تبیان، دستیار زندگی

هنگام ابراز علاقه دیگران به خود چه کنیم؟

آیا می‌دانید چگونه علاقه و محبت قلبی خود را به دیگران ابراز کنید؟! به‌صورتی‌که آن‌ها طالب و خواهان آن باشند. آیا شگردهای جلب علاق به دیگران را می‌دانید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ابراز محبت
بدست آوردن احترام و عزت نفس در طول یک روز ایجاد نمی شود اما نابود کردن آن با رفتارهای نسنجیده کمتر از یک ثانیه زمان می خواهد، پس عادت های اشتباه را بشناسید و در خود اصلاح کنید.

نویسنده: انسیه برزویی؛ روان شناس بالینی
پسری 14ساله هستم. یه‎نفر خیلی بهم علاقه داره نمی‎دونم چرا و باید چی‎کار کنم. هر موقع منو می‌بینه، سوال‌های عجیب می‌پرسه!

تجربه عشق حقیقی و پایدار برای افراد در هر سنی لذت‌بخش است اما گاهی مدیریت این احساس برای نوجوانان دشوار می‌شود.

ابراز علاقه دیگران به یک نوجوان همواره احساسات خوشایندی به‌دنبال ندارد. گاه فرد به‌دلیل تازگی این تجربه، شناخت نداشتن درباره جنس مخالف، احساس خجالت یا ترس و خودداری از کمک گرفتن از بزرگ سالان و مشورت با آن‌ها احساسات مبهم، گیج‌کننده و اضطراب‌آوری را تجربه می‌کند.همچنین بسیاری از تجارب عاطفی نوجوانی اگر به‌خوبی مدیریت نشوند، پیامدهای عمده‌ای برای فرد دارند. افت تحصیلی، اضطراب، نوسانات خلقی، وابستگی زیاد، ترس شدید درباره ازدست دادن فرد مقابل و مشغولیت‌های ذهنی فراوان، از پیامدهای این تجارب هستند.

نکات زیر کمک می‌کند اگر فردی به شما ابراز علاقه کرد، تجربه عاطفی خود را بهتر مدیریت کنید:

ارزیابی رفتارها

برای بدست آوردن احترام و علاقه دیگران می بایست: هم به خود و هم به دیگران احترام بگذارید، با الفاظ بد و نادرست یکدیگر را صدا نکنید، کنایه نزنید، انتقاد در حد منطقی و سنجیده از دیگران داشته باشید، با صدای بلند در محیط های عمومی صحبت نکنید، هنگامی که با شخصی صحبت می کنید کاملاً به او توجه داشته باشید، و ... .

آیا طرف مقابل‌تان، رفتارهایی اغراق‌آمیز دارد؟ اظهار عشق شدیدی می‌کند و می‌گوید بدون شما نمی‌تواند زندگی کند؟ دست به کارهایی غیرمنتظره‌ و بدون رضایت شما می‌زند؟

مثلاً بی‌خبر جلوی راه‌تان سبز می‌شود یا تماس‌های مکرری دارد؟ تحت فشار قرارتان می‌دهد؟ برای جلب نظر مثبت شما به دروغ، تهدید یا التماس متوسل می‌شود؟ در خواست‌های نابه‌جایی دارد؟

این رفتارها، پختگی و سلامت کافی در عشق‌ورزی را نشان نمی‌دهند و  باید با فردی که این رفتارها را دارد با احتیاط برخورد کنید.

بررسی احساسات درونی

گاهی ابراز علاقه دیگران به ما سبب می‌شود غرق در تصورات آینده یا افکار پراکنده‌ای شویم یا صرفاً به احساسات طرف مقابل توجه کنیم و از خود غافل شویم.

تأمل بر احساسات حقیقی‌مان، راهنمای خوبی برای رفتارهای ماست. آیا با فکر کردن به طرف مقابل و رفتارهایش احساس دلشوره، ترس، تردید و اضطراب را تجربه می‌کنید؟

از تصور پاسخ "نه" به او، عذاب وجدان پیدا می‌کنید و فقط برای این‌که ناراحت نشود یا دلش نشکند، او را رد نمی‌کنید؟ می‌ترسید اگر پاسخ منفی دهید اتفاق بدی برای‌تان بیفتد؟

احساس می‌کنید"گیر کرده‌اید"؟ خجالت می‌کشید خواسته حقیقی خود را بگویید؟ فکر می‌کنید برای این‌که پیش دوستان‌تان کم نیاورید یا مسخره‌ نشوید، باید به این ابراز علاقه پاسخ مثبت دهید؟عشق بالغانه شامل احساساتی دوطرفه، آرامش و احترام به خواسته‌های یکدیگر است. در یک تجربه عاطفی سالم، هیچ‌یک از طرفین به‌خاطر دیگری بر نیازها و احساسات حقیقی خود پا نمی‌گذارد و احساس فشار، اجبار یا هیجانات منفی دیگری را که گفتیم، تجربه نمی‌کند.

ابراز محبت

شتابزده نبودن

عشق در نوجوانی می‌تواند ماهیتی شدید و پرتلاطم داشته‌باشد. سعی کنید سوار بر موج احساسات خود نشوید و به‌آرامی و با نگاه به چشم‌انداز پیش‌روی خود، در این دریای ناشناخته پارو بزنید.

اجازه دهید همه چیز به‌آرامی سپری شود. احساسات شدید با گذر زمان فروکش و فرصت تأمل را برای ما فراهم می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که از ابراز علاقه دیگری به خود، دچار احساسات مثبتی شده‌اید یا منفی؛ مهم این است که لازم نیست حتماً براساس این احساسات اقدامی فوری انجام دهید. اجازه دهید هیجانات‌تان با افکار شما پیوند برقرار و در گرفتن تصمیم درست، یاری‌تان کنند.

تصمیم‌گیری براساس مرزها

چه کسی هستید؟ چه ویژگی‌هایی دارید؟ پیش از تجربه این ابراز علاقه، چه ارزش‌ها، مرزها و حریم‌هایی داشتید؟ نگران نباشید که دیگران درباره‌تان چه فکری می‌کنند.

"رفتار جرأتمندانه" یعنی اجازه ندهید دیگران شما را تحت فشار قرار دهند و سبب شوند بر مرزها، ارزش‌ها و حقوق اساسی زندگی خود پا بگذارید. اگر رفتار و ویژگی‌های طرف مقابل‌تان به هر طریقی با استانداردهای اساسی شما تطابق ندارد، در رد کردن آن تردید نکنید.

صحبت با والدین

خیلی از ما در دوران نوجوانی احساس می‌کنیم به‌اندازه کافی بزرگ شده‌ایم و نیازی به نظرات والدین‌مان نداریم. اما والدین شما به‌دلیل تجربه فراوان‌شان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. احساسات و ا تفاقاتی را که برای‌تان روی داده‎است، صادقانه با آن‌ها مطرح کنید و بدون گارد گرفتن، نظرات آن‌ها را پذیرا باشید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .