تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه انواع مختلف غذاها باهویج

هویج ،یکی از مواد غذایی مفید و پر خاصیت است که با خوردن آن انژی بدن احیا و كمبود بسیاری از مواد مورد نیاز بدن ؛جبران می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هویج
هویج تنها سبزی است كه خاصیت پخته ی آن از نوع خام آن بیشتر است. هویج پخته شده آنتی اكسیدان های بیشتری از هویج خام دارد،بخاطر همین پیشنهاد می کنیم از این سبزی پر خاصیت در تهیه غذاهای خود استفاده کنید.

همچنین هویج سرشار از مواد مغذی مانند آهن، فسفر، کلسیم، منیزیوم، منگنز، پتاسیم، سدیم، فیبر و نیاسین، قند، کربوهیدرات، پروتئین و چربی  و همچنین دارای ویتامین های (آ، ب، ث، دی ، کا، ای)می باشد.87 درصد هویج را آب تشکیل میدهد.

طبع هویج و آب هویج


طبع هویج و آب هویج گرم و‌ تر است. افرادی که طبع سرد و خشک دارند،باید روزانه هویج یا آب هویج به اندازه کافی میل کنند و مواد سرد و خشک  را کمتر مصرف کنند.هویج برای کسانی که طبعی گرم دارند ضرر دارد و برای این افراد بهتر است هویج را با گوشت پخت، سپس مصرف کنند.

خواص هویج


هویج یك ماده غذایی فوق العاده است که انرژی از دست رفته بدن را دوباره به بدن برمی گرداند و خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد.

هویج سلامت چشم را بالا می برد و با داشتن آنتی اکسیدان لوتئین که یک آنتی اکسیدانی قوی است؛نقش مراقبت از شبکیه چشم را دارد. هویج دور بینی و آب مروارید را نیز در مردان برطرف می‌کند.

 همچنین هویج برای بهبود پوست، ناخن، مو به کار می رود. سلامت پوست، ناخن و مو از طریق سم زدایی که هویج انجام می‌دهد امکان پذیر است. همچنین هویج باعث بهبود ساخته شدن سلول‌های جدید در بدن می‌شود.

همانطور که گفتیم هویج دارای آهن می باشد و آهن موجود در آن برای رفع کم خونی و  تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون بسیار مفید می باشد.

نوشیدن یك لیوان آب هویج به مدت چند روز پیاپی برای درمان تصفیه كبد بسیار مفید است؛ اگرچه زیاده روی در مصرف آب هویج خود می تواند اثر معكوس داشته و موجب فشار بیش از حد به كبد و بروز زردی در پوست و چشم ها شود.

 هویج سلامت چشم را بالا می برد و با داشتن آنتی اکسیدان لوتئین که یک آنتی اکسیدانی قوی است؛نقش مراقبت از شبکیه چشم را دارد. هویج دور بینی و آب مروارید را نیز در مردان برطرف می‌کند.


هویج برای تنظیم عملكرد روده ها بسیار مفید است و اشتها را تحریک می کند و می تواند در درمان نفخ، عفونت های غیرپیشرفته روده ای، زخم های دستگاه گوارش و هموروئید موثر باشد.

هویج دارای آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را خنثی کند و به این طریق بدن را حفظ و مقاوم کند. همچنین هویج با داشتن فیبر‌های محلول در آب ترکیبات سمی به راحتی از بدن دفع شده و از پیشروی آن‌ها جلوگیری می‌شود. هویج گزینه مناسبی برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی است.

همانطور که گفتیم پخته ی هویج خاصیت بیشتری دارد و در حقیقت هویج پخته شده آنتی اكسیدان های بیشتری دارد.زمانی که هویج را  همراه با مقدار كمی روغن می پزید ،میزان آنتی اكسیدان های موجود در آن به نام بتاكاروتن و اسید فنولیك را افزایش می دهد در زمان پخت؛ دیواره سلول های گیاهی بافت هویج شكسته شده در نتیجه جذب آنتی اكسید موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد.

از هویج خام رنده شده می توان به عنوان ضمادی برای سرعت بخشیدن در بهبود زخم ها و سوختگی های سطحی، دمل ها و گل مژه استفاده کرد. آب هویج پخته نیز در درمان سرمازدگی و ترك پوست ناشی از آن و همچنین انواع اگزما مفید است.
این گیاه ترد کمک می کند تا دندان ها تمیز بمانند و پاک شوند و باعث کاهش ترشح بزاق شود و به سلامت کلی دندان ها کمک خواهد کرد.

 انواع غذاها با کمک هویج


در این مطلب می خواهیم شما را با طرز تهیه انواع غذا با استفاده از هویج آشنا کنیم:

هویج پلو

 شاید زمانی که حرف از درست کردن غذا با هویج بیفتد، اولین چیزی که به ذهنمان برسد، هویج پلو باشد. این غذای خوشمزه را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد.بعضی ها آن را نگینی می کنند و با گوشت قرمز درست می کنند، برخی رنده می کنند و با مرغ تهیه می کنند. ما در اینجا می خواهیم طرز تهیه هویج پلوی رنده شده با مرغ را بگوییم.

مواد لازم:

هویج 4 عدد

پیاز یک عدد

 سینه مرغ دو تکه

زرشک

نمک، زردچوبه وفلفل

روغن

رب گوجه نصف قاشق غذا خوری

 دارچین نصف قاشق غذا خوری

برنج دو پیمانه

 طرز تهیه:

 برای تهیه این هویج پلوی خوشمزه ، ابتدا تکه های مرغ را در ظرفی جدا با مقداری آب ، نمک و فلفل و زردچوبه بپزید.

سپس هویج ها را رنده کنید و در ظرفی دیگر مقداری روغن بریزید و پیاز ها را پوست کنید و به صورت نگینی ریز کنید و آن را سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. بعد هویج های رنده شده را روی پیاز بریزید و در ظرف را بگذارید و به مدت ده دقیقه تا یک ربع اجازه دهید تا هویج ها بپزد.

بعد از اینکه هویج ها نرم شد و پخت ، نمک و فلفل و زردچوبه و دارچین و رب گوجه را هم به آن اضافه کنید .

 مرحله ی بعدی ، مرحله ی اضافه کردن مرغ های پخته شده است . بهتر است مرغ پخته شده را به صورت ریش ریش درآورید و به هویج اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس در ظرفی جدا زرشک تمیز و شسته شده را در مقدار کمی روغن تفت دهید و به هویج و مرغ اضافه کنید.

 سپس برنج را هم بپزید و در ظرف بریزید و هویج را هم در کنار آن قرار  دهید و با با برنج مخلوط کنید و آن را نوش جان کنید.

هویج پلو را با گوشت هم می توانید درست کنید.
هویج پلو
مواد لازم برای تهیه هویج پلو با گوشت:

هویج 4 تا 5 عدد

4 پیمانه برنج

500 گرم گوشت چرخ كرده

دو عدد پیاز متوسط

 یک قاشق شكر

 زعفران دمکرده

نمک ، فلفل
طرز تهیه هویج پلو با گوشت:

ابتدا برنج را پاک کنید و خیس کنید. هویج ها را پوست بگیرید و با رنده ی درشت رنده کنید تا هویج های رنده شده درشت باشند. یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و تفت بدهید سپس هویج ها را به آن اضافه کنید و تفت بدهید آب آن ها که کشیده شد 1 قاشق شکر اضافه کنید و تفت بدهید سپس زیر آن را خاموش کنید.

سپس گوشت چرخ کرده را با پیازهای رنده شده و نمک و فلفل و زعفران مخلوط کنید و قلقلی کنید و در ماهیتابه تفت بدهید.

اکنون درون قابلمه ای کمی برنج و بعد از هویج ها و کمی گوشت قلقلی بریزید. همین کار را انجام بدهید تا مواد تمام شوند و در آخر روی آن زعفران آب کرده بدهید و آن را دم بگذارید.

در آخر زرشک و پسته را با کمی کره تفت بدهید و با آن برنج تان را تزیین کنید.
کتلت هویج
کتلت هویج با گوشت
یکی دیگر از غذاهای خوشمزه که می توان با هویج درست کرد، کتلت آن می باشد.کتلت هویج را هم می توان با گوشت و هم بدون گوشت تهیه کرد.

مواد لازم

هویج متوسط: ۳ عدد

سیب زمینی متوسط: ۳ عدد

گوشت چرخ کرده: ۱۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

آرد نخودچی: ۲ قاشق غذا‌خوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

ادویه‌ی کاری: ۱ قاشق چای‌خوری

سماق یا پودر لیمو عمانی: ۲ قاشق چای‌خوری

زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

زیره: ۲ قاشق چای‌خوری

در این کتلت از تخم مرغ استفاده نشده و در حقیقت به جای آن از آرد نخودچی استفاده شده است، از این رو؛ اگر دیدید که مایه کتلت چسبندگی ندارد، یک قاشق دیگر آرد نخودچی استفاده کنید.


طرز تهیه:
 برای تهیه این کتلت خوشمزه ابتدا هویج و سیب‌زمینی و پیاز را در کاسه‌ای رنده کنید. رنده‌ی ریز باعث آب انداختن بیشتر مواد می‌شود پس اگر از رنده‌ی ریز استفاده می‌کنید، سعی کنید آب مواد، به خصوص پیاز را بگیرید.

سپس  به مواد رنده شده، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی و ادویه‌ها را اضافه کنید  و همه مواد را باهم ورز دهید تا به خوبی مخلوط و یکدست شوند. بهتر است که بعد از ترکیب مواد، کاسه را برای نیم ساعت در یخچال بگذارید که تا مایع کتلت شکل بگیرد و کمی سفت‌تر شود.

در مرحله ی بعد در یک تابه روغن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. ظرف آبی کنار دست‌تان بگذارید و دست‌تان را با آن مرطوب کنید. سپس مایع کتلت را به هر شکلی که دوست دارید و در اندازه‌ای مناسب شکل دهید و در روغن بیندازید. دو طرف کتلت که سرخ شد آن را از روغن خارج کنید روی دستمال حوله‌ای آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود. این روند تا تمام شدن مایع کتلت ادامه دهید.

 نکته: اگر توجه کرده باشید می بینید که در این کتلت از تخم مرغ استفاده نشده و در حقیقت به جای آن از آرد نخودچی استفاده شده است، از این رو؛ اگر دیدید که مایه کتلت چسبندگی ندارد، یک قاشق دیگر آرد نخودچی استفاده کنید.

 کتلت هویج بدون گوشت

بعضی از افراد  گیاهخوارند و کتلت هویج را با گوشت دوست ندارند . برای این افراد هم دستور پخت این غذای خوشمزه را می گذاریم:

مواد لازم

سیب زمینی متوسط: ۳ عدد

هویج متوسط: ۲ عدد

پودر نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری

آرد: ۴ قاشق غذاخوری

پنیر پیتزای رنده شده: یک چهارم پیمانه (به دلخواه)

نمک و فلفل و ادویه‌ی دلخواه: به میزان لازم

پیاز: ۱ عدد متوسط

سیر: چند حبه (به دلخواه)

آرد سوخاری یا آرد معمولی: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این کتلت، هم می توانید سیب زمینی و هویج را به صورت خام و هم به صورت پخته رنده کنید. سپس پیاز را هم رنده کنید و بعد از گرفتن آب آن به هویج و سیب‌زمینی اضافه کنید. سیر را هم رنده یا ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید.

پودر نشاسته، آدر، پنیر پیتزای رنده شده و ادویه‌ها را به مواد رنده شده اضافه کنید؛ سپس مواد را به خوبی ورز بدهید تا با هم ترکیب شود و مایه کتلت یکدستی به دست بیاید.

نکته: استفاده از پنیر پیتزای رنده شده به صورت اختیاری است و اگر تمایل داشتید می توانید از آن استفاده کنید.

سپس تابه‌ای را روی حرارت  قرار دهید و مقدار کافی روغن در آن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. مقداری از مایه کتلت را به اندازه و شکل دلخواه در دست شکل دهید. سپس آن را در آرد سوخاری بغلطانید تا تمام آن به آرد آغشته شود و در روغن داغ بیندازید تا دو طرف آن سرخ شود و بعد آن را خیار شور و گوجه و کاهو میل کنید.
خورشت هویج
خورشت هویج:

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ای که می توان با کمک هویج درست کرد، خورشت آن است.خورشت هویج، غذای محلی تبریزی است که آن را هم با هویج و هم با زردک درست می کنند.این خورشت را می توان با گوشت قرمز؛ مرغ و یا بوقلمون درست کرد.

مواد لازم برای تهیه خورشت:

گوشت 250 گرم

هویج 3 عدد

پیاز 1 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

آلو بخارا به میزان دلخواه

زعفران دم کرده به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

آبلیمو یا آبغوره یک دوم پیمانه

 خورشت هویج، غذای محلی تبریزی است که آن را هم با هویج و هم با زردک درست می کنند.این خورشت را می توان با گوشت قرمز؛ مرغ و یا بوقلمون درست کرد.


طرز تهیه:

برای تهیه این خورشت ابتدا آلوها را در یک کاسه آب خیس دهید. سپس پیازها را نگینی خرد کنید و در قابلمه ای با مقداری روغن یا کره سرخ کنید.

وقتی پیازها سبک شدند، تکه های گوشت را در قابلمه بریزید. پس از تغییر رنگ گوشت ها، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، فلفل و ادویه های دلخواه را اضافه کنید و با هم تفت دهید.

حالا مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید تا روی گوشت ها را بگیرد. حدودا سه ساعت زمان دهید تا گوشت کاملا پخته شود.

 در مرحله ی بعدی هویج ها را خلالی برش بزنید یا رنده درشت کنید. در ماهیتابه دیگر هویج ها را با مقداری روغن تفت دهید. در این مرحله از تهیه خورش هویج اگر دوست داشتید میتوانید کمی زعفران دم کرده به هویج ها اضافه کنید.

وقتی گوشت خورشت هویج پخته شد، میتوانید هویج ها را به قابلمه خورشت اضافه کنید. سپس آلوهای خیس شده، نمک و زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید. اجازه دهید خورشت حدودا نیم ساعت دیگر بپزد.

نکته: اگر دوست داشتید می توانید به خورش آلو و هویج مقدار کمی دارچین، یک حبه سیر یا پودر سیر، پودر کاری و … هم اضافه کنید.

در 5 دقیقه ی آخر پخت خورشت باید آبلیمو را اضافه کنید. میتوانید به جای آبلیمو از آبغوره استفاده کنید. سپس خورشت هویج را در ظرف سرو بکشید و با پلو آن را نوش جان کنید.

نکته: در تهیه خورشت هویج اگر به آلو خورشتی دسترسی ندارید، میتوانید سرکه، لیموعمانی یا گوجه سبز در آن بریزید. حتما قبل از اضافه کردن لیموعمانی، گوجه سبز، سرکه، آبلیمو و آبغوره میزان ترشی خورش را تست کنید.
سوپ هویج

سوپ هویج
یکی دیگر از غذاهای خوشمزه سوپ می باشد که برای این روزهای سرد سال بسیار مناسب می باشد.سوپ هویج هم از سوپ های پرخاصیت و مفیدی است که می توانید برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی آن را درست کنید.

مواد لازم سوپ هویج:

هویج متوسط ۲ عدد

آب مرغ ۳ تا ۴ پیمانه

نان تست به اندازه کافی

سیب زمینی بزرگ ۱ عدد

روغن زیتون به اندازه کافی

زردک ( هویج ایرانی ) ۲ عدد

جعفری ۲ قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 طرز تهیه:

برای تهیه این سوپ مقوی ابتدا فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا گرم شود. سپس سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید و روی تخته نگینی خرد کنیدو بعد زردک و هویج را با پوست کن پوست بگیرید  و بشویید و به شکل مکعبی روی تخته خرد کنید.

تمام سبزیجاتی را که خرد کردید را کف سینی فر پهن کنید و به صورت یک لایه نه روی هم،و نمک،فلفل،و کمی روغن زیتون روی آن ها بپاشید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه سینی سبزیجات را داخل فر قرار دهیدتا نرم شوند.

در این مدت  می توانید یک یا دو بار سینی سبزیجات را بیرون بکشید وآ ن ها را زیر و رو کنید. سبزیجات گریل شده را در میکسر بریزید  و ۱ پیمانه آب مرغ را به آن اضافه کنید و میکس کنید. پوره بدست آمده را داخل قابلمه ای بریزید.

 سپس جعفری خرد شده را با ۳ پیمانه آب مرغ به آن اضافه کنید تا رقیق شود و روی حرارت ملایم قرار دهید تا سوپ کمی بجوشد و قوام بگیرد و به غلظتی که تمایل دارید برسد .سپس بچشید و اگر به طعم دهنده بیشتری نیاز داشت نمک و یا فلفل به آن اضافه کنید.

 در مرحله ی آخر در تابه ای کمی روغن زیتون بریزید و نمک و فلفل بپاشید و نان تست های مکعبی خرد شده را در روغن و ادویه ها تفت دهید تا طلایی شوند.سوپ را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با نان تست های طلایی تزئین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .