تبیان، دستیار زندگی

بچه‌ها را باید در اینترنت رها کنیم؟

شیوه مدیریت صحیح حضور کودکان در فضای مجازی

به گفته یونیسف میلیون‌ها کودک در معرض خطر آنلاین قرار گرفته‌اند. سؤال این است که چه باید کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضور کودکان در فضای مجازی
اینترنت مکانی است که نه‌تنها می‌توان انواع اطلاعات را در آنجا پیدا کرد بلکه راهی عالی برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است اما متأسفانه اینترنت مکان خطرناکی برای کودکان است؛ چنانچه از هر 5 کودکی که از اینترنت استفاده می‌کند 1 نفر از آن‌ها مورد آزار جنسی قرارگرفته و از هر 4 نفر 1 نفر ناخواسته با تصاویر و فیلم‌های پورنو گرافی برخورد کرده است. تقریباً 60% نوجوانان ایمیل یا پیام‌هایی از افراد غریبه دریافت کرده‌اند و نیمی از آن‌ها به پیام‌ها پاسخ داده‌اند.(1) علاوه بر این‌ها، آزار و اذیت‌های اینترنتی، تهدیدات سایبری و موارد دیگر در کمین کودکان است که چنین تجربیاتی احتمالاً می‌تواند به کودک تا آخر عمر آسیب برساند.

در پی تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها در دوران قرنطینه والدین برای آموزش، سرگرمی و حفظ ارتباطات فرزندانشان به فضای مجازی پناه برده‌اند. این وضعیت در شرایطی رخ‌داده است که همه کودکان دانش و مهارت لازم برای حفظ امنیت خود در اینترنت را ندارند و به گفته یونیسف میلیون‌ها کودک در معرض خطر آنلاین قرارگرفته‌اند. سؤال این است که چه باید کرد؟

 

این روز‌ها سخت است که مدام درگیر صفحه‌نمایش نباشید. زمان بیشتری در خانه هستیم و فرصت بیشتری هم صرف آنلاین بودن می‌کنیم. آیا می‌دانید مصرف اینترنت در بخش زیادی از جهان تا ۵۰ درصد افزایش‌یافته است؟
در یونیسف، ما به دنبال این هستیم که این مسئله چطور روی کودکان اثر می‌گذارد. همان‌طور که کودکان برای ارتباط با دیگران، آموزش و تحصیلات و یا برای سرگرمی از تلفن و لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنند، در معرض خطر آزار و اذیت آنلاین، استفاده‌های جنسی و کلاهبرداری قرار دارند.

شیوع کرونا ویروس یک فضای عالی برای شکارچیان آنلاین فراهم کرده تا کودکانی را که تنها،‌ سردرگم و یا به دنبال کسب اعتبار در فضای آنلاین هستند، فریب دهند اما ما چطور می‌توانیم آن‌ها را ایمن نگه‌داریم وقتی زندگی آن‌ها به صفحه‌نمایش محدودشده است؟
جلوگیری از خطراتی که اینترنت می‌تواند در یک روز عادی ایجاد کند هم کار آسانی نیست، چه رسد به اینکه با یک بحران جهانی مواجه شده باشیم.

ارتباطات آزاد

بیایید با مهم‌ترین اقدامات ایمنی شروع کنیم.

مکالمات آزاد
-با کودکانتان در مورد آنچه در زندگی آنلاین آن‌ها رخ می‌دهد و اینکه با چه کسانی در ارتباط هستند، گفتگو کنید.
- با فرزندان خود کارکنید تا قوانینی برای این تعیین کنید که چه مدت در روز می‌توانند آنلاین باشند.
-همچنین فعالیت‌های روزانه‌ای که نیاز به فضای آنلاین ندارد را تشویق کنید. آن‌ها را بلند کرده و ورزش کنید.

استفاده از ابزارهای محافظت

-بررسی کنید که دستگاه دیجیتال کودکتان آخرین نسخه برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ضدویروس را داشته و اینکه تنظیمات حریم خصوصی آن‌ها روشن باشد.
-دوربین وب‌کم (سلفی) را وقتی مورداستفاده نیست، بپوشانید.
-اگر فرزندان کم‌سن‌تری دارید، از نرم‌افزارهای کنترل والدین و ابزار‌هایی مانند جستجوی امن گوگل استفاده کنید.

مشاهده چیزی که منتشر می‌کنند

-به کودکتان کمک کنید تا یاد بگیرد اطلاعات شخصی خود را خصوصی نگه دارد، مخصوصاً از غریبه‌ها.
-کودک شما هرگز نباید برای یادگیری از منابع آنلاین اسم کامل یا تصویر خود را ارائه دهد.

به دنبال علائم هشدار‌دهنده باشید

-مراقب علائم پریشانی مانند گوشه‌گیری، غمگینی، پنهان‌کاری و یا افسردگی در فرزندان خود باشید. این مسائل ممکن است به افزایش فعالیت آنلاین آن‌ها مربوط باشد.
-آزار و اذیت اینترنتی را گزارش دهید.
-باسیاست‌های حفاظتی مدارس آشنا باشید
- شماره تلفن‌های گزارش زورگویی سایبری محتوای نامناسب را در اختیار داشته باشید.

پی‌نوشت: 1-https://pixelprivacy.com/resources/keep-children-safe-online/