تبیان، دستیار زندگی

شامپوهای جامد را بیشتر بشناسیم

آیا شامپو بارها کارایی دارند؟

اگر شما هم مثل ما نگران زباله‌های پلاستیکی هستید، اکنون زمان آن فرا رسیده که درباره شامپو بارها (قالب شامپو یا شامپوی جامد) بیشتر بدانید. تخمین زده می‌شود که برای مثال کانادایی‌ها هر ساله 3 میلیون تن ضایعات پلاستیکی را دور ریخته که تنها 9 درصد از آن بازیافت می‌شود و حجم زیادی از آن‌ها در محل‌های دفن زباله و آبراه‌ها رها می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شامپو خشک
این جایگزین‌های شامپو با ضایعات کم، در همه‌جا در حال گسترش هستند؛ اما تفاوت آن‌ها با شامپوهای مرسوم مایع چیست؟
اگر شما هم مثل ما نگران زباله‌های پلاستیکی هستید، اکنون زمان آن فرا رسیده که درباره شامپو بارها (قالب شامپو یا شامپوی جامد) بیشتر بدانید. تخمین زده می‌شود که برای مثال کانادایی‌ها هر ساله 3 میلیون تن ضایعات پلاستیکی را دور ریخته که تنها 9 درصد از آن بازیافت می‌شود و حجم زیادی از آن‌ها در محل‌های دفن زباله و آبراه‌ها رها می‌شوند. جایگزین کردن بطری‌های شامپو و صابون با قالب‌های جامد بدون بسته‌بندی روشی آسان برای کاهش زباله‌های پلاستیکی است.
اگرچه مزایای زیست محیطی استفاده از این شامپوهای قالبی واضح است؛ اما مزایای سلامتی و زیبایی آن‌ها کمی مبهم است.


شامپو بارها چه هستند؟

در واقع، شامپو بارها شکل فشرده‌تر و جامدتری از شامپو نسبت به آنچه شما به طور مرسوم در یک بطری پیدا می‌کنید، هستند. در تولید شامپو بارها، آب شامپو گرفته شده، هر عنصر مایع دیگر حذف می‌شود و مواد مناسبی که شما مستقیماً به موهای خود می‌زنید را باقی می‌گذارند.
انواع مختلفی از شامپو بارها وجود دارد: بر پایه صابون، بر پایه شوینده و انواعی که pH متعادل دارند. هر کدام فواید خاص خود را دارند. قالب‌های بر پایه صابون و بر پایه شوینده معمولاً pH بالایی دارند (معمولاً بین 9 یا 10 متغیر است)، که برای افزودن حجم عالی است، اما می‌تواند برای مو بسیار قلیایی باشد، که ممکن است منجر به خشکی، شکستگی و وز شدن مو گردد. از طرف دیگر استفاده از شامپو بارهای با pH متعادل آن را در محدوده‌ی 4 تا 5 نگه می‌دارد که از قلیایی و خشک شدن موها جلوگیری می‌کند. pH سطح 4 یا 5 به محصول این اجازه را می‌دهد تا به جای محروم کردن موها از مزایا، به طور مؤثر به تارهای مو ورود کرده و کار خود را انجام دهد.

اجازه دهید قالب‌های شامپو در فواصل هر استحمام، کاملاً خشک شوند، این کار عمر آن‌ها را برای مدت زمان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در حالت ایده‌آل قالب‌های خود را روی یک ظرف صابون با تخلیه مناسب نگه دارید

مواد تشکیل دهنده می‌توانند از برندی به برند دیگر بسیار متفاوت باشند. برخی برندها از محصولات طبیعی برای تمیز کردن و غنی‌سازی مو استفاده می‌کنند. یک ماده رایج سدیم کوکو سولفات است که از مشتقات نارگیل بوده و به کف کردن شامپو کمک می‌کند و جایگزینی برای سایر مواد تمیزکننده مو که تحریک‌کننده هستند، مانند سدیم لوریل سولفات (SLS)، است.
از آنجا که شامپو بارها بسیار غلیظ هستند، شما معمولاً به محصول کمتری نیاز دارید، بنابراین طول عمر آن‌ها نسبت به شامپوهای مایع بسیار بیشتر است. به طور معمول، یک شامپو بار برابر با حدود سه بطری شامپو است. برخی برندها ادعا می‌کنند که شامپو بارهای آن‌ها را می‌توان برای حدود 75 بار شستشو استفاده نمود.

چطور از آن‌ها استفاده کنیم؟

درست مانند جوری که از یک قالب صابون استفاده می‌کنید از شامپو بارها استفاده کنید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که موهایتان حسابی مرطوب و خیس است. سپس، شامپو بار را خیس کنید تا مواد تشکیل دهنده آن فعال شود (می‌توانید کمی آن را روی دستان خود مالش دهید تا مطمئن شوید که کف می‌کند). پس از آماده شدن، آن را به موهای خود بزنید، از ریشه شروع کنید و تا انتهای موها ادامه دهید. در آخر، آن را با آب خوب بشویید!

چند توصیه و فوت فن برای مبتدیان

شما نیاز به اطمینان از انتخاب فرمول مناسب با نوع موهای خودتان دارید. مانند شامپوهای مایع رایج، اکثر قالب‌های شامپو فرمول‌های مختلفی با ترکیبات کمی متفاوت برای انواع مو (مانند موهای معمولی، موهای چرب و موهای خشک) دارند. فرمول طبیعی مو باید شامپو بار معمولی را انتخاب کند، و سپس در فرمول موی چرب، روغن زیادی به آن اضافه نمی‌شود زیرا بدیهی است که موهای چرب به رطوبت زیادی نیاز ندارند. تولیدکنندگان مواد اصلی را تغییر می‌دهند، بنابراین منطقی است که شما شامپو بار مناسب مو خود را داشته باشید.
مقدار مورد نیاز شما نیز می‌تواند متفاوت باشد. در واقع، ممکن است هنگام شروع کار، دریابید که از آن‌ها بیش از حد زیاد یا کم استفاده می‌کنید (همه چیز به میزان تمیز کردن شما بستگی دارد). توصیه می‌شود ابتدا با میزان زیاد شروع کنید و سپس با تجربه مقدار مورد نیازتان را بیابید. فقط در ابتدا سخاوتمند باشید، اما بدانید که به دو بار تلاش نیاز دارید تا متوجه شوید مقدار مورد نیازتان چقدر است.
اجازه دهید قالب‌های شامپو در فواصل هر استحمام، کاملاً خشک شوند، این کار عمر آن‌ها را برای مدت زمان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در حالت ایده‌آل قالب‌های خود را روی یک ظرف صابون با تخلیه مناسب نگه دارید.

بنابراین، آیا شامپو بارها کارایی دارند؟

یکی از متخصصین از تجربه خود در استفاده از شامپو بارها این‌طور گفته است: من اکنون از دو برند شامپو بار استفاده می‌کنم که بسیار مناسب هستند. من قبلاً تعدادی از انواع شامپو بارهای برخی برندها را امتحان کردم، اما موهایم بسیار خشک شدند. قالب‌های شامپو، در برخی از برندها، حاوی ترکیبات سولفاته و فاقد پارابن و عناصر جذاب مانند کره‌ی هسته انبه به منظور آب‌رسانی هستند. در برخی از آن‌ها نیز از مواد طبیعی و ارگانیک مانند عصاره قارچ چاگا برای تحریک رشد مو و به منظور مرطوب سازی از کره شی استفاده می‌کنند. به طور کلی، برخی از برندها بدون اینکه موها را بسیار خشک کنند، موجب تمیزی موها می‌شوند. پس انتخاب نوع مناسب و با کیفیت می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.