نباید جایگزین واکسن آنفلوانزا، به منظور مقابله با این بیماری، شود. مطالعاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد از ادعاهای مختلف بهداشتی این گیاه پشتیبانی می‌کنند، اما تحقیقات محدود است. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع مصرف گیاه انگور کولی برای هرگونه بیماری، با پزشک خود مشورت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.