تبیان، دستیار زندگی

نحوه تمیز کردن چدن گاز

هنگام تمیز کردن آشپزخانه ممکن است تمیز کردن چدن گاز جزو اولویت‌های شما نباشد. اما دیر یا زود باقیمانده غذا و روغن باعث ایجاد لکه روی قسمت‌های چدنی می‌شوند که درنهایت تمیز کردن آنها یک اولویت برای شما می‌شود. شما با استفاده کردن از یک یا چند روش گفته‌شده در این آموزش متوجه می‌شوید که انجام این کار بسیار راحت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نحوه تمیز کردن چدن گاز

سایت مجله زندگی قصد دارد تا در این آموزش شما را با نحوه تمیز کردن چدن گاز آشنا کند.
مشاهده فیلم نحوه تمیز کردن چدن گاز

تمیز کردن چدن گاز با اسپری چربی‌زدا


بخش‌های چدنی را با ماده چربی‌زدا بپوشانید تا مرطوب شوند. باید به اندازه کافی از چربی‌زدا استفاده کنید تا چدن‌ها در طول فرایند مرطوب بمانند.

به چربی‌زدا فرصت بدهید تا کار خود را انجام دهد. براساس میزان چربی و کثیفی چدن‌ها، شما باید اجازه دهید که چربی‌زدا به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه روی چدن‌ها بماند. در این زمان مکرراً بررسی کنید که چدن‌ها هنوز خیس باشند. اگر شروع به خشک شدن کردند، چربی‌زدای بیشتری روی آنها بریزید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه روی آنها بماند.

با یک وسیله مناسب، کثیفی‌ها را بسابید تا تمیز کردن چدن گاز به خوبی انجام شود. اگرچه بخش‌های فلزی برای سابیدن با سیم ظرفشویی به اندازه کافی محکم به نظر می‌رسند، اما بهتر است از اسکاچ نرم استفاده کنید و چدن‌ها را کاملاً تمیز کنید. ممکن است شما به فشار دست بیشتری برای سابیدن نیاز داشته باشید اما درعوض جای خراش سیم ظرفشویی روی چدن‌ها باقی نمی‌ماند.

استفاده از جوش‌شیرین


برای تمیز کردن چدن گاز، ابتدا داخل ظرف آب گرم بریزید و چدن و سرشعله های گاز را درون آن قرار دهید.

سپس به آن یک پیمانه سرکه و چند قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید.

پس از گذشت چند ساعت چدن را از محلول خارج کنیدو با آب گرم و اسکاج بشویید.

اگر مدت زیادی است که چدن های گاز را تمیز نکرده اید، ابتدا چدن‌ها را با آب گرم بشویید. شستشوی اولیه باعث می‌شود که لایه‌های سطحی حذف شوند و جوش‌شیرین بتواند روی لایه‌های سخت‌تر زیرین عمل کند.

یک خمیر غلیظ از جوش‌شیرین و آب درست کنید. برای تمیزی بیشتر می‌توانید بجای آب از سرکه استفاده کنید. هدف این است که خمیر به اندازه کافی غلیظ باشد تا به چدن‌ها بچسبد و آنها را بپوشاند.

همه چدن‌ها را با این خمیر بپوشانید و اجازه دهید ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بماند. این مخلوط هرگونه لایه کثیفی که وجود دارد را از بین می‌برد.

با اسکاج جرم‌ها را بشویید و کاملاً آبکشی کنید. این روش باید با یک بار اجرا کردن عمل کند.

اگر چربی‌ها هنوز هم روی چدن باقی ماندند، می‌توانید این روش را برای بار دوم نیز اجرا کنید.

اسپری محلول سرکه


استفاده از این محلول یک روش طبیعی برای تمیز کردن چدن گاز است که می‌توانید بجای چربی‌زدا یا آمونیاک از آن استفاده کنید. اسیدی که در سرکه وجود دارد به حل شدن باقیمانده‌های روی چدن‌ کمک می‌کند. این روش بیشتر برای نگهداری چدن‌ها و تمیز کردن لکه‌های چربی کم کاربرد دارد.

محلولی از سرکه و آب با نسبت مساوی درست کنید. محلول را داخل یک بطری اسپری بریزید. چدن‌ها را با سرکه بپوشانید و حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید. به دلیل اینکه شما از یک روش طبیعی استفاده می‌کنید، زمان خیساندن زیاد برای نفوذ ماده به لایه‌های چربی لازم است.

با یک اسفنج چدن‌ها را بسابید و سپس آبکشی کنید. شما خواهیددید که چربی‌ها و جرم‌ها با کمی سابیدن بیشتر از چدن‌ها جدا می‌شوند. اگر روی چدن‌ها هنوز چربی وجود داشت، می‌توانید این فرایند را تکرار کنید. شما همچنین می‌توانید از یک مسواک برای سابیدن گوشه‌ها و شکاف‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن چدن گاز با بخار آمونیاک


چدن‌ها را اندازه بگیرید. چدن‌های روی گاز دارای ابعاد متفاوتی هستند و شما باید از کیسه با ابعادی استفاده کنید که برای چدن‌های شما مناسب باشند. اگر می‌خواهید همه بخش‌ها را با هم تمیز کنید، یک کیسه زباله بزرگ انتخاب کنید که همه آنها را در خود جای دهد.

به کیسه آمونیاک اضافه کنید و درب آن را محکم ببندید تا بخار آن کاملاً درون کیسه باقی بماند. در این روش از آمونیاک مایع برای تمیز کردن چدن‌ها استفاده نمی شود. بلکه بخاری که آمونیاک تولید می‌کند باعث می‌شود چرک‌ها در طول زمان کنده شوند. چدن‌ها ممکن است برای تمیز شدن به ۳ ساعت زمان نیاز داشته باشند اما ما پیشنهاد می‌کنیم که آنها را از شب تا صبح در کیسه قرار دهید.

برای تمیز کردن چدن گاز به صورت جداگانه بخش‌ها از ۵۹ میلی‌لیتر آمونیاک و برای تمیز کردن کل بخش‌ها با هم در یک کیسه از ۴۷۰ میلی‌لیتر آمونیاک استفاده کنید.

چدن‌ها را از کیسه بیرون آورده و آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. استفاده از آمونیاک بهترین روش و رایج‌ترین روش موجود است. بیشتر کثیفی‌ها با آبکشی از بین می‌روند. اما شاید نیاز داشته باشید که از انگشت خود و یا اسکاچ برای تمیز کردن باقیمانده‌ها استفاده کنید.

هشدار: آمونیاک یک ماده شیمیایی است که در صورت تنفس بینی، گلو و دستگاه تنفسی را آزار می‌دهد. مطمئن شوید محلی که در آن کار می‌کنید، تهویه مناسب دارد.

نکات مهم به هنگام تمیز کردن چدن گاز


هنگام استفاده از مواد شیمیایی، محلول تمیزکننده و یا اسید با استفاده از دستکش از خود مراقبت کنید.

اگرچه هنگام تمیز کردن چدن‌ گاز معمولاً از شوینده استفاده نمی‌شود اما می‌توانید از چند قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید. از تمیزکننده‌های قوی و سابیدن زیاد پرهیز کنید تا چدن گاز شما سالم بماند.

توجه داشته باشید، هنگامی که چدن‌های گاز داغ هستند هرگز آنها را نشویید چون ممکن است ترک بردارند.

اگر تمیز کردن سایر وسایل آشپزخانه بزرگترین دغدغه شماست، می توانید ازآموزش زیر استفاده کنید:

نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه