تبیان، دستیار زندگی

در گفت‌وگو با تبیان مطرح شد؛

چگونگی استفاده از حق بیمه در قبض برق

اگر به قبوض برق دقت کرده باشید علاوه بر آبونمان، مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض برق از مشترکان هزینه‌ای با عنوان حق بیمه اخذ می‌شود. باوجوداین آیتم در قبوض برق، مشترکان می‌توانند در صورت خرابی یا سوختگی لوازم برقی ناشی از قطع و وصل برق با استناد به این حق بیمه اخذشده، مطالبه خسارت نمایند اما چگونه؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیمه قبض برق
با وجود آنکه بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه‌ای را بابت حق بیمه پرداخت می‌کنند اما تقریباً هیچ اطلاع‌رسانی درستی درباره چگونگی استفاده از این بیمه انجام‌نشده است. به همین منظور دکتر عبدالامیر یاقوتی معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و عضو کمیته ملی کاهش تلفات شرکت توانیر در گفتگو با تبیان به سؤالات بی‌جواب شهروندان در خصوص حق بیمه در قبوض برق پاسخ می‌دهد:
 
 چه رقمی در ماه از مشترکین بابت بیمه اخذ می‌شود؟
در حال حاضر، به ازای هرماه 100 تومان از مشترکین خانگی شهری و 50 تومان از مشترکین خانگی روستایی اخذ می‌شود. همچنین هزینه بیمه برق برای مشترکین تجاری و سایر مصارف شهری 1000 تومان و برای روستاییان 500 تومان در ماه است.

آیا حق بیمه اجباری است و بلااستثنا روی قبض برق همه مشترکین ثبت می‌شود؟
بله. هماهنطور که تعرفه‌ها تمدید می‌شود و هرساله یک قانون بودجه جدید می‌آید؛ این قانون هم جزئی از بندهای قانون بودجه است که از سال 90 وارد قبوض برق همه مشترکین شده است.

سالانه چند نفر از بیمه برق استفاده کرده، چند نفر شکایت می‌کنند و چه تعدادی موفق به دریافت حق بیمه می‌شوند؟
از سال 98 تاکنون 18 هزار و پانصد پرونده در سامانه ثبت‌شده است که از این تعداد تقریباً خسارت 14 هزار نفر از افراد پرداخت‌شده، پرونده هزار نفر از آنها در دست بررسی است و یک تعدادی هم از دید بیمه مشمول خسارت نشدند؛ این‌ها گروهی از مشترکینی هستند که منشأ خطا در داخل ملک مسکونی نبوده است مثلاً فرض کنید یک ماشین خورده به شبکه برق و باعث اتصالی شبکه و سوختن وسایل برقی چند نفر از اهالی شده یا سارقی قسمتی از شبکه را دزدیده است و...؛ در این صورت، بیمه خسارتی را تقبل نمی‌کند چون مقصر شخص دیگری بوده است. در چنین مواردی، افراد باید از طریق قضایی اقدام به شکایت کنند تا درنهایت قانون برای آنها تصمیم‌گیری نماید.

حق بیمه در قبوض برق چه نوع خساراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
پنج گروه خسارت ازجمله آسیب وسایل برقی در منزل، آتش‌سوزی، فوت، نقص عضو و خسارات پزشکی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟
سقف مربوط به وسایل برقی که 95 درصد کل خسارات را پوشش می‌دهد، سال گذشته 12 میلیون و پانصد هزار تومان بود و امسال به 26 میلیون تومان رسیده است. همچنین غرامت فوت 950 میلیون تومان، آتش‌سوزی 890 میلیون تومان، نقص عضو 651 میلیون تومان و خسارت پزشکی 692 میلیون تومان است. البته دقت کنید این مبالغ، سقف پرداختی برای خسارت است و طبیعتاً بیمه متناسب با دستورالعمل‌ها و خسارتی که وارده شده، خسارات را بررسی و پرداخت می‌کند.

چگونه باید ثابت کرد که سوختگی یا آسیب واردشده به‌وسیله الکترونیکی خانه ناشی از قطع و وصل برق است؟
شناسایی اینکه سوختگی یا آسیب‌دیدگی یک وسیله برقی ناشی از قطع و وصل برق، استفاده نادرست و یا پدیده‌های دیگری بوده است، کمی سخت است اما اگر ببینیم در یک منطقه جغرافیایی تعداد خطاها در همان لحظه که اتفاقاتی در شبکه می‌افتد، زیاد است، آن را جزو تعهدات بیمه نمی‌دانیم و این را جزو خساراتی که از سمت شبکه به مشترک واردشده مطرح می‌کنیم که طبیعتاً متناسب با قوانین شرکت توانیر با آن برخورد خواهد شد.

مراحل دریافت خسارت چگونه است؟
اولین کاری که متقاضیان باید انجام دهند این است که وارد سامانه بیمه به آدرس bime.tavanir.org.ir شوند. بعد از واردکردن شناسه قبض، مشترک باید مستندات و اطلاعات لازم را در سامانه آپلود نمایند. بعدازاینکه اطلاعات به شرکت بیمه‌گذار مربوطه انتقال داده شد، کارشناسان بیمه بررسی‌های لازم را انجام داده و میزان خسارت را به مشترک اعلام می‌کنند. در صورت اعتراض مشترک، مجدد این فرایند با دقت بیشتری انجام می‌شود و بعد از یک نتیجه نهایی بین مشترک و شرکت بیمه، پول به‌حساب مشترک واریز می‌شود.

در صورت اختلاف بین مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟
بحث‌های مربوط به بیمه را باید خود کارشناسان بیمه جوابگو باشند چون اصول کلی حاکم بر قرارداد بیمه فراتر از قراردادهای شرکت توانیر است. اگر بیمه اصرار داشته باشد که رقم برآورد شده درست است و شرکت توانیر نتواند این مسئله را حل کند، مشترک می‌تواند از شرکت بیمه‌گذار شکایت کند.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از سوختگی لوازم برقی هنگام قطع و وصل برق وجود دارد؟
کلیدی‌ترین بحث بیمه و جبران خسارات رعایت همین نکته است. اصل بیمه باید به این سمت برود که ایمنی در خانه‌ها افزایش پیدا کند چراکه اساساً آن مبلغی هم که از سوی بیمه پرداخت می‌شود به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جبران‌کننده خسارات روحی، مالی و انسانی شود؛ بنابراین لازم است مشترکین برای جلوگیری از سوختگی و خرابی لوازم برقی ناشی از قطع و وصل برق به نکات زیر توجه کنند:

-سیستم ارت یا زمین را بررسی کنید. الزاماً خانه‌ها باید از سیستم ارت که از نوسان برق و ولتاژ جلوگیری می‌کند، برخوردار باشند.

-حتماً برای تجهیزات حساس مثل یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی و... از دستگاه‌های محافظ ولتاژ استفاده نمایید. این دستگاه‌ها بعد از نوسانات بیش‌ازحد، جریان برق را قطع کرده و به دستگاه مصرف‌کننده انرژی لازم جهت روشن بودن را نخواهد داد. هنگامی‌که دوباره جریان برق به حالت نرمال رسید، اتصال برقرار خواهد شد.

-عموماً سیم‌کشی‌های غیراستاندارد ساختمان‌ها، فرسودگی سیم‌کشی‌ها و استفاده بیش‌ازحد معمول از انشعاب برق می‌تواند باعث آتش‌سوزی و آسیب به وسایل برقی شود؛ بنابراین بهتر است تا با رعایت نکات و رفع چنین مشکلاتی از آسیب‌های ناشی از برق جلوگیری کنیم.

آیا در صورت سوختگی یا آسیب واردشده ناشی از قطع و وصل برق، شرکت توانیر راهکارهای جلوگیری از سوختگی لوازم برقی را بررسی می‌کند؟
قسمتی از موارد گفته‌شده جهت جلوگیری از خسارات ناشی از قطع و وصل برق موردبررسی قرار می‌گیرد اما همه موارد گفته‌شده، امکان بررسی ندارد. بیمه برق، یک بیمه حمایتی است که منافعش از سوی خود مردم تأمین می‌شود و به نحوی خسارات واردشده را جبران می‌کند. مسائلی از قبیل انشعاب غیرمجاز و استفاده بیش‌ازحد معمول از انشعاب برق مشمول بیمه نمی‌شود. برای سال‌های آینده در برنامه‌مان است تا سیم‌کشی‌های غیراستاندارد و فرسودگی سیم‌کشی‌ها در ساختمان‌ها را که اکنون جزو بیمه به شمار می‌آید را اجباری کرده و بیمه را به این سمت حرکت دهیم.