تبیان، دستیار زندگی

این آزمایشات جدید، شیوه مبارزه با آلزایمر را تغییر می‌دهند

تشخیص زودهنگام آلزایمر

تحقیقات موفقیت‌آمیز امکان شناسایی آلزایمر حتی یک دهه قبل از بروز اولین علائم را فراهم کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلزایمر
بررسی‌های شگفت‌انگیز جدید ممکن است کشف بیماری آلزایمر را در مراحل بسیار اولیه این بیماری، شاید حتی یک دهه قبل از اولین علائم از دست دادن حافظه و پدیدار شدن پریشانی، آسان‌تر کند. به گفته کارشناسان، اگرچه هنوز درمانی برای این بیماری نداریم؛ اما تشخیص آن در مراحل اولیه، قبل از زوال عقل، می‌تواند کلیدی برای حفظ سلامت قدرت مغز  تا حد ممکن باشد.
تشخیص زودهنگام آلزایمر بسیار مهم است، زیرا بیشتر درمان‌های موجود در حال حاضر، در مراحل اولیه روند بیماری مؤثرتر هستند. همچنین تغییرات زیادی می‌توان در سبک زندگی ایجاد کرد، ورزش بیشتر، مصرف یک رژیم غذایی سالم، ادامه یادگیری مهارت‌های جدید، که می‌تواند علائم شما را در حد پایین نگه دارد و زمانی که سرانجام درمانی را پیش بگیریم، احتمالاً در بیمارانی که هنوز در مراحل بعدی بیماری نیستند، بیشترین اثر را خواهد داشت.
در اینجا سه آزمایش جدید وجود دارد که می‌تواند به بیماران یک درمان امیدوارکننده ارائه دهد:

یک آزمایش جدید چشم

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که چشم‌ها می‌توانند زودتر به کشف خطر آلزایمر کمک کنند. در یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها محققان مرکز پزشکی بوستون، مایع چشم 80 بیمار که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفتند را نمونه‌برداری کرده و دریافتند آن‌هایی که دارای نقص شناختی هستند دارای سطح پایین‌تری از دو پروتئین که به عنوان نشانگرهای زیستی برای بیماری آلزایمر شناخته می‌شوند، می‌باشند. این یافته، مطالعات قبلی را که نشان می‌دهند تغییرات خاصی در عروق خونی شبکیه با مشکلات شناختی و حافظه مرتبط است، تأیید می‌کند. محققان امیدوارند آزمایشات بالینی دیگری را انجام دهند که شامل تست عصبی نیز باشد.

به گفته کارشناسان، اگرچه هنوز درمانی برای این بیماری نداریم؛ اما تشخیص آن در مراحل اولیه، قبل از زوال عقل، می‌تواند کلیدی برای حفظ سلامت قدرت مغز تا حد ممکن باشد


آزمایشات واقعیت مجازی

عینک‌های واقعیت مجازی (VR) ممکن است عملکرد بسیار مهم‌تری، نسبت به سرگرم کردن نوجوانان، داشته باشند: یکی از اولین مناطق مغز که تحت تأثیر آلزایمر قرار می‌گیرد قشر اِنتورینال است که در واقع سیستم هدایت‌گر داخلی بدن است. به همین دلیل است که یکی از اولین علائم هشداردهنده آلزایمر این است که بیمار حتی در مکان‌های آشنا به راحتی گم می‌شود. محققان دانشگاه کمبریج انگلیس از 45 بیمار دچار اختلال شناختی خفیف (MCI) خواستند تا یک تمرین واقعیت مجازی را، به منظور انجام یک وظیفه که در آن باید در یک محیط شبیه‌سازی شده پیاده‌روی کنند، کامل کنند. افرادی که دارای نشانگرهای زیستی برای آلزایمر بودند، در این تست عملکرد بدتری را نسبت به افرادی که اختلال شناختی خفیف، به دلیل برخی عوامل دیگر مانند پیری یا استرس داشتند، نشان دادند. این نشان می‌دهد که ممکن است روزی از این ابزار پیشرفته برای شناسایی آلزایمر اولیه، بدون نیاز به آزمایشات تهاجمی، استفاده شود.

آزمایش خون فوق‌العاده دقیق

چندین آزمایش خون جدید در حال توسعه است که ممکن است نشانگرهای آلزایمر را تا یک دهه قبل از ظهور علائم کشف کند. در یک آزمایش، چربی‌های موجود در جریان خون و در آزمایش دیگر، پروتئین‌ها بررسی می‌شوند. هر دو آزمایش قادر به پیش‌بینی شروع آلزایمر در مدت 1 تا 3 سال با دقت حداکثر 90% بودند؛ اما در جدیدترین آزمایش خون پروتئین مغزی به نام IRS-1 بررسی می‌شود که در سیگنال‌دهی انسولین در مغز نقش دارد و معمولاً در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، نقص دارد. محققان نمونه‌هایی از 174 فرد مبتلا به آلزایمر، همراه با 20 فرد مبتلا به دیابت و یک گروه 84 نفری سالم را جمع‌آوری کردند. در افراد مبتلا به آلزایمر مقادیر بالاتری از فرم غیرفعال IRS-1 و مقادیر کمتری از فرم فعال، نسبت به بزرگسالانی که سالم بودند، وجود داشت. آزمایش خون هنوز در مرحله توسعه است اما محققان بیان کردند که نتایج بسیار روشن بوده و پیش‌بینی می‌کنند که در نهایت قادر به تشخیص آلزایمر اولیه با دقت 100 درصدی خواهند بود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.