تبیان، دستیار زندگی

آهن، مهم ترین و پر مصرف ترین مورد در مصالح ساختمانی

سنگ آهن از فراوان¬ترین عناصر فلزی در طبیعت است. سنگ آهن رگه¬هایی از آهن دارد که پس از استخراج و جداسازی ناخالصی¬ها پودر نقره¬ای و تیره رنگی به دست می¬آید که به آن آهن گفته می¬شود. آهن خالص در مجاورت هوا به سرعت اکسید می¬شود؛ به همین دلیل به تنهایی استحکام مورد نیاز را تأمین نمی‌کند. برای بالا بردن استحکام فلز آلیاژ آن را می¬سازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آهن، مهم ترین و پر مصرف ترین مورد در مصالح ساختمانی

برای ساخت آلیاژ آهن از عناصر مختلفی استفاده می­شود که رایج‌ترین آن­ها فلز نیکل و کروم است. امروزه آهن از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می­رود. این متریال به دلیل مقاومت بالا در فوندانسیون گرفته تا نازک کاری­های یک ساختمان کاربرد دارد. از این فلز برای ساخت انواع میلگرد، تیرآهن، ورق، لوله، نبشی، ناودانی، درب و … استفاده می­شود.

تاثیر قیمت تیرآهن بر قیمت تمام شده ی ساختمان

تیرآهن یک پروفیل شناخته شده است که با نورد گرم فولاد ساخته می­شود و سطح مقطعی به شکل I و H دارد. تیرآهن­ها که از آلیاژهای مختلف فولاد ساخته‌شده‌اند، به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می­گیرند. از آنجایی که تیرآهن در ساختمان‌سازی، در حجم بالا مورد استفاده قرار می­گیرد، قیمت آن، یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت تمام شده ساختمان است. وظیفه اصلی این نوع از پروفیل، تحمل و انتقال بار وارده و تحمل تنش­های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ساختمان است. تیرآهن­ها از دو بخش بال و جان تشکیل می­شوند که بخش اصلی و میانی آن را جان و لبه­های آن را بال می‌نامند. تیرآهن­ها انواع مختلفی دارند که شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن بال پهن یا H و تیرآهن لانه زنبوری می­شود و هر کدام از آن­ها کاربرد و ویژگی­های خاصی در صنایع دارند.

کاربرد اصلی تیرآهن در ساختمان چیست؟

کاربرد اصلی تیرآهن در ساختمان­های اسکلت فلزی، به عنوان ستون است؛ اما در ستون­ها، خرپاها، نعل در کارگاه­ها و بیم­ها در پوشش سقف و پل­های لانه زنبوری نیز استفاده می­شود. تیرآهن­ها در صورت نیاز برش داده می­شوند. برش تیرآهن، در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی­های موجود، به دو روش زیر انجام می­شود:

· برش به روش کوپال (روش سرد): در روش کوپال، از دستگاهی به نام قطع کن سنگین استفاده می­شود. این دستگاه به برش مخصوص مجهز است و تیرآهن­ها را به صورت سرد و در امتداد خط قطع می­کند.

·  برش به روش برنول (روش گرم): در روش برنول، کارگری ماهر با شعله­ای قوی که از ترکیب استیلن و اکسیژن به وجود آمده است، به همراه لوله برنول، تیرآهن را برش می­دهد.

قوطی پروفیل چیست؟

پروفیل­هایی که سطح مقطع مستطیل یا مربع دارند و توخالی هستند را قوطی می‌نامند. قوطی­ها یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. این محصول در صنایعی مانند صنعت خودروسازی، لوازم پزشکی، لوازم آموزشی، لوازم خانگی و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می­گیرد. کاربرد قوطی پروفیل در صنایع مختلف به دلیل مقاومت بالا، کیفیت سطحی و جوش‌پذیری خوب و درعین‌حال فرم­پذیری مناسب آن است. قوطی پروفیل به صورت نورد سرد تولید می­شود. ابتدا کلاف ورق به وسیله قیچی به نوارهای نازک بریده شده و سپس وارد دستگاه فرمینگ می‌شود. در نهایت غلتک­های سایزینگ از روی آن عبور داده شده تا به شکل قوطی دربیایند.
آهن، مهم ترین و پر مصرف ترین مورد در مصالح ساختمانی

استاندارد های استفاده از قوطی در ساختمان سازی


در صنعت ساختمان‌سازی، در سازه­های فلزی چند طبقه، نمی‌توان از مقاطع توخالی یا قوطی پروفیل استفاده کرد. زیرا در محل اتصال تیر به ستون، باید داخل مقطع ستون تقویت انجام گیرد و این کار را نمی­توان در مقطع قوطی انجام داد؛ زیرا به داخل مقطع دسترسی وجود ندارد مگر این که مقطع را در ناحیه اتصال تیر به ستون برش دهیم، که این کار استاندارد نیست.

اهمیت صادرات قوطی بر اقتصاد کشور


امروزه کارخانه­ها و تولیدی­های متعددی، در کشور، در صنعت لوله، پروفیل و قوطی رشد کرده­اند و نیاز کشور را به خوبی تأمین می­کنند. تولیدات این کارخانه­ها، بیش از نیاز داخلی است به همین دلیل به دنبال صادرات محصولات خود، به جهت ارزآوری، هستند. صادرات قوطی به کشورهای عراق، ترکیه، قطر، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، کویت، عمان، افغانستان، پاکستان، قبرس و ... صورت می­گیرد. لازم به ذکر است صادرات قوطی یکی از پر تقاضاترین محصولات فولادی به شمار می­رود که با چالش­های زیادی روبرو است. با توجه به بازار نیاز آن و چالش­های موجود، لازم است کارشناسان و فعالان در صادرات آهن، قوطی و پروفیل، نگاه عمیق­تری به این موضوع داشته باشند.

روش های تولید میلگرد


میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در سازه‌های ساختمانی است که جهت تقویت بتن و استحکام بخشیدن به اسکلت ساختمان به کار می­رود. میلگردها مقاومت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل به عنوان مکملی برای بتن­ها به حساب می­آیند. میلگرد­ها انواع مختلفی دارند که شامل میلگرد ساده، میلگرد آجدار و میلگرد آجدار پیچیده است.

میلگرد­ها عموماً به روش نورد گرم، از انواع مختلف فولاد تولید می­شوند. گاهی از ضایعات فولاد برای ساخت میلگرد­ها استفاده می­شود که تأثیر مستقیمی در کیفیت استاندارد و در نتیجه قیمت آن دارد. میلگرد­ها و محصولات فولادی باید مشخصات و اطلاعات آنالیز کیفیت داشته باشند تا به وسیله آن بتوان مواد و مشخصات میلگردها را تشخیص داد.
آهن، مهم ترین و پر مصرف ترین مورد در مصالح ساختمانی

پیش نیاز ها و استاندارد های استفاده از تیر آهن


انجمن آزمایش و مواد آمریکا استانداردی را برای میلگردها و دیگر محصولات فولادی تعیین کرده است به طوری که هر میلگرد باید اطلاعات زیر را داشته باشد:

· نوع فولاد مورد استفاده: به عنوان مثال حرف n نشان دهنده تولید میلگرد از فولاد خام و نو است و حرف w به معنای این است که میلگرد از فولاد ریخته­گری ساخته شده است.

· شناسه درجه میلگرد میزان استحکام میلگرد است که در سیستم اندازه‌گیری انگلیسی می‌تواند شصت یا ۷۵ باشد و در سیستم اندازه‌گیری متریک بین ۴۲۰ تا ۵۲۰ است.

· نشان اختصاری تولیدکننده‌ میلگرد باید روی کالا باشد. این نشانه اغلب به شکل حرف اول اسم کارخانه‌ سازنده است.

انواع مختلف میلگرد، با توجه به کیفیت آن قیمت­های گوناگونی دارند؛ اما به طور کلی قیمت میلگرد به دلیل نوسانات ارزی نسبت به چند سال گذشته افزایش چند برابری داشته است.

جمع بندی و نتیجه گیری از مقاله


آهن به دلیل کاربردهای فراوانی که در صنعت و ساختمان­سازی دارد، بسیاری از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است. مجموعه شهر آهن به کمک افراد متخصص تلاش می­کند تا با اتکا به اعتماد مشتریان در ارائه هر چه بهتر خدمات، شرایط مناسبی را برای خرید فراهم نماید. تیم مجموعه شهر آهن با کارشناسان مجرب، آماده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه کلیه آهن آلات ساختمانی و صنعتی و دیگر صنایع است.

پیشنهاد ما به شما برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی، فروشگاه آنلاین آهن آلات شهر آهن است زیرا با توانایی فراوان خود تجربه ای فراموش نشدنی از خرید را برای شما رقم خواهد زد.

مقاله برگرفته از وب سایت فروشگاهی شهر آهن به آدرس وب سایت https://www.shahrahan.com/