تبیان، دستیار زندگی

چکاپ‌های زنانه؛ مهم‌ترین بررسی‌های سلامتی در خانم‌ها

مراقبت از سلامتی‌تان بخش مهمی از اهمیت دادن به خودتان و کسانی است که دوستشان دارید. در این روزها که بحث روز زن و مادر داغ است ما هم به نوبه‌ی خود به بحث سلامت زنان و مادران سرزمینمان می‌پردازیم و نگاهی می‌اندازیم به اصلی‌ترین بررسی‌ها، آزمایشات و چکاپ‌هایی که لازم است خانم‌ها آن‌ها را انجام داده و حواسشان به آن‌ها باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چکاپ

فشار خون

افزایش فشار خون خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. همه زنان بزرگسال باید فشار خون خود را بدانند. در سنین بالاتر و برای کسانی که شرایطی مانند چاقی دارند که آن‌ها را در معرض خطر افزایش فشار خون قرار می‌دهد، غربالگری سالانه توصیه می‌شود.

آزمایش قند خون

زنان دارای اضافه وزن یا چاق، از آن دسته افرادی هستند که در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علاوه بر این زنانی که دارای سابقه خانوادگی دیابت یا سابقه دیابت حاملگی هستند، باید گلوکز خون خود را به طور دوره‌ای بررسی کرده و از مشاوره پزشکی بهره بگیرند.

 شاخص توده بدن

شاخص توده بدن (BMI) معیاری برای چاقی است. اگرچه هیچ دستورالعمل سخت و سریعی برای اینکه هر چند وقت یک بار این اندازه‌گیری را انجام دهید وجود ندارد، اما باید بدانید که این یک عدد مهم است. BMI ی بالا در شما نشان‌دهنده اضافه وزن یا چاقی شماست، شرایطی که خطر مشکلات جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

غربالگری تراکم استخوان

خانم‌ها باید از 65 سالگی غربالگری پوکی استخوان را شروع کنند؛ اما افرادی که دارای عوامل خطر پوکی استخوان هستند، مانند شکستگی یا وزن کم بدن، باید زودتر بررسی شوند.

تشخیص زودهنگام سرطان سینه

سرطان پستان علت اصلی موارد سرطان و مرگ‌ومیر در زنان است. تشخیص به موقع سرطان می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. علائم رایج شامل توده‌ها، عدم تقارن، فرورفتگی پوست یا نوک سینه، تغییرات یا ترشحات خونی است. در صورت موجود بودن در کشور شما، شرکت در یک برنامه غربالگری سرطان سینه می‌تواند مفید باشد. غربالگری توسط ماموگرافی انجام می‌شود. سن شروع می‌تواند متفاوت باشد و به طور کلی 50 سال است و هر دو سال تکرار می‌شود. اگر سابقه خانوادگی این بیماری و یا سایر نگرانی‌ها را دارید، در مورد شروع غربالگری زودتر با پزشکتان مشورت کنید.

تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در میان زنان است. تشخیص به موقع سرطان می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. توجه به علائم رایج مانند تغییر در عادات روده، خون در مدفوع یا کاهش وزن غیرقابل توجیه بسیار مهم است. در صورت موجود بودن در کشور شما، شرکت در غربالگری سرطان روده بزرگ توصیه می‌شود. غربالگری به طور کلی در سن 50 سالگی آغاز می‌شود و می‌تواند از طریق آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع (برای آزمایش خون در مدفوع) یا آندوسکوپی (برای بررسی روده‌ها با استفاده از یک لوله و دوربین روشن) انجام شود. اگر سابقه خانوادگی بیماری یا سایر نگرانی‌ها را دارید، در مورد شروع غربالگری زودتر با پزشک خود صحبت کنید.

معاینه دندانپزشکی

وضعیت ضعیف سلامت دندان فقط بر روی دندان‌هایتان تأثیر نمی‌گذارد. عفونت‌های دندان و لثه می‌تواند بر تندرستی شما تأثیر منفی بگذارد، بنابراین مهم است که از دندان‌هایتان مراقبت کنید. مرتباً مسواک بزنید، از استعمال دخانیات و غذاهای شیرین پرهیز کنید و برای سالم نگه داشتن دهان خود هر 6 ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. از طریق معاینات منظم دندانپزشکی، که شامل تمیز کردن و معاینه دندان‌ها، همراه با عکس دندان است، دندان‌پزشک می‌تواند علائم اولیه پوسیدگی و سایر مشکلات را تشخیص دهد.

بررسی مشخصات لیپیدی

این تست برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی استفاده می‌شود. اگر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی هستید، در مورد زمان تکرار این آزمایش خون با پزشک خود مشورت کنید. برای بزرگسالان 40 سال به بالا، و برای کسانی که بیماری‌هایی مانند چاقی یا دیابت دارند، ترجیح داده می‌شود مشخصات چربی شامل کلسترول تام و سایر چربی‌ها باشد.

غربالگری سرطان دهانه رحم: پاپ اسمیر و آزمایش HPV

در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما از یک اسپکولوم برای بزرگ‌تر شدن کانال واژن استفاده می‌کند، سلول‌ها را با یک برس کوچک از دهانه رحم می‌گیرد و آن سلول‌ها را در زیر میکروسکوپ از نظر تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود بررسی می‌کند. غربالگری باید از 30 سالگی شروع شود، در صورت منفی بودن تست، می‌توانید هر سه تا پنج سال یکبار آزمایش را انجام دهید.

سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در میان زنان است. تشخیص به موقع سرطان می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. توجه به علائم رایج مانند تغییر در عادات روده، خون در مدفوع یا کاهش وزن غیرقابل توجیه بسیار مهم است


علاوه بر پاپ اسمیر می‌توان از آزمایش HPV برای شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی (Humanpapillom)، یکی از رایج‌ترین عفونت‌های مقاربتی که در صورت تداوم منجر به پیش سرطان و سرطان می‌شود، استفاده کرد. غربالگری در اینجا هم باید از سن 30 سالگی شروع شود (برای خانم‌های مبتلا به اچ آی وی زودتر) و در صورت منفی بودن آزمایش می‌توانید بعد از حداقل پنج سال آزمایش را دوباره تکرار کنید.

معاینه پوست

خانم‌ها باید حواسشان به پوستشان باشد، بدین صورت که پوست سراسر بدن را به دقت بررسی کنند؛ زیرا خال‌های جدید یا تغییر در خال‌های موجود می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان پوست باشد. آفتاب‌سوختگی هم می‌تواند باعث ایجاد ملانوم و سایر سرطان‌های پوست شود بنابراین محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی برای همه سنین مهم است. در صورت مشاهده تغییر در خال‌ها در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اختلال بینایی و شنوایی

شنوایی و بینایی شما ممکن است با افزایش سن دچار تغییراتی شود. مثلاً ممکن است مواردی که قبلاً برایتان خیلی راحت بوده مثل خواندن علائم راهنمایی رانندگی یا گفتگو در یک رستوران، برایتان چالش‌برانگیز شود. اگر مشاهده کردید که چیزی تغییر کرده است به مراقبین بهداشتی مراجعه کرده و آن‌ها را چک کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.