تبیان، دستیار زندگی

روش‌های بالا بردن امنیت واتس‌اپ

هر آنچه باید درباره مسائل امنیتی واتس‌اپ بدانید

برای برخی افراد، واتس‌اپ اصلی‌ترین راه برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است اما چگونه می‌توان از اطلاعات خود در این برنامه محافظت کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واتس اپ،شبکه اجتماعی
واتس‌اپ محبوب‌ترین پیام‌رسان متعلق به فیس‌بوک است. طبق آمار رسمی، تعداد کاربران فعال واتس‌اپ در سال 2020 به بیش از دو میلیارد نفر رسیده است. روزانه تقریباً 65 میلیون پیام از طریق این شبکه اجتماعی ارسال می‌شود اما مدتی است اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات خصوصی و حریم شخصی کاربران واتس‌اپ و سوءاستفاده از آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در آن، کاربران را نگران کرده است. یکی از سؤالات رایج کاربران این است که آیا پیام‌های ردوبدل شده، تصاویر و سایر اطلاعات آنها در پلتفرم واتس‌اپ امن است یا خیر؟!
وقتی واتس‌اپ را روی تلفن همراه خود نصب می‌کنید، از شما خواسته می‌شود مجوزهای درخواستی و شماره تلفن خود را تأیید کنید. این امر باعث می‌شود تا کاربر به این برنامه اجتماعی اعتماد کرده و از آن استفاده کند اما کارشناسان امنیت سایبری با توجه به ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی برنامه، هشدار می‌دهند که واتس‌اپ می‌تواند تلفن همراه شما را مورد هدف هکرها قرار دهد. به همین دلیل متخصصان امنیت سایبری هرگز این برنامه را روی موبایل خود نصب نمی‌کنند.

رمزگذاری واتس‌اپ

واتس‌اپ برای محافظت از تمام ارتباطات موجود در سیستم‌عامل خود از رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کند؛ به‌طوری‌که فقط گوشی شما و گیرنده می‌تواند آنها را رمزگشایی کند. این رمزگذاری‌ها از دسترسی اشخاص ثالث و حتی واتس‌اپ و فیس‌بوک به پیام‌ها و تماس‌ها جلوگیری می‌کند.

حریم خصوصی واتس‌اپ

واتس‌اپ علاوه بر عملکرد رمزگذاری خود، به کاربران امکان می‌دهد از طریق تنظیمات> حریم خصوصی >آخرین بازدید، تصویر نمایه و ... را تنظیم کنند اما دقت داشته باشید که انجام این کارها چندان هم خصوصی نیست! چراکه واتس‌اپ اطلاعاتی در رابطه با نحوه استفاده شما از برنامه، شامل اطلاعات ارسال و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را به شرکت صاحب خود یعنی فیس‌بوک، جمع‌آوری و ارائه می‌کند.

آیا واتس‌اپ امن است؟

اگرچه رمزگذاری سرتاسری، واتس‌اپ را نسبت به سایر برنامه‌های ارتباطی ایمن‌تر می‌کند اما استفاده از هیچ برنامه‌ای صد در صد ایمن نیست. واتس‌اپ مانند هر برنامه یا دستگاه دیجیتالی اغلب توسط هکرها مورد هدف قرار می‌گیرد اما از آنجاییکه بیشتر هکرها از Gmail و WhatsApp به‌عنوان منبع اصلی برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی و مالی شما استفاده می‌کنند، این امر حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما را به خطر می‌اندازد.

آیا مکالمات واتس‌اپ خصوصی هستند؟

بله اما استثناهایی نیز وجود دارد. واتس‌اپ به دلیل رمزگذاری سرتاسری، بیش از هر برنامه دیگری از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فقط شما و شخصی که با او ارتباط برقرار می‌کنید، می‌توانید پیام‌های خود را بخوانید یا به تماس‌های همدیگر گوش دهید. نکته جالب اینکه اگر هکری موفق به جاسوسی واتس‌اپ شما شود قبل از رمزگذاری و رمزگشایی، فیلم و عکس‌های شما بیش از هر چیزی دیگری در معرض خطر قرار می‌گیرد.

راه‌حل: برای افزایش امنیت واتس‌اپ، مکالمات و مطالب حساس را به‌صورت آفلاین و از طریق تماس یا پیامک با دیگران به اشتراک بگذارید و برنامه واتس‌اپ خود را همیشه به‌روزرسانی کنید.

آیا با حذف پیام، عکس و فیلم‌های مهم می‌توان امنیت واتس‌اپ را بالا برد؟

خیر، زیرا مکالمه در واتس‌اپ دوطرفه است؛ حتی اگر شما پیام و عکس و فیلم‌ها را از واتس‌اپ و حافظه موبایلتان حذف کنید، ممکن است فرد دریافت‌کننده چنین کاری نکند و یا با اسکرین شات گرفتن از پیام شما و ذخیره عکس و فیلم ارسال‌شده توسط شما، آنها را در واتس‌اپ و موبایل خود نگهداری کند. همچنین حتی اگر پیامی را حذف کنید، واتس‌اپ «ردیابی قانونی از چت» که توسط هکرها برای استخراج داده‌ها استفاده می‌شود را حفظ می‌کند.

راه‌حل: برای امنیت بیشتر، بک آپ یا پشتیبان‌گیری را  از طریق گزینه تنظیمات>گفتگوها> پشتیبان‌گیری گفتگو غیرفعال کنید.

چگونه حساب کاربری واتس‌اپ خود را ایمن کنیم؟

برای برخی افراد واتس‌اپ اصلی‌ترین راه برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است اما با روش‌های زیر می‌توانید با خیال راحت‌تری از این برنامه استفاده کرده و امنیت آن را بالا ببرید:

تأیید شماره دومرحله‌ای را تنظیم کنید
تائید شماره دومرحله‌ای بهترین اقدامی است که می‌توانید برای محافظت از حساب واتس‌اپ خود انجام دهید. با این روش لایه محافظتی دوم به‌حساب شما اضافه می‌شود. برای فعال‌سازی تائید شماره دومرحله‌ای، برنامه واتس‌اپ را بازکنید. به تنظیمات>حساب>تائید شماره دومرحله‌ای بروید و سپس روی فعال‌سازی ضربه بزنید.
در صفحه بعد باید یک پین 6 رقمی تایپ کنید و روی بعدی ضربه زده و سپس پین خود را تائید کنید.
در مرحله بعد، باید آدرس ایمیلی را وارد کنید تا در صورت فراموش کردن پین، کد به ایمیل شما ارسال شود.
تأیید صحت دومرحله‌ای اکنون فعال است. برای اطمینان از اینکه پین ​​شش‌رقمی خود را فراموش نمی‌کنید، واتس‌اپ به‌صورت دوره‌ای از شما می‌خواهد قبل از دسترسی به برنامه، آن را تایپ کنید.

رمزگذاری‌ها را بررسی کنید

واتس‌اپ به‌طور پیش‌فرض همه گفتگوها را رمزگذاری می‌کند؛ به این معنا که هر یک از پیام‌ها و تماس‌هایی که شما انجام می‌دهید دارای کد امنیتی مخصوص به خود است اما اگر اطلاعات و عکس و فیلم‌های حساسی را از طریق این برنامه به اشتراک می‌گذارید، برای اطمینان از رمزگذاری شدن پیام‌ها، یک گفتگو را بازکنید> روی نام شخص در بالای صفحه و سپس روی رمزگذاری ضربه بزنید. در زیر یک کد امنیتی QR و یک کد 60 رقمی را مشاهده می‌کنید. این کدها برای هر گفتگویی منحصربه‌فرد هستند و طرفین هر گفتگو برای کسب اطمینان از اینکه پیام‌هایشان در این گفتگو رمزگذاری سرتاسری شده‌، می‌توانند این کدها را مقایسه کنند.

اضافه شدن به گروه‌ها را غیرفعال کنید

واتس‌اپ به‌طور پیش‌فرض اجازه می‌دهد تا هرکسی بتواند شما را به گروه‌ها اضافه کند اما برای بالا بردن امنیت حساب کاربری خود لازم است تا مانع از این کار بشوید. برای فعال کردن این مورد، به تنظیمات> حساب> حریم خصوصی> گروه‌ها بروید و سپس روی هیچ‌کس ضربه بزنید. با ین کار دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند شما را به گروه‌ها اضافه کند و مدیران گروه برای اضافه کردن شما به گروه می‌توانند به‌صورت خصوصی از شما دعوت نمایند. در این صورت در صورت تمایل برای پیوستن به گروه با ضربه زدن بر روی لینک وارد گروه خواهید شد.

بک آپ یا پشتیبان‌گیری گفتگو را غیرفعال کنید

ممکن است شما اطلاعات و گفتگوهایی در اکانت واتس‌اپ خود داشته باشید که تمایل نداشته باشید هیچ‌وقت حذف‌شده و از بین بروند؛ در این صورت بک آپ این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت تغییر تلفن همراه و نصب مجدد واتس‌اپ، آنها را بازگردانی کنید اما باید دقت کنید که نسخه بک آپ یا پشتیبان، رمزگذاری نشده است. بنابراین برای بالا بردن امنیت واتس‌اپ باید آن را از طریق تنظیمات>گفتگوها> پشتیبان‌گیری گفتگو غیر‌فعال کرده و در گزینه گرفتن نسخه پشتیبان در گوگل درایو> روی گزینه هرگز ضربه بزنید.

مراقب کلاهبرداری‌ها باشید

یکی از روش‌های کلاهبرداری، دزدیدن اطلاعات شخصی شما از طریق ارسال لینک است. به این صورت که، لینکی به همراه پیام برای کاربران ارسال می‌شود و از افراد خواسته می‌شود که روی آن کلیک کنند. شهروندان درصورتی‌که روی لینک مذکور کلیک کنند، به سایت‌های جعلی طراحی‌شده توسط مجرمان سایبری هدایت می‌شوند و اگر اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنند، اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار داده‌اند. کاربران باید دقت کنند که به‌هیچ‌عنوان به پیام‌های دریافتی از شماره‌های ناشناس اعتماد نکرده و به لینک‌هایی که برای آنها ارسال می‌شود نیز مراجعه نکنند. چنانچه برای باز کردن لینکی شک داشتید، برای اطمینان درباره اطلاعات مرتبط با لینک در گوگل جستجو کرده و در صورت پیدا کردن اطلاعات موثق، لینک را باز کنید.