تبیان، دستیار زندگی

وقتی دختری، مردی را مناسب ازدواج می‌بیند

آیا غیر از ویژگی‌های ظاهری، یعنی چهره، سن و تحصیلات كه با خصوصیات شما هماهنگی دارند، صفات پنهان این همكار یعنی سلامت روان، پاكی اخلاق، دینداری روشن و سازنده و سلامت خانواده او را می‌شناسید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواستگاری

بیش از یك سال است كه با مدرك كاردانی در یك مؤسسه اقتصادی به صورت قراردادی كار می‌كنم. یكی از همكارهای من مردی است 28 ساله و لیسانس كه فكر می‌كنم ازدواج نكرده است. من او را از هر لحاظ می‌پسندم. آیا می‌توانم علاقه خود را به او ابراز كنم و به صراحت به او پیشنهاد ازدواج بدهم؟ (م ـ ت، 23 ساله، ‌از تهران)

🤓 پاسخ:
می‌دانید كه ازدواج پیوند پایدار، مهم و تأثیرگذاری است كه بین دو نفر صورت می‌گیرد. در ازدواج است كه ویژگی‌ها و صفات پنهان و ثابت انسان آشكار می‌شوند. اگر این خصوصیات اساسی و نهفته سالم و مثبت باشند، شادكامی و كامروایی بهره زن و شوهر و فرزندانشان می‌شود. در غیر این صورت بیماری‌های گوناگون جسمی، روانی و اخلاقی در خانواده شكل می‌گیرند و در اجتماع گسترده می‌شوند. با این مقدمه كوتاه كه اصرار داریم مدام آن را برای جوانان بازگو كنیم، از شما می‌پرسیم:

1. آیا غیر از ویژگی‌های ظاهری، یعنی چهره، سن و تحصیلات كه با خصوصیات شما هماهنگی دارند، صفات پنهان این همكار یعنی سلامت روان، پاكی اخلاق، دینداری روشن و سازنده و سلامت خانواده او را می‌شناسید؟

2. آیا مطمئن هستید كه این جوان با كسی ازدواج نكرده یا كسی را در عقد و نشان خود ندارد؟ آیا «فكر می‌كنم ازدواج‌نكرده» كافی است؟

بعد از یافتن پاسخ‌های اطمینان‌بخش به دو سؤال بالا، نوبت به این پرسش تكراری می‌رسد: چقدر صلاح است دخترخانمی به همكار یا همكلاسی خود پیشنهاد ازدواج دهد؟ بررسی‌ها و تجربه‌های زیاد نشان داده است كه مردها (شاید مردهای ایرانی بیشتر) پیشنهاد ازدواج از طرف خانم‌ها را به گونه‌ای دیگر درك و برداشت می‌كنند. به عقیده روان‌شناسانی كه در زمینه تفاوت‌های زن و مرد كار كرده‌اند،‌ پیشنهاد زن كه ازدواج برایش پیوندی آرمانی، درازمدت، قانونی و عاطفی است،‌ در ذهن مرد به صورت موافقت با برقراری رابطه‌ای كوتاه مدت، غریزی و خارج از چارچوب‌های رسمی و قانونی ادراك می‌شود. اینجاست كه دیده شده یا مرد خوب پیشنهاد زن را رد می‌كند و آن‌گاه به قول معروف، فرد پیشنهاددهنده از چشمش می‌افتد و یا مرد بد نخست با بهانه‌هایی از زیر بار ازدواج شانه خالی می‌كند و سپس با نزدیك شدن صمیمانه به زن، او را در دام ارتباطی هوسناك و گذرا گرفتار می‌سازد.

در چنین مواردی، بعد از اینكه توانستید با شكیبایی و درایت و بدون نشان دادن علاقه خود، به پاسخ‌های مثبتی برای دو سؤالی كه طرح كردیم برسید، از یك همكار زن متأهل و با تجربه برای معرفی خود به او كمك بگیرید و یا بگذارید آن همكار مرد با گذشت زمان و دیدن سرزندگی و فعالیت همراه با نجابت و وقار شما، خود برای پیشنهاد ازدواج جلو بیاید و اقدام كنید.


منبع: مرکز نیکروان