تبیان، دستیار زندگی

راه های تشویق فرزندان به درس خواندن

با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، شیوه درس خواندن بچه ها تغییر کرد.والدین باید در این شرایط فرزندان خود را تشویق کنند و آنها را حمایت کنند تابهتر درس هایشان را بخوانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درس خواندن
والدین همیشه به دنبال راه هایی برای تشویق فرزندان به درس خواندن هستند. در شرایط کرونایی و تعطیلی مدرسه ها؛ این وظیفه ی والدین بیشتر شده است.

 همه افرادی که به عنوان دانش اموز زرنگ و درس خوان هستند، از همان بدو تولد ، یادگیری خود را شروع نکرده اند، شخصیت آنها به عنوان دانش آموز زرنگ به مرور زمان شکل گرفت و آنها در این راه به موفقیت رسیدند.

همه فرزندان در بعضی زمینه ها یادگیری خوبی دارند، اما اگر آنها توسط پدر و مادرشان به درس خواندن تشویق شوند، همین تشویق آنها را کمک می کند تا در کل به یادگیرنده های خوبی تبدیل شوند.

همه پدر و مادرها تلاش می کنند که فرزندشان از هر جهت رشد و پرورش یابد و فرزندی سالم ، مودب و درس خوان بار بیایند. هیچ یک از والدین نمی توانند توجه ای به زندگی تحصیلی فرزندان خود نداشته باشند،چون  رفاه آینده آنها تا حد زیادی به تحصیل شان بستگی خواهد داشت.

مشق و تکلیف مدرسه برای بعضی از فرزندان خوشایند نیست به همین خاطر باید والدین کودک خود را تشویق به انجام تکلیف مدرسه کنند و زمان مشخصی را برای انجام این تکالیف در نظر بگیرند. به آنها جایزه بدهند و اگر لازم است از انگیزه های قوی تر و جوایز ارزنده تر استفاده کنند. تلاش کودک را تحسین کنید.

 یکی دیگر از روش های تشویق فرزند به درس خواندن این است که والدین برای او یک برنامه ی درسی درست کنند.هر کاری برای نتیجه ی مثبت گرفتن باید با برنامه ریزی انجام شود.بهتر است والدین برای نتیجه گرفتن فرزندشان در درس خواندن ؛یک برنامه درسی درست کنند.


 در این مطلب می خواهیم راه های تشویق فرزندان به درس خواندن را بیان کنیم:

نزدیک فرزند بنشینید

والدین برای اینکه فرزند کلاس اول یا دومی خود را تشویق به درس خواندن کنند، بهتر است هنگام درس خواندن در کنار او بنشینند و موبایل و لپ تاپ خود را کنار بگذارند تا انگیزه درس خواندن را در او ایجاد کنند. مثلا آنها هم یک کتاب مطالعه کنند یا کارهای مربوط به شغلشان را انجام دهند.

البته والدین باید به این نکته توجه داشته باشند اوقاتی را که به درس شان اختصاص می دهند و در کنار او هستند باید ، آرام باشند و لبخند بزنند و در هر شرایطی صدایشان را بلند نکنند و به او برچسب هایی مانند احمق و... ندهند و با خوش رفتاری به تمرین با او بپردازند.

در حقیقت بهترین راه برای تشویق بچه ها به درس خواندن در خانه این است که مادر خودش برای فرزندش الگو باشد. وقتی مادر یا پدر کتابی میخوانند ، کودک هم به انجام این کار تشویق می شود. معمولا وقتی مادر یا پدری مشغول یاد گرفتن مطلب یا مهارت جدیدی است ، در مورد آن تحقیق می کند و برای یادگیری آن وقت می گذارد.

استرس وارد نکنید

یکی از مهمترین کارهایی که والدین در مورد درس فرزند خود باید انجام دهند این است که برای نمره و درس به او استرس وارد نکنند.درست است که نمره خوب اهمیت دارد اما والدین نباید بیش از حد خودشان را درگیر آن کنند. بهتر است که تمرکز فرزند را بیشتر روی یادگیری قرار دهید. از کودک تان بخواهید که در مورد فعالیت هایی که در مدرسه انجام شده است، یک توضیح خلاصه به شما بدهد و ببینید که چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است.

همیشه طرف کودک باشند

والدین برای تشویق فرزند خود به درس خواندن باید همیشه طرف او باشند.در حقیقت والدین نبید بیش از حد  برای نمره ی بالا گرفتن به کودک فشار وارد کنند و بهتر است همیشه خیلی ملایم و مهربان با او صحبت کنند.

آنها باید سعی کنند که دیدگاه های او را هم بفهمند و او را برای درس خواندن به یک کودک مسئولیت پذیر تبدیل کنند اما باید این کار را با یک روش مثبت و با خوشرویی انجام دهند. هر گونه رفتار منفی ممکن است کودک را سرخورده کند و باعث شود که او در برابرپدر و مادرش جبهه بگیرد.
درس خواندن

 مباحثه داشتن با فرزند در مورد درس

یکی دیگر از راه های تشویق والدین به درس خواندن فرزند این است که با او در امور درس مباحثه داشته باشند.از آنجایی که تدریس به صورت مجازی صورت می گیرد ، والدین باید از فرزند خود سوال کنند که درس جدید را چگونه ارزیابی می کنند ودر این شرایط کرونایی که مدارس تعطیل است و همه ی آموزش ها در منزل صورت می گیرد؛ چه چیزی باعث می شود تا هنگام درس خواندن بیشتر حواسش را جمع کند و علاقه بیشتری پیدا کند.

 درست کردن یک برنامه درسی برای فرزند

یکی دیگر از روش های تشویق فرزند به درس خواندن این است که والدین برای او یک برنامه ی درسی درست کنند.هر کاری برای نتیجه ی مثبت گرفتن باید با برنامه ریزی انجام شود.بهتر است والدین  برای نتیجه گرفتن فرزندشان در درس خواندن ؛یک برنامه درسی درست  کنند.

 برای این کار می توانند یک تقویمی را در اختیار فرزند خود قرار دهند تا در آن تکالیف درسی را بنویسد و وقتی آنها را انجام دادند، علامت بزنند و همچنین به فرزند بیاموزند که چگونه کارهایشان را انجام دهند، وسایل شان را مرتب و تکالیفشان را اولویت بندی کنند.

محیط را برای مطالعه مناسب کنید

والدین برای تشویق فرزند به درس خواندن باید محیط آرامی را برای آنها فراهم کنند.آنها باید مطمئن باشند که هیچ عامل حواس پرتی از جمله صدای بلند، تلویزیون، بازی خواهر و برادر و غیره حواس فرزند  را پرت نمی کند. پس باید سعی کنند یک محیط آرام را برای او فراهم کنند تا توجه و تمرکز کودک افزایش پیدا کند و او علاقه به درس خواندن را از دست ندهد.

البته با مجازی شدن کلاس ها ، والدین باید متوجه این موضوع هم باشند که برنامه های گوشی موبایل یا کامپیوتر حواس فرزند را پرت نکند

 نباید والدین به او رشوه بدهند. شاید باج دادن به کودک برای درس خواندن در کوتاه مدت، مشکل را برطرف کند اما این کار، انگیزه و شور لازم را برای درس خواندن در او ایجاد نمی کند.


با معلم صحبت کنید

شاید والدین شاهد نمره بدی از فرزند خود باشند، پیشنهاد می کنیم که در این شرایط با معلم او صحبت کنید و نگرانی هایتان را با او مطرح کنید. ارتباط معلم با والدین باعث می شود که پدر و مادر اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های یادگیری و اخلاقی کودک داشته باشند و بتوانند به او بیشتر کمک کنند.

تعیین هدف برای مطالعه کردن

والدین بهتر است که یک هدف دست یافتنی را تعیین کنند و در کنار هم برای آن تلاش کنند. این اهداف می توانند کوتاه مدت، میان مدت یا حتی طولانی مدت باشند تا بعد از دستیابی به هر کدام، انگیزه والدین و کودک افزایش پیدا کند.

گوش کردن به نظرات کودک

 یکی دیگر از راه های تشویق والدین به درس خواندن کودک این است به نظرات و عقاید آنها گوش دهند. در واقع بسیار مهم است که والدین به حرف های کودک گوش کنند و به او احترام بگذارند، حتی اگر احساس می کنند که حرف درستی نمی زند. گوش کردن به صدای کودک و عقاید او به پدر و مادر کمک می کند تا اعتماد به نفس کودک را بالا ببرند. سپس او هم سعی می کند استدلالی صحبت کند.

رشوه ندادن به کودک

والدین برای تشویق فرزند خود به درس خواندن، نباید به او رشوه دهند. قدردانی و خرید جایزه یا هدیه، جنبه مثبت عادات مطالعه در کودک را ارتقا می دهد اما نباید والدین به او رشوه بدهند. شاید باج دادن به کودک برای درس خواندن در کوتاه مدت، مشکل را برطرف کند اما این کار، انگیزه و شور لازم را برای درس خواندن در او ایجاد نمی کند.


تبدیل کردن زمان درس خواندن به یک زمان سرگرم کننده

بعضی از خانواده ها به اشتباه کودک خود را تنبیه می کنند و با خشونت از آن ها می خواهند که درس بخوانند. در نتیجه کودکان درس خواندن را یک راه مجازات می دانند اما در صورتی که والدین به جای آن می توانند زمان درس خواندن را به یک زمان سرگرم کننده و پر از هیجان تبدیل کنند و از آن لذت ببرند. پس  آنها باید سعی کنند در کنار کودک، خودشان هم مطالعه کنند تا اینکه بخواهند او را تنها بگذارند.

به کودک کمک کنید

 کمک کردن به کودک یکی دیگر از راه های تشویق والدین به درس خواندن می باشد. لازم است که هر جایی که کودک نیاز به اصلاح اشتباه دارد، به او کمک کنند. سعی کنند مشکلات درسی اش را برطرف کنند.

 اگر چند بار توضیح دادند و متوجه نشد، هرگز نباید عصبانی شوند و از کوره درروند. بهتر است صبور باشند و خیلی آرام و ملایم مشکلات درسی اش را برطرف کنند. در نهایت این که هنگام درس خواندن نباید کوچکترین استرس و تنشی را در کودک ایجاد کنند زیرا قطعاً اعتماد بنفس و انگیزه او را برای تحصیل به شدت می کاهد.

فرمان را به دست کودکتان بدهید

وقتی نوبت به آموزش می رسد، تمام تجربه برخی از بچه ها کنترل است. هنگامی که کودک احساس می کند کنترل می شود، یا وقتی که مسئله آموزش او خارج از کنترل است، او از یادگیری کنار می رود. راهنمایی کودکان از طریق فرایند یادگیری مهم است، اما به همان اندازه مهم است که به کودکان اجازه دهید تجربه یادگیری خود را کنترل کنند. زمانی که پدر و مادر به فرزندشان اجازه ی کنترل و هدایت این مسئولیت را می دهند؛ چه در خانه و چه در کلاس،در واقع این توانایی در کودکشان ایجاد می شود که مستقیماً در انتخاب های یادگیری خود نقش داشته باشد.

معرفی و تشویق فرزندان به  انواع مختلف سبک های یادگیری

هر کودکی ؛ برای خود سبک های یادگیری  دارد که متناسب با روش یادگیری اوست. بعضی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند با استفاده از ترکیبی از سبک های یادگیری یاد بگیرند. لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط، یا ترکیبی از سبک های یادگیری وجود ندارد. با این حال، والدین با کمک به فرزند خود در کشف سبک های یادگیری ترجیحی خود، می توانند از تکنیک هایی استفاده کنند که میزان و کیفیت یادگیری او را بیشتر می کند.

 اگر کودک تکالیفش را انجام نداد؛ والدین او را سرزنش نکنند و نترسانند و اجازه دهند عواقب کارشان را متحمل شوند تا بدانند خود مسؤول انجام تکالیف و درس خواندنشان هستند.


 روش های دیگر:

والدین برای تشویق کردن فرزندشان میتوانند علایق او را در نظر بگیرند و برای او کتاب ها و وسایل کمک آموزشی مورد علاقه اش را تهیه کنند. والدین کافی است کمی خلاقیت نشان بدهند تا بتوانند با کمترین هزینه ی ممکن این وسایل را برای فرزندشان تهیه کنند.مثلا اگر فرزندشان به سنگ های مختلف علاقه دارند،  با او به طبیعت بروند و نمونه های مختلفی را جمع آوری کنند.

گاهی اوقات  والدین می توانند در خانه با فرزندشان کار کنند تا به درسش کمک شود. اگر کودک احساس خستگی می کند و به موضوعات درسی اش علاقه ندارد ، به او بگویند که میتوانند از آنها لذت ببرد. وقتی کودک به نوشتن علاقه ندارد ، ماجراهایی جالب از زندگی نویسندگان را برای او تعریف کنند و یا خودشان مطلبی را بنویسند که مورد علاقه ی فرزند باشد تا او هم به نوشتن تشویق شود.

والدین برای تشویق فرزند به درس خواندن از آنها بخواهند دفترچه ی یادداشت یا خاطراتی داشته باشد و هرگاه وقت پیدا کرد چیزی در آن بنویسد.

هر چند وقت برای فرزند کتاب های مناسب برایش فراهم کنند و او را به خواندن تشویق کنند.

والدین باید کودک دانش آموز خود را تشویق کنند تا نظر خود را در مورد آنچه در تحصیل او می گذرد ؛ بیان کند . فضایی باز ایجاد کنند که در آن احساس راحتی کند و ابراز علاقه، نفرت یا نگرانی کند. هنگامی که او نظر خود را به اشتراک گذاشت، مطمئن باشند که احساسات او را تأیید می کنند ؛ حتی اگر مخالف باشند. وقتی کودکان احساس می کنند نظرشان مهم نیست یا گیر افتاده اند، احتمالاً از روند یادگیری جدا می شوند.

اگر کودک تکالیفش را انجام نداد؛ والدین او را سرزنش نکنند و نترسانند و اجازه دهند عواقب کارشان را متحمل شوند تا بدانند خود مسؤول انجام تکالیف و درس خواندنشان هستند. تنها زمان انجام تکالیف و یا درس خواندن کودک خود را حمایت کنند و به کارهای او نظارت داشته باشند اما هیچگاه  آنها  کارهایش را انجام ندهند.

با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی مدارس، دانش آموز باید شیوه ی درس خواندن خود را تغییر دهد. والدین باید به فرزند خود در تغییر این شیوه کمک کنند و از آنها حمایت کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .