تبیان، دستیار زندگی

مذهب و دیدگاه های جهانشناسی دینی سبک زندگی مارا مشخص می کند

حجت الاسلام دکتر داود کمیجانی بیان داشت:مذهب و دیدگاه های جهانشناسی دینی سبک زندگی مارا مشخص می کند.باید به تحولات جدید حساس باشیم تا از هویت ملی و دینی خود خارج نشویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجتماعی
کرسی علمی ترویجی "نگرشی بر مبحث نوسازی معتقدات دینی" با حضور حجت الاسلام دکتر داود کمیجانی ارائه دهنده مقاله، دکتر عابدین سیاحت  و دکترتوفیق اسد اف به عنوان منتقد و به دبیری حجت الاسلام دکترمحمدنجفی برزگر ، در مرکزتخصصی امام هادی (ع) برگزار گردید.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر داود کمیجانی گفت: در تاریخ می بینیم فرهنگ ملل و جوامع ارکان ثابتی دارند، هویت ملی و تاریخی دارند اما در مقتضیات زمان نیاز به تحولات پیدا می کنند.

وی افزود: ماباید ارکان فرهنگ را بشناسیم و به نسل های بعدی منتقل کنیم و تلاش کنیم حساسیت پویا و دینامیک اش را کنترل کنیم تا درمسیر درست حرکت کند.

کمیجانی ادامه داد: در دوقرن اخیر استسمار و استعمار به ایران ورود پیدا کرد و تنش هایی بوجود آمد استعمارتوانست برخی روشنفکران و صاحب نظران را به سرزمین های خود مثل فرانسه و انگلیس، اروپا  و روسیه ببرد. در آنجا زرق و برقی وجودداشت که باعث شد میل به نوگرایی در فرهنگ بوجود بیاید که به نوعی مارا به چالش کشید.

او اظهارداشت: اکثرتحولاتی که امروزه در کشور ما مطالبه می شود برمجموعه دیدگاه مذهبی ماست.فرهنگ ما با اسلام غنی شده و چیزی جز فرهنگ غنی اسلامی نداریم و دین از آسمان می آید ،فرهنگ درطول تاریخ با اسلام ممزوج شده و نمی توانیم آن را جدا کنیم.در مقابل با فرهنگ هایی روبرو هستیم که ماهیتا مادی گرا هستند و با دیدگاه های تشیع در تعارض است.

کمیجانی بیان داشت: مذهب و دیدگاه های جهانشناسی دینی سبک زندگی مارا مشخص می کند.باید به تحولات جدید حساس باشیم تا از هویت ملی و دینی خود خارج نشویم.

این استادحوزه و دانشگاه اظهارداشت: مطالبات تحولی در جامعه بومی ما در سه گروه قابل تقسیم و تبیین است :گروه اول ؛روشنفکران خودباخته که فرهنگ و تمدن غربی را دیدند و تجربه کردند و احساس کردند ما عقب هستیم و فکرکردند دین باعث آن شده، لذا شروع به مبارزه با دین کردند.نفی ارزشهای ملی مذهبی از ویژگیهای افرادی مانند تقی زاده ،فروغی و آخوند زاده بود.

وی افزود: گروه دوم؛صاحبنظران سنت گرا که با هرگونه تغییر مخالف بودند و موضع می گرفتند که در زمان قاجار استفاده از چرخ خیاطی و...مظاهر تمدنی را حرام می دانسته و مقابله می کردند. این گروه هم از یک تعصب جاهلانه داشتنند که متاسفانه صدماتی هم به اسلام وارد کردند هم باعث شدند صدماتی به اسلام وارد شود.

کمیجانی ادامه داد:گروه سوم روشنفکران واقع گرا بودند که معتقدند در عین وفاداری به اعتقادات اسلامی می توانیم یک تحول و راههایی را برای توسعه ایجادکنیم و آنچه که از غرب باید بگیریم با یک مدیریت درست اسلامیزه کنیم و پیش ببریم.تفسیرشان این بود که حرف اسلام و غرب یکی است که مرحوم بازرگان یکی از این افراد بود.

کمیحانی بیان داشت: عرصه تحولات در معتقدات، زمان و شرایط اجتماعی افق ها ومسائل جدیدی را پیش روی علمای دین قرار داده که آنها را مجبور می سازد برای این موضوع فکر کنند و برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: روند پویایی جامعه امروز که سرعتش بسیار بالاست، امکانات ارتباطی وجوددارد لازم است تحولات فرهنگی در عرصه مطالبات دینی داشته باشیم و پاسخ های جدیدی به سئوالات قدیم بدهیم اما پخته تر و سنجیده تر.

دکتر عابدین سیاحت نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: در ابیات علمی نباید از واژه خودباختگی استفاده کنیم بلکه باید از واژه مادی گرا یا کسی که گرایش به غرب داشت باید به کاربرد. سنت گرایی نیز بد نیست  همه ما سنت گرا هستیم و نمی توان به عنوان خصیصه درنظر بگیریم ولی پایبندی به سنت ها زمانی آسیب زاست که دچارعصبیت و نگاه جزم گرایانه  بشویم.

وی افزود: درمباحث فقهی فقه پویا داریم .حضرت امام (ره) جزکسانی بود که پررنگ تر عنصرزمان و مکان را مطرح کردند که نشان از پویایی فقه است.

دکتر توفیق اسد اف نیز در ادامه این نشست گفت:ما نوسازی نداریم ما اعتقادات داریم دین داریم که باید آن را بشناسیم اینکه بگوئیم آن چیزی که من می گویم درست است به پلورالیزم دینی می رسیم.واژه خودباختگی یک منطق ژورنالیستی است، آکادمیک نیست.

وی افزود:ما دنبال احیا و شناخت صحیح از اعتقادات دینی هستیم.مسائل جدیدکلامی داریم.مردم بروند دین خودرا درست بخوانند و بشناسند ،ما نباید نوسازی کنیم.

کمیجانی در پایان سخنان خود گفت: ما لاجرم نیاز داریم به اینکه باورهایمان را ارتقا و رشد بدهیم متناسب با شرایط و امکانات امروز خدا را بهتر بشناسیم و ایمان داشته باشیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .