تبیان، دستیار زندگی

چگونه نان مخصوص هندی درست کنیم؟

یکی از نان های خوشمزه و سنتی ،نان مخصوص هندی است که می توانید آن را به آسانی در منزل تهیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان هندی
 تهیه ی این نان زحمت زیادی دارد اما سخت نیست و شما می توانید با در اختیار داشتن مواد لازم به راحتی در منزل تهیه کنید.این نان خوشمزه را می توانید در وعده صبحانه و در کنار غذاهای نونی استفاده کنید.

برای خوش طعم شدن این نان بهتر است از کره گیاهی ذوب شده استفاده کنید.در ادامه طرز تهیه نان مخصوص هندی با کره گیاهی ذوب شده را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه نان مخصوص هندی


مخمر نان هفت گرم

آب گرم125 میلی‌لیتر

شکر سفید معمولی دو قاشق چای‌خوری

آرد سفید300 گرم

بیکینگ پودرنصف قاشق چای‌خوری

کره گیاهی (ذوب شده)30 گرم

ماست 150میلی لیتر

سیاه دانه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

 برای تهیه خمیر این نان مخصوص ،  ابتدا باید آب گرم را داخل یک کاسه تمیز بریزید و روی آن مخمر و یک قاشق چای‌خوری شکر بپاشید.صبر کنید تا برای 10 تا 15 دقیقه مواد همانطور بمانند تا کف کنند و بالا بیایند.

داخل یک کاسه بزرگتر آرد، شکر باقیمانده، نصف قاشق چای‌خوری نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. به کمک دست یک گودی برای اضافه کردن مواد درست کنید. کره گیاهی ذوب شده را همراه ماست، سیاه دانه و مخلوط مخمر داخل گودالی که با دست درست کرده‌اید، بریزید. مواد را خوب هم بزنید و با دست شروع به مخلوط کردن کنید.

 اگر مواد خیلی خشک بود، بهتر است مقداری آب گرم اضافه کنید و اگر زیادی رقیق ، مقداری آرد به آن اضافه کنید. اما توجه داشته باشید خمیر به دست آماده باید بسیار نرم باشد ولی آنقدر خیس نباشد که نشود آن را به شکل یک توپ درآورد.

  اگر مواد خیلی خشک بود، بهتر است مقداری آب گرم اضافه کنید و اگر زیادی رقیق ، مقداری آرد به آن اضافه کنید. اما توجه داشته باشید خمیر به دست آماده باید بسیار نرم باشد ولی آنقدر خیس نباشد که نشود آن را به شکل یک توپ درآورد.


بعد از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کردید، خمیر را داخل ظرفی ورز دهید . برای این کار روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید و خمیر را به مدت 10 دقیقه خوب ورز دهید تا کاملا صاف و نرم شود. داخل یک کاسه بزرگ را مقداری با کره گیاهی چرب کنید. خمیر را به شکل گلوله در بیاورید و داخل ظرف قرار دهید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حدود یک ساعت در یک جای گرم قرار دهید تا اندازه آن دوبرابر شده و حسابی پف کند.

 در مرحله ی بعدی خمیر را به چند توپ مساوی تقسیم کنید. روی سینی فر کمی آرد بپاشید و خمیرها را داخل آن بچینید. روی سینی را با حوله مرطوب بپوشانید.

یک تابه بزرگ نچسب را روی حرارت زیاد قرار دهید تا حسابی داغ شود. یکی از خمیرها را بردارید. به کمک دست آن را به شکل یک دایره به قطر 12 سانتی‌متری در بیاورید. وقتی تابه خیلی داغ شد، نان را با احتیاط داخل تابه قرار دهید. بگذارید حدود سه دقیقه خمبر داخل تابه سرخ شده و پف کند. سپس آن را برگردانید تا برای سه تا چهار دقیقه دیگر پخته شود. به ترتیب گلوله‌های خمیر را به همین شکل بپزید.

در مرحله ی آخر فر را روی دمای خیلی گرم تنظیم کنید. نان‌های پخته شده را روی سینی فر بچینید. کمی کره ذوب شده روی آن‌ها بمالید و روی سینی را با فویل بپوشانید و داخل فر قرار دهید تا گرم شود. بعد از چند دقیقه سینی را از فر بیرون بیاورید .نان‌های مخصوص هندی شما آماده خوردن می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .