تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه حمص لبو

حمص لبو یا هوموس لبو یکی از میان وعده های خوشمزه ای است که با نخود پخته پوست کنده و لبو درست می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمص لبو
این میان وعده زمستانی معمولا کرم رزنگ است اما برای اینکه خوش رنگ و لعاب شود، از لبو هم استفاده می کنند، به همین دلیل به آن حمص لبو می گویند.

حمص لبو پیش‌غذایی با ترکیب رنگ صورتی و قرمز است که ادویه‌های طعم‌دهنده متنوعی دارد. این پیش‌غذا در زمان کم  و به راحتی با چند ماده اولیه ساده از جمله لبو، ارده، آب لیموترش و ادویه به کمک یک غذاساز تهیه می‌شود و غذای مقوی و سرشار از فیبر برای گیاه‌خواران است و به لاغری کمک می کند.

وجود لبو در این ترکیب طعم شیرین دل‌پسندی به حمص می‌دهد و ارزش غذایی آن را بالا می برد. لبو یا چغندر از خواص و فواید بسیاری برخوردار است.

اکسید نیتریک موجود در لبو, رگ های خونی را عریض تر می کند و باعث می شود جریان خون بیشتر شود. خون بیشتر به معنای بدن سالم تر است.همچنین اکسید نیتریک به استراحت رگ های خونی بدن کمک می کند و مطمئن می شود که اکسیژن بیشتری می تواند به ماهیچه ها و اندام های بدن برسد. هرچه بافت بیشتر اکسیژن بگیرد, موثرتر است.

 همچنین فیبر موجود در لبو برای دستگاه هاضمه بسیار مفید است و باکتری های مفید را تغذیه کرده و پسماندهای مضر را تمیز می کند.

 
اکسید نیتریک موجود در لبو, رگ های خونی را عریض تر می کند و باعث می شود جریان خون بیشتر شود. خون بیشتر به معنای بدن سالم تر است.همچنین اکسید نیتریک به استراحت رگ های خونی بدن کمک می کند


آهن موجود در لبو توانایی بدن را برای تولید گلبول های قرمز خون افزایش خواهد داد در نتیجه اطمینان حاصل می شود که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری در بدن حمل می شوند.

 علاوه بر لبو در این میان وعده از نخود پخته پوست کنده هم استفاده می شود.نخود هم باعث افزایش ارزش غذایی این میان وعده می شود. نخود گیاهی است که خواص فراوانی دارد و برای سلامتی بدن عالی است.

این دانه بسیار از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ب6 (از جمله منیزیم، اسید فولیک، ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم) را دارد که مزایای برای سلامتی دارد.

نخود نیز برای سلامت قلب مفید است که خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و گوارش را بهبود می دهد.

نخود حاوی مقدار زیادی منگنز است که این ماده سلامت پوست را بهبود می دهد و خطوط چین و چروک را کاهش می دهد در حقیقت، از منگنز برای تولید بیشتر محصولات زیبایی استفاده می شود.

 البته در این میان وعده از مواد غذایی مفید دیگری مانند ارده کنجد ، آبلیمو، روغن زیتون ، سیاه دانه و... هم استفاده می شود که نمی توان جدا جدا خواص هر یک را در اینجا برشمریم .در ادامه مواد لازم و طرز تهیه این میان وعده را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه یک میان وعده زمستانی خوشمزه :


نخود (پخته شده و پوست کنده)400 گرم

چغندر

سیر کوچک دو حبه

ارده یا سس کنجددو قاشق غذاخوری

روغن زیتون100 میلی لیتر

آب لیمو به مقدار لازم

فندق تست شده (تقریبا خرد شده)دو قاشق غذاخوری

دانه کدو تنبل (تقریبا خرد شده)دو قاشق غذاخوری

سیاه دانه دو قاشق چای‌خوری

سماق (اختیاری)یک قاشق چای‌خوری

تکه‌های چیلی (اختیاری)به مقدار لازم

نخود فرنگی پخته شده به مقدار لازم

هویج پخته شده به مقدار لازم

نان تست به مقدار لازم

پنیر موزارلا  به مقدار لازم

طرز تهیه:


برای تهیه این پیش‌غذا ابتدا  نخودها را از شب قبل خیس دهید و چند بار آب آن را عوض کنید و روز بعد آن را بپزید و پوست آن را بگیرید.

همچنین چغندرها را پوست گرفته، بخارپز کنید و پس از آن لبوها را ریز خرد کنید..

حدود دو قاشق غذاخوری از نخود را کنار قرار دهید. باقیمانده نخود، چغندر، سیر، ارده، روغن و آبلیمو را داخل غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا کاملا یکدست و نرم شوند. کمی نمک یا لیمو نیز اضافه کنید.

 نکته: از کنسرو نخود آماده هم می توانید استفاده کنید، اما اگر خودتان نخود را بپزید ، بهتر است.

 
برای اینکه فندق رست شده را تهیه کنید،کافی است آن را کمی خرد کنید و داخل سینی فر حدود چهار تا پنج دقیقه قرار دهید تا تنوری شود.


هوموس را به یک کاسه پهن و کم عمق منتقل کنید و داخل بشقاب پهن کنید. روی آن را کمی روغن زیتون بریزید. نخود، فندق رست شده، تخم کدو، سماق، سیاه‌دانه و پودر چیلی را روی آن بریزید. سبزیجات پخته شده و نان تست شده را همراه پنیر موزارلا کنار حمص چیده و سرو کنید.

البته می توانید به روش هم درست کنید : ابتدا لبو، ارده، آب لیموترش، سیر، زیره و نمک را در غذاساز بریزید و مواد را خوب مخلوط کنید.

در حالی‌که غذاساز در حال مخلوط کردن مواد است، روغن زیتون را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید و آن را آنقدر مخلوط کنید تا کاملا نرم و یک‌دست شود. ترکیب کامل مواد تقریبا پنج دقیقه زمان می‌برد اما در صورتی که حمص شما کاملا یک‌دست نشده بود، این کار را برای مدت زمان بیشتری ادامه دهید.

 برای طعم دادن به این مخلوط روغن زیتون، فلفل، سیر و یا آب‌ لیمو‌ترش بیشتری به آن اضافه کنید.

نکته:
بهتر است برای پختن سبزیجات قبل از این که حمص را آماده کنید، تمام آن‌ها را به صورت جداگانه بپزید تا وقتی حمص آماده می‌شود کنارش سرو کنید.

برای اینکه فندق رست شده را تهیه کنید،کافی است آن را کمی خرد کنید و داخل سینی فر حدود چهار تا پنج دقیقه قرار دهید تا تنوری شود.

 اگر دوست داشتید می توانید سماق اضافه کنید و این مورد کاملا اختیاری است. می‌توانید سماق را به طور جداگانه سرو کرده و اول امتحان کنید. اگر خوشتان آمد، برای دفعه بعدی سماق را روی حمص بریزید.

در کنار این میان وعده ی خوشمزه می‌توانید انواع و اقسام سبزیجات را هم دورچین کنید و علاوه بر این که سفره‌تان رنگین‌تر شده از خوردن این پیش غذا لذت بیشتری ببرید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .