تبیان، دستیار زندگی

کمردرد کرونایی

چرا گاهی اوقات کووید 19 می‌تواند باعث کمردرد شود؟

بدن‌درد یکی از علائم کرونا ویروس است، اما تنها چیزی نیست که باید مراقب آن باشیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمردرد
در تاریخ دهم دسامبر، یکی از مجریان تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که تست کووید 19 او مثبت است. او در یک ویدئو از احساس بهبودی خود ابراز خوشحالی کرد و گفت یکی از علائمی که وی تجربه کرده به طور خاصی غیرمنتظره بوده است. وی گفت: چیزی که آن‌ها هرگز به شما نمی‌گویند، این است که درد کمر دردناکی را تجربه خواهید کرد و اضافه کرد هرگز نمی‌دانستم کمردرد یکی از علائم کووید 19 است. چه کسی می‌داند چرا و چگونه این اتفاق می‌افتد؟
اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) کمردرد را دقیقاً به عنوان یک علامت مشخص نمی‌کند، اما درد عضلانی و بدن درد به عنوان نشانه‌ای است که باید مراقب آن باشید. بنابراین، اگر کمردرد دارید، آیا باید نگران باشید؟ لازم نیست. آنچه باید در این باره بدانید، طبق نظر پزشکان، در اینجا آمده است:

به طور کلی، ناراحتی و دردهایی که به علت کووید 19 احساس می‌کنید بسیار متفاوت از احساس دردی است که بعد از مثلاً ورزش شدید تجربه می‌کنید. درد ناشی از تمرین بعد از چند ساعت برطرف می‌شود، اما درد ناشی از کووید 19 می‌تواند روزها ادامه پیدا کند


آیا کمردرد یکی از علائم رایج کووید 19 است؟

یک نظرسنجی از افرادی که از کرونا رهایی پیدا کرده بودند نشان داد افرادی که از کووید 19 بهبود یافته‌اند اما هنوز هم علائم طولانی‌مدت یا عوارض جانبی را تجربه می‌کنند، درد قسمت پایینی، فوقانی و میانی کمر را گزارش دادند.
کمردرد ناشی از کووید 19 در گروه ناراحتی یا درد عضلانی عمومی قرار می‌گیرد، که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آن را به عنوان یک علامت رسمی ذکر می‌کند. یک گزارش در ماه فوریه از سازمان بهداشت جهانی (WHO) نزدیک به 56000 مورد کووید 19 را در چین مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که نزدیک به 15% بیماران دچار ناراحتی و درد عضلانی هستند.
کووید 19، مانند ویروس‌های دیگر، علائم بدنی ایجاد می‌کند. مشابه ابتلا به آنفلوانزا، کووید 19 ممکن است باعث درد عمومی در بدن شود.

چرا گاهی کووید 19 باعث کمردرد می‌شود؟

زمانی که بیمار می‌شوید، بدن شما برای مقابله با آنچه به آنجا تعلق ندارد، مانند باکتری‌ها یا ویروس‌های مضر، یک پاسخ ایمنی ارائه می‌کند. درد مفصل کمر و پاها به دلیل پاسخ التهابی بدن به ویروس است. این عفونت‌های ویروسی باعث لرزش، لرز، بدن درد و دشواری تحرک می‌شوند.
به طور خاص، تیر کشیدن‌ها و دردهای عضلانی نتیجه سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند که اینترلوکین‌ها را آزاد می‌کنند، پروتئین‌هایی که در مبارزه با عوامل بیماری‌زای مهاجم کمک می‌کنند.

کمردرد ناشی از کووید 19 چه حسی دارد؟

اگر شما درد عضلانی همراه با علائمی مانند تب، سرفه خشک، از دست دادن چشایی یا بویایی، گلودرد، سردرد یا درد در نقاط دیگر دارید، می‌تواند نشانه کووید 19 باشد. این شکل از کمردرد مانند گرفتگی یا اسپاسم عضلات کمر است.
کووید 19 منحصربه‌فرد است زیرا سبب افزایش پاسخ التهابی در ریه‌ها و مغز می‌شود. به همین دلیل است که مبتلایان به کووید 19 می‌توانند تا ماه‌ها بعد از برطرف شدن ویروس سردرد طولانی‌مدت داشته باشند و به همین دلیل گاهی اوقات افراد به اکسیژن یا پشتیبانی وِنتیلاتوری نیاز دارند.
به طور کلی، ناراحتی و دردهایی که به علت کووید 19 احساس می‌کنید بسیار متفاوت از احساس دردی است که بعد از مثلاً ورزش شدید تجربه می‌کنید. درد ناشی از تمرین بعد از چند ساعت برطرف می‌شود، اما درد ناشی از کووید 19 می‌تواند روزها ادامه پیدا کند.

با این وجود، داشتن کمردرد به خودی خود به معنای ابتلا به کووید 19 نیست

اگرچه درد و تیر کشیدن بدن، می‌تواند نشانه کووید 19 باشد، اما سایر بیماری‌ها یا آسیب‌دیدگی‌ها بیشتر با کمردرد همراه هستند، از جمله نشستن زیاد و وضعیت بد بدنی، که اگر از خانه کار کرده‌اید، ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید. آسیب‌دیدگی ورزشی، آرتروز، برآمدگی دیسک در ستون فقرات یا پوکی استخوان نیز می‌تواند مقصر باشد.
اگر کمردرد شما بیش از چند هفته ادامه یافت، با گذشت زمان تشدید شد یا با کاهش وزن یا بی‌حسی اندام‌ها بدون دلیل همراه بود، برای اطمینان از تشخیص مناسب، با پزشک خود صحبت کنید.
اگر علائم دیگر کووید 19 را دارید، پزشک می‌تواند شما را در مورد تست راهنمایی کند و توضیح دهد که در صورت خفیف بودن بیماری، علائم خود را در خانه درمان کنید. پزشکان توصیه می‌کنند از استامینوفن (تایلنول) استفاده کنید، که باعث کاهش درد و تب می‌شود و برای کمک به تسکین درد و اسپاسم، یک پد گرم‌کننده بر روی کمرتان قرار دهید. استراحت کافی و هیدراته ماندن نیز مفید خواهد بود.
چنانچه بهبود پیدا کردید، توجه داشته باشید که درد بدن ناشی از کووید 19، برای بیشتر افراد، تا دو هفته به طول می‌انجامد، اما مطمئن باشید، این درد عضلانی معمولاً ناتوان‌کننده نیست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.