تبیان، دستیار زندگی

روش‌های محافظت از کودکان در برابر اینترنت

کودکان خارجی چطور اینترنت بازی می‌کنند؟

در دنیایی که ۶۰ درصد بچه‌ها در آن آزار جنسی اینترنتی دیدند و مورد سوءاستفاده قرار گرفتند، چطور باید رفتار کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


نوجوانان و کودکان امروزی بیش از هر زمان دیگری از طریق کلاس‌های مجازی، تماس تصویری، بازی‌های آنلاین، سرگرمی و رسانه‌های اجتماعی در معرض اینترنت قرار دارند.

امروزه نوجوانان و کودکان روزبه‌روز ازلحاظ فنی پیشرفت می‌کنند و اغلب ازآنچه والدین آن‌ها در مورد وسایل الکترونیکی می‌دانند، پیشی می‌گیرند اما متأسفانه بسیاری از کارهایی که کودکان می‌توانند به‌صورت آنلاین و با تلفن‌های همراه خود انجام دهند، در صورت عدم‌ نظارت بر آن‌ها باعث دردسرهای زیادی خواهد شد.

استفاده کودکان از تلفن همراه بدون نظارت والدین می‌تواند باعث شود تا آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و اطلاعات شخصی‌شان را با افراد غریبه به اشتراک بگذارند. مشکل دیگر در دسترسی آزاد کودکان به اینترنت این است که امکان دارد کودک با محتواهای نامناسب و مستهجن برخورد کند. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که کودکان به وب‌سایت‌های مخربی دسترسی پیدا کنند که می‌توانند موبایل را به بدافزار آلوده کرده و درنتیجه مجرمان سایبری به اطلاعات حساس در موبایل شما دسترسی پیدا کنند. از این گذشته، بزرگ‌سالان همیشه قربانی سایت‌های مخرب می‌شوند، بچه‌ها اگر نه بیشتر، به همان اندازه آسیب‌پذیر هستند. این‌ها در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد 22% از نوجوانان بیش از 10 بار در روز وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و 75% کودکان برای خودشان تلفن همراه مستقل دارند اما در اغلب کشورها دولت‌ها چگونه از کودکان در برابر اینترنت محافظت می‌کنند؟!

با همه‌گیری کرونا و مجازی شدن تحصیل کودکان نمی‌شود آن‌ها را از اینترنت جدا کرد. آمار‌ها می‌گویند حداقل ۶۰ درصد کودکان تا به امروز آزار‌های اینترنتی را تجربه کرده‌اند. عکس‌های خصوصی آن‌ها منتشرشده، از آن‌ها کلاه‌برداری شده و یا حتی مورد آزار‌های جنسی قرارگرفته‌اند.

خطرناک‌تر اینکه هیچ کودکی در جهان نگرانی‌ها در این رابطه را درک نمی‌کند و مقابل نگرانی‌ها مقاومت می‌کند. همین هم باعث شده تا بحث‌وجدل در مورداستفاده از اینترنت به امری عادی در همه خانه‌ها تبدیل شود. به همین علت‌ در اغلب کشورها دولت‌ وارد عمل شده تا جلوی آسیب کودکان را بگیرد.

 

نرم‌افزارهای کنترل والدین در بسیاری کشورها به پدر و مادرها کمک می‌کند تا مراقب کودکان خود باشند. شرکت‌هایی مثل گوگل با اشاره‌ای دولتی فضای امن و مجزایی برای کودکان ایجاد کرده است.

در «جستجوی امن» که گوگل آن‌ را برای کودکان ساخته، نتیجه جستجوی کودکان با بزرگ‌سالان متفاوت است.

یوتیوب، اینستاگرام، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها تصاویر را برای کودکان محدود می‌کنند تا کودک هر چیزی را مشاهده نکند.

برخی کشورها «موبایل‌های مخصوص کودکان» را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند که جلوی دسترسی کودکان به خطرات را می‌گیرد.

بسیاری از دولت‌ها هم اینترنت را برای کودکان هوشمند سازی کرده‌اند. درواقع وب‌سایت‌ها نیاز به احراز هویت دقیق دارند و کودکان نمی‌توانند به محتوای آن دسترسی داشته باشند.

دولت برای متخلفین جریمه‌هایی سنگین در نظر گرفته تا هر چه بیشتر کودکان را از خطرات اینترنتی دور کند.

از این‌ها گذشته، کودکان در کشورهای اروپایی، کره جنوبی، ژاپن و کانادا در مدرسه در مورد خطرات اینترنتی آموزش می‌بینند.