تبیان، دستیار زندگی

چرا ما خود را در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس پیروز می دانیم؟ آمادگی دفاعی پایه نهم

دفاع مقدس در کارنامه انقلاب اسلامی یکی از درخشان‌ترین نقش‌ها را دارد و رزمندگان اسلام طی هشت سال مقاومت در برابر تجاوز صدام  با پیروزی از این میدان خارج شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفاع مقدس
در یک جنگ، حمله‌کننده و دفاع‌کننده از اقدام خود، اهدافی دارند به این معنی که حمله‌کننده با اهدافی جنگ را شروع می‌کند تا با کسب پیروزی در جنگ، آن اهداف را تأمین نماید و دفاع‌کننده نیز با اقدام به دفاع، اهدافی را تعقیب می‌کند که عمده آن‌ها ناکام نمودن حمله‌کننده در رسیدن به اهدافش است، در ابتدا شکست ها و پیروزی ها را به سه قسمت تقسیم می کنیم:

- پیروزی و شکست در اهداف و سیاست های ملی و نظامی
- پیروزی و شکست در استراتژی نظامی
- پیروزی و شکست در صحنه عملیات نبرد

با دقت در تاریخ انقلاب اسلامی از سال ۵۸ تا شروع جنگ تحمیلی، درمی یابیم که به دلیل مبارزات انقلابی ملت بزرگ ایران اسلامی و مقاومت رژیم طاغوت در مقابل مردم و حمایت استکبار شرق و غرب از نظام منحط و مستبد و فاسد پهلوی و بعد خصیصه انقلاب و به تبع آن دگرگونی ساختار های سیاسی و مواردی دیگر مثل حضور منافقین و گروه های ملحد وابسته به غرب و شرق، اداره اجرایی کشور توسط ملی مذهبی های مرعوب یا وابسته به غرب، حضور تفکر لیبرالی غربی و مخالف سیره مبارزاتی حضرت امام در رأس امور (بنی صدر)، بسیاری از مولفه های مذبور یا وجود نداشت و یا با خلل و اشکال فراوان مواجه بود.

به عنوان مثال، توان ارتش جمهور ی اسلام ی ایران به کمتر از نیم تقلیل یافته بود و قریب به ۳۰ درصد همین توان، در مناطق شمالغرب کشور، گنبد و مناطقی از خوزستان درگیر مبارزه با ضد انقلاب بود.

سپاه پاسداران نیز دوران اولیه حیات خود را می گذراند و همین سپاه نوپا هم در درگیری ها ی مذکور فعال بود، اقتصاد کشور در حال رکود و درهم ریخته بود، نهاد های سیاسی کشور هنوز با شرایط و نیاز های زمان استقرار و استحکام نیافته بود، کشور دستخوش ناامنی‌های ضد انقلاب بود، یکپارچگی و وحدت هدف دار دوران انقلاب سست شده و برای وضعیت جدید هدف دار نشده بود، ساختار دفاعی متزلزل و مواقعی تعطیل بود و ارائه نمایش قدرت نظامی معمول نشده بود، انسجام و هماهنگی در ساختار و سامانه سیاسی کشور وجود نداشت.از طرفی نیز شعارهای گروهای منحرف و ملحد و ضدانقلاب، تا حدودی در کیفیت همگانی آرمان ها و علائق ملی خدشه وارد کرده بود.

از همه مهم تر این که در ارکان رده بالای سیاسی کشور، بدلایلی همانند:

عدم محاسبه درست از رشد هدف‌دار توان نظامی عراق در چند سال قبل از انقلاب و حسن نیت بیش از اندازه به مجامع و سازمان های جهانی


کمیت اکثریت مردم شیعه عراق
تصور مطلق از تنفر مردم عراق از دیکتاتوری صدام

باور به تهدید از سوی عراق و تصور تحقق این تهدید وجود نداشت؛ بنابراین اراده سیاسی برای ورود به یک جنگ ناخواسته دیده نمی شد، ضمن اینکه ساختار های اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی نیز فرو ریخته بود و تحرکات و درگیری های مرزی بدون تحلیل علمی نظامی به دست مسئولین می رسید و قرائنی از جنگ را برای آنان پیش بینی نمی کرد و آن تعداد از عناصر نظامی که نه بصورت نهادینه، بلکه بصورت فردی و بدلیل دلسوزی و تخصص خویش، تحلیل های علمی از پیش بینی وقوع تهدید را ارائه می دادند، قادر به ایجاد باور تهدید در سیاسیون نبودند؛ لذا باور ملی به تهدید وجود نداشت.

دفاع مقدس

اهداف صدام از آغاز جنگ تحمیلی چه بود؟

- لغو قرارداد ۱۹۷۵ یعنی تصاحب اروندرود و قسمت هایی از سرزمین ما در غرب و جنوب.
- جدا کردن شهرهایی از استان خوزستان که جمعیت عرب زبان دارد و مناطق نفت خیز جنوب.
- ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران.
- به دست آوردن رهبری در خلیج فارس و در میان اعراب.
- رفع محدودیت دسترسی به خلیج فارس.

دفاع مقدس

اهداف پشتیبانان صدام از تحمیل جنگ به ایران  چه بود؟

- محبوس کردن انقلاب از محتوا تهی کردن آن
- به سازش کشانیدن و در نهایت ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
اهداف جمهوری اسلامی در دفاع مقدس را نام ببرید
- ممانعت از تجزیه ایران اسلامی
- تنبیه متجاوز
- استقرار قرارداد ۱۹۷۵
- بازپس گیری کلیه سرزمین هایی که در تجاوز دشمن اشغال شده بود.
- حفظ و اعتلای نظام اسلامی.
- معرفی چهره صدام و نظام بعث به عنوان متجاوز.
- حفظ امنیت، عزت و شرافت ایران اسلامی.
- دادن پند و عبرت به دیگر دشمنان نظام اسلامی و در حقیقت ایجاد قدرت بازدارندگی برای آینده.
- امیدوار کردن مستضعفین و مسلمین مظلوم سراسر دنیا به حرکت های همراه با ایمان و ایثار و توکل، استقلال از شرق و غرب در دفاع از خود، دین و شرف خویش.

دفاع مقدس

مؤلفه های قدرتمند و موثر در بازدارندگی چیست؟

- حضور رهبری پیامبرگونه حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه).

- انگیزه و میل ملّی برای دفاع براساس اعتقادات دینی (منبعث از سیره و مدیریت دینی حضرت امام خمینی)

- وجود ارتش (البته با وضعیتی که در بالا ذکر شد) آن هم صرفا به دلیل درایت، آینده نگری و دلسوزی حضرت امام خمینی (ره) و تعداد معدودی از سران از جمله امام خامنه ای (مدظله العالی) که برای بقاء ارتش اقدام نمودند.

- تشکیل سپاه و بعد بسیج مستضعفین و سرازیر شدن جوانان مؤمن پرشور به این دو نهاد انقلابی که این موارد هم مدیون نعمت وجود حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) بوده و هست؛ و در یک جمله می توان گفت اگر امام نبود، با شروع جنگ، از ایران اسلامی و اسلام شیعی چیزی باقی نمی ماند.البته بعد از مرحله بازدارندگی، همین چهار مؤلفه فوق به ویژه نقش حضرت امام خمینی (ره) و عشق و ارادت ارتشی ها به امام و شهادت طلبی ملت شهیدپرور بود که در هفته اول، ارتش عراق را در بسیاری از مناطق زمین گیر و استراتژی او مبنی بر تجزیه ایران و سقوط جمهوری اسلامی را منجر به شکست کرد و بنیان و پایه دفاع جانانه، حماسی و ایثارگرانه پیروزمند ارتش، سپاه پاسداران قهرمان و بسیج جان برکف مردمی را برای جمهوری اسلامی ایران بنا نهاد.

دفاع مقدس

سوالات درس آمادگی دفاعی پایه نهم


چرا در جنگ ما خود را پیروز میدان می دانیم؟ 
زیرا دشمن به اهداف خود نرسید.

دشمنان با چه اهدافی جنگ را بر ایران تحمیل کردند؟ 
- ساقط نمودن نظام جمهوری اسلامی 
- جدا کردن خوزستان از کشور
- حاکمیت بر اروندرود
- گرفتن حتی یک وجب از خاک میهن ما

سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ابتدا بر چه اساسی شکل گرفت؟
بر اساس حمایت از مظلومان و مسلمانان و مخالفت با قدرت های ستمگر.

چرا صدام کشور ایران را مورد هجوم  خود قرار داد؟ 
زیرا وقوع انقلاب اسلامی را به ضرر دیکتاتوری خود می دانست.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران  در چه تاریخی آغاز شد؟ 
سی و یکم شهریور 1359

جنگ تحمیلی در چه تاریخی به پایان رسید؟ 
با پذیرش قطعنامه صلح شماره 598، مرداد1367

دستاورد های داخلی هشت سال دفاع مقدس را نام ببرید؟ 
- اعتماد به نفس و خود باوری
- تولد تفکر بسیجی  
- پیشرفت در صنایع دفاعی کشور
- کسب تجارب نظامی
- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت 
- نقش آفرینی مساجد در دفاع از میهن

نقش مسجد در دوران دفاع مقدس به چه شکل بود؟ 
مسجد نقش تعیین کننده ای داشته به گونه ای که در دوران هشت سال دفاع مقدس، مساجدپایگاه بزرگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اعزام نیرو ها ی بسیجی، جمع آوری کمک های مردمی برای کمک به مدافعان میهن بودند.

جنگ هشت ساله ایران و عراق چگونه پایان یافت؟
سرانجام به پیشنهاد سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پذیرش قطعنامه اعلام نمود و در نهایت در مرداد ماه سال 67 با پذیرش قطعنامه ی 598 توسط ایران و عراق، جنگ هشت ساله به پایان رسید.

قطعنامه ٥٩٨ شورای امنیت سازمان ملل متحد در چه تاریخی از سوی ایران پذیرفته شد؟ 
در مرداد ماه سال ١٣٦٧ با پذیرش قطعنامه توسط ایران و عراق، جنگ هشت ساله به پایان رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورچه نظامی تبدیل شد؟
ما از یک نظام وابسته به قدرت های بیگانه تبدیل به یک نظام مستقل به نام جمهوری اسلامی ایران شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه پایگاه های در ایران برچیده شدند؟
پایگاه های نظامی بیگانگان در کشور ما برچیده و کلیه مستشاران نظامی ارتش که بیشتر آن ها آمریکایی بودند، ازمیهن ما خارج شدند و بسیاری از نظامیان وابسته به حکومت شاه نیز از ارتش ایران پاکسازی شدند.

چرا ارتش درآغاز حمله صدام به ایران، از انسجام و استحکام لازم برای دفاع در مقابل متجاوزین برخوردار نبود؟ 
به علت خروج مستشاران نظامی خارجی، اعدام چند نفراز سران نظامی که در کشتار مردم بی گناه نقش داشتند، فرار تعدادی از فرماندهان و پاکسازی تعدادی از نظامیان وابسته به حکومت شاه، از انسجام و استحکام لازم برای دفاع در مقابل متجاوزین برخوردار نبود.چرا سپاه پاسداران آمادگی کافی برای مقابله با یک تهاجم وسیع به کشور را نداشت؟ 
زیرا سپاه پاسداران یک نهاد انقلابی نوپا بود که تازه، در اردیبهشت ماه سال ١٣٥٨، تأسیس شده بود و به همین جهت نیروی انسانی لازم، امکانات مورد نیاز و آمادگی کافی برای مقابله با یک تهاجم وسیع به کشور را نداشت.

سپاه پاسداران در چه تاریخی تأسیس شد؟
در اردیبهشت ماه سال ١٣٥٨، تأسیس شد.

چرا صدام به کشور ایران حمله کرد؟ 
زیرا که صدّام، وقوع انقلاب اسلامی در ایران را به ضرر حکومت دیکتاتوری خود می دانست .صدام با تحریک و حمایت قدرت های سلطه گر، تهاجم و تجاوز خود به ایران آغاز کرد.

صدام حمله خود به کشور را از چه سمت آغاز کرد؟ 
صدام تهاجم و تجاوز سراسری خود را در طول بیش از ١٢٠٠ کیلومتر از مرزهای جنوب و غرب سرزمین ما آغازکرد.

چگونگی تهاجم نظامی ارتش صدام به کشورمان را بنویسید.
ارتش صدام در تهاجم نظامی به کشور ما که در ٣١ شهریور ماه ١٣٥٩ آغاز شد، بخش وسیعی از مناطق جنوب و غرب ایران را به اشغال خود درآورد.

صدام چگونه حاکمی بود؟
صدام حاکمی ظالم، دیکتاتور و قدرت طلب بود.

صدام از حمله به ایران چه قصدی داشت؟
قصد داشت با حمله به ایران،غارت منابع اقتصادی و اهانت به فرهنگ و اعتقادات دینی ملت ما، استقلال و عزت ما را زیر پا بگذارد.

چرا ملت ایران در مقابل حمله صدام و حامیان ساکت ننشستند؟
زیرا صدام و حامیان او نمی دانستند که وقتی پای اعتقادات و استقلال سرزمین ایران در میان باشد، ملت ما ساکت نمی نشیند و با تمام توان ایستادگی و مقاومت می کند.

امام خمینی (ره) در مورد حمله صدام به کشور به ملت ایران چه فرمودند؟ 
من از ملت بزرگ ایران خواهانم که در هر مسئله ای که پیش می آید، قوی باشند، قدرتمند باشند، متکی به خدای تبارک و تعالی باشند و از هیچ چیز باک نداشته باشند. ما از آن قدرت های بزرگ نترسیدیم، این صدام که قدرتی ندارد، عراق که چیزی نیست.

چرا خرمشهر مظهر پایداری و مقاومت مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس شد؟ 
زیرا پیر و جوان خرمشهری و نیز رزمندگانی که از شهرهای مختلف ایران خود را به آنجا رسانیدند، در مقابل چند لشکر مجهز به توپ و تانک دشمن برای حفظ این شهر مقاومت کردند.

خرمشهر در چه تاریخی و پس از چند روز به اشغال ارتش صدام در آمد؟
سرانجام در روز چهارم آبان ماه ١٣٥٩ خرمشهر قهرمان که شاهد ایستادگی و حماسه آفرینی فرزندان رشید ملت ایران بود، پس از ٣٤ روز مقاومت و پایداری به اشغال ارتش صدام درآمد.

خرمشهر در چه تاریخی آزاد شد؟
در تاریخ سوم خرداد ماه سال ١٣٦١خرمشهر قهرمان آزاد شد

چرا در جنگ 8 ساله خود را پیروز میدان جنگ می دانیم؟
- مهم ترین هدف دشمنان از تحمیل جنگ هشت ساله، ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود که با دفاع قهرمانانۀ مردم میهن، به این هدف نرسیدند.

- هدف دشمنان از تجاوز به ایران، جداکردن خوزستان از میهن عزیز ما بود که با ایثارگری ها رزمندگان، موفق به این عمل نشدند.

- هدف دشمنان ما لغو قرارداد ١٩٧٥ الجزایر ١ و از بین بردن حقّ حاکمیت ایران بر اروند رود بود که با مقاومت و پایداری ملت ما این هدف هم تحقق پیدا نکرد.

- ما در این جنگ اجازه ندادیم حتی یک وجب از خاک میهن مان در اشغال متجاوزان باقی بماند.

مهم ترین هدف دشمن از تحمیل جنگ هشت ساله علیه ایران چه بود؟ 
ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود که با دفاع قهرمانانۀ مردم میهن، به این هدف نرسیدند.

در دوران دفاع از کشور مردمی که توان حضوردر جنگ را نداشتند چگونه از رزمندگان حمایت می کردند؟ 
با ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی و پشتیبانی های معنوی، فرزندان این آب و خاک را یاری و حمایت کردند.

دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس به چند دسته تقسیم می شوند؟
 دستاوردهای داخلی و بین المللی

دستاوردهای داخلی هشت سال دفاع مقدس را نام ببرید.
- اعتماد به نفس و خودباوری
- تولد تفکر بسیجی
- پیشرفت در صنایع دفاعی کشور
- کسب تجارب نظامی
- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
- نقش آفرینی مساجد در دفاع از میهن

هشت سال دفاع مقدس چگونه باعث اعتماد به نفس و خودباوری درایرانیان شده است؟ 
زیرا درطول دوران دفاع مقدس به امکانات دفاعی نیاز داشتیم و با توجه به این که غالب کشورها از فروش این امکانات به ایران خودداری می کردند، به این نتیجه رسیدیم که باید توانمندی های خود را باور کنیم و با تکیه بر ایمان و توکل بر خدا و تلاش و کوشش، نیازهای جنگ را برطرف و از میهن دفاع کنیم.

رزمندگان ایثارگر ما در طول هشت سال مقاومت و پایداری، چه صحنه های زیبایی پدید آوردند؟آن ها میدان مرگ را به صحنهٔ دعا و نیایش با پروردگار خود تبدیل کردند، دلیرمردان از قدرت دین درجهت تقویت ایمانشان برای دفاع از وطن استفاده کردند و به جهانیان ثابت نمودند که با سربند "یا زهراء"، "یا حسین" و با شعار "الله اکبر" می توان در مقابل هر متجاوزی ایستادگی کرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .