تبیان، دستیار زندگی

یه سوپ گرم برای روزهای سرد

آشنایی با روش تهیه سوپ لوبیا سفید

بعد از یک روز سرد و پرکار هیچ‌چیز مانند یک کاسه سوپ گرم نمی‌چسبد. مخصوصاً اگر آن را با یک تکه نان تازه سرو کنید. این سوپ آرامش‌بخش، خوشمزه و مزیت اصلی آن سالم بودن تمام ترکیباتش است. سوپ لوبیا را می‌توانید به عنوان غذای اصلی و یا کنار غذایی دیگر سرو کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوپ لوبیا سفید
سوپ لوبیای سفید یک غذای عالی و خوش‌طعم برای گرم نگه داشتن شما در روزهای سرد سال است که با رزماری، سیر، آویشن و لوبیا سفید در عرض 30 دقیقه آماده می‌شود.
این دستور پخت، یک سوپ سالم دارای پروتئین، داروی مناسب برای سرماخوردگی و یا یک غذای فوری برای یک شب سرد زمستانی است. سوپ لوبیای گرم، غذای خیلی راحتی است. این دستور پخت یا رسپی بدون گلوتن است و احتمالاً غذایی است که تمام افراد خانواده‌تان آن را دوست خواهند داشت.

اطلاعات کلی

مقدار مواد برای: 8 وعده
زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه
زمان پخت: 20 دقیقه
زمان کل: 25 دقیقه
مناسب برای: شام
کالری غذا: 1350

مواد اولیه:

لوبیا سفید: 300 گرم یا حدود یک و نیم فنجان
آب مرغ: 5 فنجان
روغن زیتون: 1 قاشق غذاخوری
کره بدون نمک یا روغن حیوانی: 1 قاشق غذاخوری
پیاز زرد، خردشده: یک‌دوم عدد
سیر له شده: 2 حبه
نمک: به میزان لازم
فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری
رزماری خشک: 1 قاشق چای‌خوری
آویشن خشک شده: 1 قاشق چای‌خوری

روش تهیه در قابلمه

1. لوبیا سفید پخته را با 2 فنجان آب مرغی که با سبزیجات پخته و طعم دار شده است در غذاساز یا میکسر ریخته تا صاف و یک دست شود.
2. سپس در یک قابلمه روغن زیتون و کره را روی یک شعله با حرارت متوسط گذاشته، پیاز، سیر، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و 5-6 دقیقه تفت دهید تا کاراملی شود.
3. باقیمانده آب مرغ، رزماری، آویشن و لوبیای میکس شده را به محتویات قابلمه اضافه کرده، بگذارید تا جوش بیاید.
4. وقتی جوش آمد حرارت را کم کرده و بگذارید 20 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود.

روش تهیه در زودپز برقی

1.لوبیا سفید پخته، پیاز، سیر، روغن، کره، یک‌دوم فنجان آب مرغ، یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک و فلفل سیاه را در زودپز بریزید.
2. درب آن را خوب محکم کرده و بگذارید با فشار به مدت 8 دقیقه بپزد.
3. بعد از این مدت آن را خاموش کرده و بگذارید 10 دقیقه خنک شود و سپس آن را در غذاساز پوره کنید.
4. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر، رزماری، آویشن و 3 فنجان آب مرغ را به زودپز اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه تحت فشار پخته شود.
5. سپس لوبیاهای پوره شده را هم اضافه کرده و خوب هم بزنید. روی آن را فلفل سیاه بریزید و سرو کنید.

مزایای سلامتی سوپ لوبیای سفید

این سوپ با این‌که کالری کمی دارد؛ اما پروتئین‌های سالم زیادی دارد و این به لطف وجود لوبیا سفید است. لوبیا منبع خوبی از پروتئین بدون چربی است و جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های گیاهخواری دارد.
لوبیای سفید علاوه بر پروتئین فواید دیگری را نیز به این سوپ وارد می‌کند. در واقع لوبیا سفید سرشار از فیبر است و عطر و طعم و بافت خوبی نیز به سوپ و آش‌هایتان می‌دهد. لوبیای سفید همچنین دارای عناصر ریزمغذی مانند فولات، منیزیم و ویتامین B6 است که برای یک رژیم غذایی سالم مهم است.
مزیت دیگر این سوپ ساده این است که در صورت تمایل می‌توانید مواد سالم بیشتری اضافه کنید. سوپ همان‌طوری هم که هست عالی و خوشمزه است، اما در صورت تمایل می‌توانید با سبزیجات موجود در اطرافتان مانند مقداری کرفس خردشده، هویج یا پیازچه آن را غنی‌تر هم کنید.

چگونه از سوپ لوبیای سفید نگهداری کنیم؟

سوپ را بیش از دو ساعت در دمای اتاق رها نکنید.
برای نگهداری از باقیمانده‌ی سوپ، آن را به یک ظرفی که درش به خوبی بسته می‌شود و هوا به آن راه پیدا نمی‌کند، منتقل کنید. در این صورت تا 4 روز قابل نگهداری در یخچال است.
این سوپ را می‌توانید تا 6 ماه در فریزر نگه دارید و هر وقت می‌خواستید از آن استفاده کنید بگذارید در یخچال تا یخ‌زدایی شود و سپس در قابلمه روی اجاق گاز با شعله‌ی کم گرمش کنید.

ایجاد تغییراتی در سوپ لوبیای سفید

• سوپ لوبیای سفید توسکانی: طعم‌دهنده‌های این سوپ شبیه یک سوپ کلاسیک توسکانی است. برای تهیه سوپ لوبیای سفید توسکانی فقط باید پنیر اضافه کنید. بیشتر سوپ‌های توسکانی با پنیر پارمزان سرو می‌شوند. با استفاده از یک‌دوم فنجان پنیر پارمسان این سوپ آماده خواهد شد. در ایتالیا این سوپ را با سوسیس هم درست می‌کنند که خوب دیگر به نظر خیلی سالم نمی‌رسد. در دستور پخت سوپ لوبیا سفید توسکانی سوسیس را با روغن زیتون تفت داده و به سوپ اضافه می‌کنند.
• سوپ لوبیا سفید مخصوص گیاهخواران: شما می‌توانید به راحتی این غذای گیاهی را با افزودن تعدادی از سبزیجات آماده کنید. در این صورت احتمالاً آب مرغ را حذف خواهید کرد و سپس هر نوع سبزیجاتی که دلتان بخواهد می‌توانید به آن اضافه می‌کنید. برخی از موارد خوبی که می‌توانید در این غذا امتحان کنید هویج خردشده، کلم پیچ، پیازچه و کرفس است. اگر پیازچه را اضافه کردید، آن را بگذارید تا همراه با رزماری و آویشن بپزد. برای هویج خردشده، کلم پیچ و کرفس آن‌ها را بعد از ترکیب پوره لوبیا با آب سبزیجات اضافه کنید.
• افزودنی‌ها: تعداد زیادی افزودنی برای تهیه این سوپ وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. می‌توانید مقداری چاشنی اضافی مانند جعفری، برگ بو، ادویه ایتالیایی یا فلفل قرمز به آن اضافه کنید. جدا از چاشنی‌ها، می‌توانید با افزودن کمی آب‌لیمو آن را طعم دار کنید. همچنین می‌توانید لوبیاهای مختلفی را هم به همراه لوبیا سفید به غذا اضافه کنید؛ مانند لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیای سیاه و یا لوبیا قرمز.

نوش جان!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.