تبیان، دستیار زندگی

قهوه هسته خرما چیست و چه فوایدی دارد؟

از آسیاب کردن هسته ی خرما، قهوه هسته خرما به دست می آید.این قهوه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هسته خرما
بسیاری از افراد زمانی که خرما می خرند فقط میوه ی آن را می خورند و هسته ی آن را بیرون می ریزند، غافل از اینکه هسته ی آن از خود میوه فواید بیشتری برای سلامتی دارد. قهوه هسته خرما ربطی به دانه ی قهوه ندارد و این قهوه از آسیاب کردن هسته ی خرما به دست می آید.

برای تهیه قهوه هسته خرما، دانه ی خرما را آسیاب می کنند و با آسیاب دانه خرما ، پود نرمی به دست می آید.پودری که از این دانه به دست می آید را  طی فرایندی رست می کنند؛ البته با رست قهوه کاملا متفاوت است و تقریبا سی دقیقه تفت می دهند تا پخته شود ؛که به آن قهوه دانه خرما می گویند.

 قهوه هسته خرما سرشار از پتاسیم، منیزیم، آهن ،فسفر،کلسیم، روی می باشد.

دمنوش هسته خرما یا قهوه هسته از نظر سنتی طبعی گرم دارد و برای افرادی که سرد مزاج هستند ، توصیه می شود.

 
برای کاهش وزن باید به طور متوسط ​​از قهوه هسته خرما استفاده شود.در واقع این قهوه سرشار از آهن ، فیبر ، منیزیم و پتاسیم و سرشار از عناصر ریز مغذی هستند ، که می توانند اشتها را کاهش دهد.


 تفاوت قهوه هسته خرما با دیگر قهوه ها


قهوه هسته خرما تفاوت زیادی با قهوه های دیگر ندارد .بوی این قهوه ؛کاملاً شبیه قهوه های تازه بو داده شده است و طعم آن به اندازه کافی شبیه قهوه است .برای تهیه این قهوه به اندازه کافی ، باید مقدار زیادی هسته خرما را جمع کنید و آن را به صورت پودر در آوردید.

طرز تهیه قهوه هسته خرما


برای تهیه قهوه هسته خرما ، ابتدا دانه های خرما را جمع کنید و هسته خرما را بشویید  و با آب داغ بجوشانید تا تمیز شود و بعد از خیس شدن، هر یک از مواد اضافی موجود در دانه های خرما را بردارید.

سپس هسته های خرما را خشک کنید و روی یک سینی بگذارید تا کاملا خشک شوند.

هسته های خرما را درون یک اجاق سرد روی یک سینی فر یا یک ظرف روی گاز قرار دهید، آن را به مدت 5 دقیقه بگذارید وآنها را به صورت دسته های کاملا بهداشتی بسته بندی کنید و سپس در آسیاب بریزید تا خرد شوند. این هسته ها درون آسیاب به راحتی خرد می شوند. سپس می توانید این پودر بدست آمده را درون دستگاه قهوه ساز خود بریزید و استفاده کنید.
قهوه هسته خرما

فواید قهوه هسته خرما


قهوه هسته خرما که به آن چای هسته خرما هم می گویند، فواید زیادی برای سلامتی دارد.در ادامه برخی از خواص آن را بیان می کنیم:

قهوه هسته خرما برای لاغری

دانه های خرما می توانند در کاهش وزن بدن کمک کنند ، هسته خرما سرشار از آهن و فلوراید و فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری است که به کاهش وزن کمک می کند.

برای کاهش وزن باید به طور متوسط ​​از قهوه هسته خرما استفاده شود.در واقع این قهوه سرشار  از آهن ، فیبر ، منیزیم و پتاسیم و سرشار از عناصر ریز مغذی هستند ، که می توانند اشتها را کاهش دهد.

ترمیم بافت پوست و رفع جای زخم

یکی دیگر از فواید هسته ی خرما ، ترمیم بافت پوست و رفع جای زخم به وسیله ی آن می باشد. اگر زخم چرکی و درمان آن سخت باشد، بهتر است از پودر هسته ی خرما استفاده شود.

 برای این کار باید ابتدا هسته تمیز شده خرما را روی شعله مستقیم گاز بسوزانید. به طوری که کاملا سیاه و سبک شود. بعد از سرد شدن آن را بکوبید و به پودر تبدیل کنید. پودر را مستقیما روی جای زخم بریزید و با یک پانسمان استریل ببندید. روزانه یک بار این کار را با پودر هسته جدید تکرار کنید تا بهبودی کامل به دست بیاید.

  کسانی که از دیابت رنج می برند ، می توانند با خوردن هفته ای یک بار قهوه هسته خرما خوردن دیابت خود را کنترل کنند. در واقع قهوه هسته خرما یکی از بهترین درمان‌ها برای کنترل قند خون در افراد دیابتی است


فواید قهوه هسته خرما برای چشم

قهوه هسته خرما ، برای چشم هم بسیار مفید است. این ماده پر فایده مژه ها را رشد می دهد ، چشم ها را روشن می کند و مژه ها را تیره تر می کند. برای این کار باید چند هسته خرما را روی شعله مستقیم بسوزانید و به شکل پودر دربیاورید. سپس پودر آماده شده را با مقداری روغن هفت مغز مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب توسط برس ابرو یا چوب سرمه مقداری از این مخلوط را به ابرو و مژه بزنید و صبح آن را بشویید.

افزایش شیر در زنان شیرده

این یکی از قوی ترین و مهمترین تقویت کننده ها است و به طور قابل توجهی شیر را در زنان شیرده افزایش می دهد.

 البته ناگفته نماند که بهترین تغذیه برای دوران بارداری و زایمان و شیردهی برای زنان ،خرما می باشد. البته این فواید تنها به خود میوه منحصر نمی شود و هسته ی خرما هم برای این افراد مفید است. اگر بعد از زایمان از خرما و چای هسته آن به عنوان بخور استفاده شود ، به رحم کمک می کند تا به سرعت به حالت اولیه خود برگردد و همچنین در کاهش درد مفاصل و استخوان موثر است.

برای این کار باید هسته خرما را چند ساعتی خیس دهید تا کمی نرم شود و سپس آن را بکوبید. در حالت خشک هم می‌توانید آن را بکوبید اما سخت‌تر است. سپس پودری که به دست آمد را همراه با آب میوه یا آب به تنهایی میل کنید.

درمان خانگی اسهال

 یکی از فواید هسته ی خرما ؛ درمان سریع اسهال می باشد. در این هسته شفا بخش آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که مصرف آن باعث بهبودی در دستگاه گوارش می‌شود و اسهال را نیز درمان می‌کند. به‌علاوه می‌توان از آن به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی برای از بین بردن باکتری یا عفونت ایجاد شده در دستگاه گوارش مثل معده و روده استفاده کرد. برای درمان اسهال باید هسته خرما پودر کنید و آن را به صورت حریره بپزید و سپس میل کنید.
کنترل دیابت

 کسانی که از دیابت رنج می برند ، می توانند با خوردن هفته ای یک بار قهوه هسته خرما خوردن دیابت خود را کنترل کنند. در واقع قهوه هسته خرما یکی از بهترین درمان‌ها برای کنترل قند خون در افراد دیابتی است. برای تهیه این قهوه باید چند عدد هسته خرما را کاملا با آب ولرم بشویید و سپس آن، هسته‌ها را به مدت ۱۰ روز در مقابل نور خورشید قرار دهید، تا به طور کامل خشک شوند. سپس آن‌ها را در فر قرار دهید تا رنگشان تغییر کند و به رنگ قهوه‌ای تیره شوند. در مرحله آخر آن را بکوبید و به صورت قهوه یا دمنوش آن را میل کنید.

از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه

هسته خرما برای از بین بردن سنگ کلیه و سنگ مثانه هم بسیار مفید است. مواد موجود در هسته خرما، می‌تواند سنگ کلیه یا سنگ مثانه را تجزیه کند و آن‌ها را به سنگ‌های ریز و قابل دفع تبدیل کند. بعضی از افراد سنگ کلیه بزرگی دارند و درد بیشتری را تحمل می کنند ، این افراد هم می‌توانند از هسته خرما برای دفع راحت‌تر سنگ کلیه یا مثانه استفاده کنند. برای این کار باید چند عدد هسته خرما را خرد کنند و با آب بجوشانید. سپس از صافی رد کرده و میل کنند. بهتر است تا بهبودی کامل روزی دو بار از این دمنوش استفاده کنید.

تسکین درد

 بخور هسته خرما برای آرام کردن درد هم موثر می باشد. ترکیبات موجود در هسته خرما، التهابات موجود در مفاصل و به طور کلی در بدن را از بین می‌برد. بنابراین یک داروی عالی برای افرادی است که دچار دردهای مفصلی هستند. همچنین زایمان در زنان باعث حرکت و جابه‌جایی رحم می‌شود که در حالت عادی مدتی طول می‌کشد تا به حالت طبیعی برگردد. بخور هسته خرما علاوه بر درمان دردهای مفصلی، رحم را سریع‌تر به حالت عادی برمی‌گرداند.

  در روزهایی که فشار کاری زیادی به شما وارد می شود ، توصیه می شود که برای به دست آوردن آرامش اعصاب یک فنجان از این قهوه را بنوشید.


 فواید دیگر:

چای هسته خرما سرشار از فیبر غذایی است که می تواند باعث کاهش وزن ، بهبود سیستم هضم ، حرکات منظم روده ، و بهبود یبوست شود.

هسته خرما در گذشته برای عفونت های کلیه، مثانه و … کاربرد داشته است.

این دمنوشِ فوق العاده مزه ای شبیه به قهوه دارد، بدون کافئین است و برایِ رفع خستگی و شادی بخشی در افرادی که به کافئین حساسند، توصیه می شود.

 قهوه هسته خرما در تقویت سیستم ایمنی مؤثر می باشد . بیماری های حساسیتی مانند حساسیت پوستی را کم می کند.
 در روزهایی که فشار کاری زیادی به شما وارد می شود ، توصیه می شود که برای به دست آوردن آرامش اعصاب یک فنجان از این قهوه را بنوشید.

پودر هسته خرما برای افزایش قدرت بینایی مفید است.

با قرار دادن مقداری از پودر هسته خرما درد دندان از بین می رود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .