تبیان، دستیار زندگی

کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

از کمپرسور باد به منظور فشرده‎سازی گاز( هوا) استفاده می‎شود. نیروی محرکه بسیاری از ابزارآلات صنعتی با استفاده از فشرده‌سازی هوا تامین می‎شود. این دسته از ابزار آلات، به عنوان ابزار آلات بادی و یا پنوماتیک شناخته می‎شوند. برای این منظور از گازهایی استفاده می‎شود که قابلیت متراکم شدن را دارا باشند. انواع مختلفی از این دستگاه صنعتی وجود دارد، اما می‎توان گفت در همه آنها یک هدف اصلی دنبال می‎شود و آن فشرده‌سازی هوا به منظور تامین نیرو محرکه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟


البته برخی از کمپرسورها برای فشرده سازی مایعات نیز استفاده خواهند شد، با این حال می‎توان کمپرسور بادی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در دنیای مدرن امروزی، این ابزار صنعتی  برای فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌های سراسر جهان حیاتی هستند. قبل از کمپرسورهای هوا، بسیاری از ابزارآلات  قدرت خود را از سیستم‌های پیچیده که دارای قطعات سنگین و بزرگ بودند، می‌گرفتند. استفاده از این ماشین آلات سنگین پرهزینه و سخت بود و معمولاً برای بسیاری از عملیات‌های کوچک خارج از دسترس بودند.

کاربرد کمپرسور باد چیست؟
کمپرسور هوا کاربردهای بسیار وسیع و متنوعی در صنایع بزرگ و کوچک دارد. از آنها می‎توان برای باد کردن تایرها و یا اسباب‎بازی‌های بادی استفاده کرد. از سویی دیگر آنها به راحتی بوسیله هوا  نیروی لازم برای راه‎اندازی ماشین‌آلات بزرگ و کوچک صنعتی را تامین می‌کنند. در ساختار بسیاری از لوازم خانگی نیز رد پای آنها را خواهید دید: یخچال، جاروبرقی و کولر گازی نمونه‎هایی از آن هستند.  استفاده از آن صنایع زیر نیز بسیار رایج است:

صنعت چوب و مبلمان‌سازی ( میخکوب و منگنه کوب بادی و پیستوله بادی)


خودرو سازی
صنایع غذایی
صنایع دفاعی
صنعت حمل و نقل
صنعت معدن

صنعت تجهیزات پزشکی ( انواع دریل‌های جراحی یا دستگاه‌های برش)


کمپرسور بادی چگونه کار می کنند؟
کمپرسور بادی، با استفاده از انرژی مکانیکی از یک سو سیال- که در اینجا منظور از آن هوا است - را به درون خود می‌مکد، سپس آن را فشرده و متراکم خواهد کرد. این امر سبب افزایش دمای هوا خواهد شد. قبل از خروج گاز متراکم شده، سیستم خنک کننده، دمای هوا را کاهش می‎دهد. در نهایت  گاز فشرده شده  با فشار زیاد و  دمای مناسب خارج می‎شود. این امر باعث ایجاد یک انرژی جنبشی مفید خواهد شد که از آن به شکل‌های مختلف استفاده می‎شود.  نکته مهم در مورد انواع کمپرسورهای هوا توجه به حجم آنها است. برای اینکه حجم مناسبی از هوای متراکم شده را در اختیار داشته باشید، لازم است گنجایش مخزن با میزان مصرف با یکدیگر متناسب باشند، در غیر این صورت به موتور دستگاه فشار آمده و باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد.

شاید این دستگاه مکانیکی هوای فشرده را برای راه‎اندازی بسیاری ماشین‌آلات فراهم کند، اما برای راه‌اندازی آن به انرژی برق نیاز خواهید داشت.
کمپرسور باد چیست و چه کاربردی دارد؟

چند نوع کمپرسور باد داریم؟
کمپرسور بادی براساس نوع کارکرد به دو گروه اصلی دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم بندی می‎شوند. در کمپرسورهای دینامیکی، متراکم کردن سیال ( هوا) بوسیله حرکت دوار پره‌های کمپرسور انجام خواهد شد. در این سیستم انتقال انرژی به هوا به صورت مداوم وجود خواهد داشت. استفاده از آنها در فشارهای پایین و دبی‌های بالا رایج است.  در  این نوع از کمپرسورها همواره فشار ثابتی وجود دارد و کوچکترین تغییرات بیرونی بر روی عملکرد آنها تاثیر خواهند گذاشت. برای مثال اگر تغییری ناچیزی در فشار هوای ورودی ایجاد شود، باعث تغییر چشمگیری در ظرفیت خواهد شد.

کمپرسورهای دینامیکی خود به دو دسته گریز از مرکز و محوری طبقه ‎بندی می‎شوند.

در کمپرسورهای شعاعی ، جریان هوا بوسیله پره‌های شعاعی شکل، وارد پروانه‎ایی دوار خواهند شد. البته قبل از آن جریان هوا  وارد بخش پخش کننده هوا و محفظه حلزونی شکل می‌شود. در این مرحله انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل خواهد شد.  نیروی گریز از مرکز،  هوا را به سمت محیط پروانه و بیرون پرتاب می‌کند. از مهمترین قسمتهای آن می‎توان به ورودی، پروانه، پخش‌کننده ( دیفیوزر) و جمع‌کننده ( نازل) اشاره کرد.  آنها بیشترین کاربرد را در صنعت به خود اختصاص داده‌اند. از  این نوع کمپرسورها برای فشرده ‌سازی انواع گاز در حجم‎های مختلف استفاده خواهد شد.

در کمپرسور محوری، جریان هوا از میان یک محور که دارای پره‎های ثابت و متحرک است، عبور خواهد کرد. پره‎های ثابت به نام روتور شناخته شده و با سرعت بالا در حال گردش هستند و پره‎های ثابت استاتور بوده و وظیه افزایش فشار را برعهده دارند. این نوع از کمپرسورها حجم زیادی از گاز را  می‌توانند متراکم نمایند، به همین دلیل راندمان و بازدهی بالایی دارند.

مزایای کمپرسور بادی دینامیکی چیست؟

از جمله مزایای انواع کمپرسور بادی دینامیکی به موارد زیر اشاره شده است:

راندمان بالا
طول عمر بیشتر
لرزش و ارتعاش کمتر
مناسب برای صنایع بزرگ که به فشار بالا نیاز دارند.
مقرون‎به‎صرفه بودن. این نوع از کمپرسورها به هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

 کمپرسورهای جابجایی مثبت چیست؟
کمپرسورهای جابجایی مثبت در هر سیکل خود حجم معینی از سیال را جابجا خواهند کرد. انتقال انرژی به سیال (هوا) به صورت دوره‎ایی و متناوب انجام خواهد شد. از نظر قدرت می‎توان گفت، نسبت به کمپرسورهای دینامیکی از قدرتمندتر هستند، اما از سویی دیگر با دبی کمتری مواجه خواهید شد. منظور از دبی، میزان حجم هوای خروجی از کمپرسور است که  بر حسب لیتر بر دقیقه محاسبه می‎شود. از الکتروموتورو یا موتورهای دیزلی برای تامین نیرو محرکه آنها استفاده می‎شود. کمپرسورهای جابجایی مثبت  به دو دسته کلی دورانی ( روتاری) و رفت و برگشتی تقسیم می‎شوند.

کمپرسور بادی روتاری چیست؟
انواع کمپرسور باد روتاری از دو مارپیچ دوار که از مکانیزم جابجایی مثبت استفاده می‎کنند، تشکیل شده است. پروانه‎های تعبیه شده در آن توانایی حرکت 360 درجه را دارند و به این ترتیب سیال ( هوا) را به درون یک سیلندر کشیده خواهد شد.  مکش پروانه‎ها سبب متراکم و فشرده‌سازی گاز ورودی می‎شود. در نهایت گاز به سمت دریچه خروجی هدایت شده و از آنجا به بیرون پرتاب خواهد شد. از جمله مزایای این دستگاه مکانیکی می‎توان موارد زیر را برشمرد:

لرزش و ارتعاش کمتر
دارا بودن قطعات کمتر
بازدهی بیشتر
وزن کمتر
اندازه و سایز کوچکتر
نصب و راه‌اندازی ساده
دارا بودن قطعات متحرک کمتر

کمپرسور باد رفت و برگشتی چیست؟
از کمپرسور باد رفت و برگشتی به عنوان پیستونی نیز یاد می‎شود.می‎توان گفت آنها از قدیمی و رایج‌ترین انواع کمپرسورها هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‎اند. متراکم سازی سیال از طریق رفت و برگشت پیستون‌ها انجام خواهد شد. ظرفیت آنها به تعداد پیستون بکار رفته در آنها بستگی خواهد داشت، هر چه تعداد آنها بیشتر باشد به همان میزان ظرفیت دستگاه افزایش خواهد یافت. 

وجود قطعه‎ایی به نام میل لنگ باعث ایجاد نیرو محرکه پیستون‎ها خواهد شد. میل لنگ به صورت دورانی حرکت می‎کند اما پیستون‎ها حرکتی خطی خواهند داشت. نیرو محرکه میل لنگ نیز از طریق موتور تامین خواهد شد. عملکرد کمپرسورهای رفت و برگشتی در سه مرحله خلاصه می‎شود:

مکش. در این مرحله حرکت دورانی میل لنگ و خطی پیستون‎ها سبب ایجاد خلا در محفظه سیلندر خواهد شد. در این مرحله حرکت پیستون‌ها به سمت پایین است. این امر سبب مکش هوای ورودی خواهد شد.

متراکم سازی: پس از اینکه پیستون‌ها به پایین‎ترین حد خود رسیدند، به سمت بالا شروع به حرکت خواهند کرد. در این مرحله با بسته بودن شیر ورودی و خروجی،  دما و فشار گاز افزایش خواهد یافت.

تخلیه. زمانی که گاز به دما و فشار مناسب رسید، شیر خروجی باز شده و هوا با فشار بالا به سمت بیرون پرتاب خواهد شد. 

برای خرید انواع کمپرسپور و اینورتر جوشکاری کلیه ابزارهای ساختمانی می توانید از فروشگاه اینترنتی کیف ابزار استفاده کنید. فروشگاه کیف ابزار با توجه به پشتوانه تجربه در زمینه ابزار و یراق اشراف کامل به محصولات عرضه شده، اصالت کلیه کالاهای موجود در وب سایت را تضمین می نماید.