تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه لوکوم شکلاتی ، شیرینی معروف ترکیه ای

لوکوم از معروفترین و پر طرفدار ترین شیرینی های کشور ترکیه می باشد که به روش های مختلفی درست می شود و انواع مختلفی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوکوم شکلاتی
 لوکوم شیرینی خوشمزه است که برای پخت آن به مواد زیادی نیاز ندارید و می توانید آن را به آسانی و بدور از هر گونه سختی در منزل آماده کنید.لوکوم همان راحت الحلقوم است که ریشه ی ترکی دارد.

همانطور که گفتیم لوکوم ها انواع مختلفی دارند.لوکوم های میوه ای که با آب میوه های طبیعی درست می شود و خیلی هم شبیه باسلوق و یا مسقطی است.از معروف ترین لوکوم های میوه ای لوکوم پرتقالی، لوکوم کیوی و لوکوم انار می باشد و این لوکوم ها بهترین دسر برای فصل تابستان می باشد.

نوع دیگری از لوکوم ها، طعم سنتی دارند؛ مانند لوکوم گل محمدی یا لوکوم زعفرانی.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه نوع دیگری از لوکوم که شکلاتی است و به لوکوم سلطان و پاشا هم معروف است را به شما آموزش دهیم.

 این نوع لوکوم ، از مدل های پر طرفدار لوکوم است و با انواع دیگر آن تفاوت دارد. لوکوم شکلاتی مثل لوکوم میوه ای بافت ژله ای ندارد و در واقع می توان گفت لوکوم شکلاتی یه جور رولت به شمار می رود.

طرز تهیه این لوکوم هم بسیار آسان است و مواد اولیه آن در دسترس می باشد. لوکوم شکلاتی از ۲ لایه ی اصلی تشکیل شده: یک لایه مایه شکلاتی است که به اسم محلبی معروف است و لایه ی دوم خامه قنادی فرم گرفته و یا کرم شانتی است. ترکیب این دو لایه کنار هم طعم فوق العاده ای به لوکوم شکلاتی میدهد که پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید.روی سطح شکلاتی بسته به سلیقه خود می توانید پودر نارگیل به صورت ساده و یا رنگی استفاده کنید.

نکته: برای رنگی کردن پودر نارگیل می توانید از پودر کاکائو و یا از رعفران آب شده و یا رنگ های خوراکی استفاده کنید.

داخل لوکوم شکلاتی هم می توانید مغز پسته، مغز بادام یا گردو و یا هر چیز دیگری استفاده کنید و یا آن را به شکل ساده و بدون هیچ مغزی استفاده کنید.

 در ادامه طرز تهیه لوکوم شکلاتی را بیان می کنیم:

 لوکوم های میوه ای که با آب میوه های طبیعی درست می شود و خیلی هم شبیه باسلوق و یا مسقطی است.از معروف ترین لوکوم های میوه ای لوکوم پرتقالی، لوکوم کیوی و لوکوم انار می باشد و این لوکوم ها بهترین دسر برای فصل تابستان می باشد.


 مواد لازم برای تهیه لوکوم شکلاتی:


شیر 1 لیتر

شکر 1 پیمانه

آرد 1 پیمانه

پودر کاکائو 4 قاشق غذاخوری

کره 2 قاشق غذاخوری

وانیل 5 گرم

پودر نارگیل 1 پیمانه

کرم شانتی یا خامه فرم گرفته 1 پاکت

پودر پسته یا گردو (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه:


برای تهیه این شیرینی خوشمزه و پر طرفدار ابتدا شیر، آرد، کاکائو و شکر را داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مرتب هم بزنید تا در زمان گرم شدن، کاملا با هم مخلوط شوند.

زمانی که مواد کمی غلیظ شد، کره و وانیل را اضافه کنید، آن ها را هم بزنید و اجازه دهید حدوداً به مدت یک دقیقه روی حرارت بماند.

اگر حباب هایی را روی سطح مواد دیدید، بدانید که مواد محلبی در حال پختن هستند. به مدت دو دقیقه آن را با گوشتکوب برقی بزنید و سپس زیر حرارت را خاموش کنید. مایه آماده شده را کنار بگذارید.

 در مرحله بعدی باید لایه های لوکوم شکلاتی را در قالب بریزید . برای اینکار باید قالب مستطیلی صاف و لبه داری را انتخاب کنید. کف قالب پودر نارگیل بپاشید تا لایه ای نازک از سطح آن را بپوشاند.

 سپس با ملاقه موادی را که از قبل آماده کرده اید و  در حالی که هنوز داغ است روی پودر نارگیل ها بریزید. مواد را با پشت قاشق کاملا صاف کنید تا یکدست شود و تمام سطح قالب را بپوشاند.

  برای استفاده از کرم شانتی هم ابتدا مقداری از آن را با شیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. به این صورت که ابتدا به مدت ۳ دقیقه با دور تند همزن و بعد با سرعت کمتر بزنید تا فرم بگیرد.


قالب را برای دو ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود. بعد از آن که لایه ی شکلاتی لوکوم سفت شد، روی آن را با کرم شانتی یا خامه فرم گرفته پر کنید. مواد را کاملا روی شکلات صاف کنید تا یکدست شود. برای این کار می توانید از لیسک استفاده کنید.

نکته: کرم شانتی همان پودر خامه است که می توانید آن را به صورت بسته بندی از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. اگر به این ماده ی اولیه دسترسی ندارید می توانید خامه قنادی را جایگزین آن کنید. خامه قنادی را قبل از مصرف چند دقیقه با همزن بزنید تا فرم بگیرد و آماده شود.

 برای استفاده از کرم شانتی هم ابتدا مقداری از آن را با شیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. به این صورت که ابتدا به مدت ۳ دقیقه با دور تند همزن و بعد با سرعت کمتر بزنید تا فرم بگیرد.

 دوباره قالب را به مدت سی دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا لایه ی رویی لوکوم هم خودش را بگیرد و کمی سفت شود. بعد از سی دقیقه قالب را از یخچال بیرون بیاورید. با استفاده از یک چاقوی تیز، مواد داخل قالب را به صورت عمودی؛ از طول به اندازه ی ۵ سانتی متر یا چهار انگشت دست برش بزنید. سپس مواد را از عرض قالب به اندازه های مساوی برش بزنید.

 اگر دوست داشتید روی لبه ی هر تکه از قسمت های برش زده شده مقداری پودر پسته یا گردوی خرد شده بریزید و بعد با کمک دست هر تکه از برش ها را از قسمت لبه ی آن رول کنید و دوباره چند ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شوند.

 بعد از چند ساعت در یخچال ماندن ،لوکوم شکلاتی رولتی شما آماده است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .