تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه خورشت کدو حلوایی

خورشت کدو حلوایی یکی از این غذا‌های بسیار خوشمزه و با طعمی بی‌نظیر است، این خورشت مخصول فصل پاییز و زمستان بوده و به خاطر طعم لذیذ کدو حلوایی و شیرینی مطلوبش برای تهیه غذا و دسر مناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خورشت کدو حلوایی
کدو حلوایی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توان از این گیاه مقوی انواع غذاها مانند؛ سوپ کدو حلوایی، کوکوی کدو حلوایی و سالاد کدو حلوایی تهیه کرد

غذا‌های اصیل و محلی شهر‌های مختلف ایران بسیار متنوع هستند؛ برای هر فصلی ده‌ها یا بلکه صد‌ها غذای متناسب با آب‌وهوا و محصولات آن فصل وجود دارد. خورشت کدو حلوایی یک غذای زمستانی بسیار جذاب است که ­می‌­تواند به برنامه غذایی شما تنوع ببخشد.

خورشت کدو حلوایی

طرز تهیه خورشت کدو حلوایی بسیار خوشمزه


مواد لازم:
- گوشت خورشتی       300 گرم
- کدو حلوایی              1 کیلو
- پیاز                        2 عدد
- آلو بخارا                 100 گرم
- رب گوجه فرنگی      یک و نیم قاشق غذاخوری
- زعفران                  یک و نیم قاشق غذاخوری
- دارچین                 1 قاشق چای‌خوری
- نمک و فلفل          به مقدار لازم
- روغن                   به مقدار لازم

طرز تهیه:

یکی از بهترین روش‌های تهیه غذا در فصل زمستان آماده کردن غذاها و  دسر‌های خوشمزه با کدو حلوایی است. خورش کدو حلوایی یا همان کدو تنبل یکی از این غذا‌های خوشمزه است که طعمی لذیذ و جادویی دارد.


کدو را بشویید و پوست بکنید. کدو را به صورت هلال‌­های کوچک خرد کنید، یک عدد از پیازها را به صورت ریز خرد و در روغن سرخ کنید تا کمی طلایی رنگ شود.

کدوها را به پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید، پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کنید. داخل قابلمه­‌ای روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

پیاز خردشده را در روغن سرخ کنید. تکه­‌های گوشت را به پیاز اضافه کنید و با پیاز تفت دهید، دو لیوان آب جوش و زعفران را روی مخلوط گوشت و پیاز بریزید و در ظرف را بگذارید تا گوشت بپزد.حرارت زیر قابلمه را کم کنید، آلوها را خوب بشویید و نیم ساعت در آب بخیسانید و در مراحل پایانی پخت گوشت، آلوها را به همراه رب گوجه فرنگی اضافه به گوشت اضافه کنید و دو ساعت دیگر روی حرارت بگذارید، کدو، نمک و فلفل را در قابلمه بریزید و 20 دقیقه بعد قابلمه را از روی گاز بردارید.

خورشت کدو حلوایی

طرز تهیه خورشت کدو حلوایی کرمانشاهی


مواد لازم:
- کدو حلوایی                    نیم کیلو
- گوشت خورشتی              ۲۵۰ گرم
- پیاز بزرگ                       ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی             ۲ قاشق غذاخوری
- آلو بخارا                       ۱۲ عدد
- زعفران                         به میزان لازم
- ادویه کاری                   به میزان لازم
- دارچین                        به میزان لازم
- پودر هل                      به میزان لازم
-  نمک و زردچوبه           به میزان لازم
– شکر                          به میزان لازم
- کره                            ۲۵ گرم
- لیمو ترش                   ۱ عدد

طرز تهیه:
در مرحله اول پخت؛ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلائی شود، زمانی که پیاز طلائی شد، گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

زردچوبه، پودر کاری و دارچین را اضافه کنید و تفت دهید، سپس تا جایی که روی گوشت‌ها را بگیرد آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید برای ۲ ساعت گوشت در قابلمه با در بسته بپزد.

اگر حین پخت گوشت آب آن کم شد، به میزان لازم آب جوش به آن اضافه کنید، در حین پخت گوشت دو طرف تکه‌های کدو حلوایی برش داده شده را در کره و مقداری روغن تفت دهید و از تابه خارج کنید.

بعد از خارج کردن کدو‌ها از تابه، رب گوجه فرنگی را در همان تابه با روغن و کره‌ی باقی‌مانده به مدت ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید.

وقتی گوشت کاملا پخت، رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به آن اضافه و میزان آب خورش را تنظیم کنید. حالا نمک، نوک قاشق چای‌خوری پودر هل، آب لیمو ترش، کمی شکر و به دلخواه ۱ قاشق غذاخوری گلاب به مواد اضافه کنید. وقتی به طعم دلخواه رسیدید، اجازه دهید سس خورشت به جوش بیاید.

نکته مهم: طعم این خورشت باید ملس باشد، ولی نباید به آن زیاد شکر اضافه کنید، چون خود کدو‌ها شیرین هستند. همچنین باید مراقب باشید طعم هل قالب نباشد.وقتی غلظت و طعم خورش کاملا تنظیم شد، کدو‌های سرخ شده و آلو بخارا را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه با در بسته بپزند. دقت کنید که کدو‌ها بیش از حد نپزند و له نشوند، خورش کدو حلوایی آماده شده را در ظرف سرو ریخته و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان!

 

خورشت کدو حلوایی

طرز تهیه خورشت کدو حلوایی بوشهری


مواد لازم:
- گوشت گوساله یا گوسفند    ۳۰۰ گرم
- کدو حلوایی                       نیم کیلو
- لپه                                   3 قاشق غذاخوری
- پیاز متوسط                        1 عدد
- سیر                                  2 حبه
- شیره تمبر هندی                 1 قاشق غذاخوری
- رب گوجه فرنگی                 1 قاشق غذاخوری
- فلفل قرمز                         1 قاشق چایخوری
- نمک و زردچوبه                 به میزان لازم
- روغن                               به میزان لازم

طرز تهیه:
روغن را در قابلمه نسبتا بزرگی‌ روی حرارت متوسط گرم کنید و اول پیاز‌ها را سرخ کنید. کمی‌ که رنگ پیاز‌ها برگشت، سیر را اضافه کرده و به سرخ کردن ادامه دهید.

مواظب باشید سیر نسوزد زیرا تلخ می شود، گوشت را در قابلمه بریزید و با زردچوبه همه را با هم سرخ کنید که قرمزی گوشت کاملا گرفته شود.

نمک و فلفل و  رب گوجه فرنگی را اضافه کرده، روی مواد را با آب گرم بپوشانید، در قابلمه را ببندید، و بگذارید با حرارت ملایم بپزد.بعد از اینکه گوشت نیم پز شد لپه‌ها را اضافه کرده و کدو حلوایی ها را نیز بعد از سرخ کردن به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی بپزد و در انتهای پخت شیره تمبر هندی به آن اضافه کرده و خورشت را طعم دار کنید. نوش جان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .