تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه پلوی تایلندی به روشی ساده

پلوی تایلندی از انواع غذاهای فرنگی بسیار خوشمزه محسوب می‌شود، این غذا از مخلوط سبزیجات با میگو تهیه شده و مواد تشکیل دهنده‌ی این پلوی خوشمزه؛ گوجه فرنگی، پیاز، میگو، برنج، کره و تخم مرغ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلوی تایلندی
در فرهنگ غذایی ما ایرانی ها برنج جایگاه ویژه ای دارد و میگو نیز جزو لذیذترین غذاهای دریایی محسوب می شود، پلوی تایلندی به دلیل استفاده از میگو و برنج در مواد اولیه طبخ آن مورد علاقه بسیاری از ما ایرانیان است.

همانطور که می دانید میگو نسبت به سایر غذاهای دریایی حاوی پروتئین بیشتر و کالری کمتری است و پروتئین میگو براحتی هضم شده و به همین دلیل برای افراد مسن و کسانی که در جویدن و هضم غذا دچار مشکل هستند، انتخاب مناسبی است.

پلوی تایلندی

طرز تهیه پلوی تایلندی خوشمزه و حرفه ای


مواد لازم:
- برنج                         4 پیمانه
- میگو                        250 گرم
- پیازچه خرد شده         به مقدار لازم
- سیر له شده                1 حبه
- گوجه فرنگی               4 عدد
- گشنیز خرد شده          4 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ                   2 عدد
- زنجبیل خردشده         نصف قاشق غذاخوری
- روغن کنجد               1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

میگو دارای چربی کمی بوده و اسیدهای چرب امگا 3 در آن بسیار زیاد است. از خواص میگو می توان گفت بدلیل اینکه حاوی اسید چرب امگا 3 است فشار خون را کنترل می کند همچنین میگو حاوی سلنیوم زیادی  بوده و سلنیوم بدلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، برای بدن ضروری است و با مصرف میگو می توان از بروز سرطان روده بزرگ و انواع سرطان خون جلوگیری کرد.


روغن کنجد را در یک ماهیتابه ریخته و اجازه دهید داغ شود، سپس سیر و زنجبیل تازه، گشنیز و پیازچه خرد شده را اضافه کنید و اجازه دهید خوب تفت بخورند.

در ظرفی میگوهای رگ گرفته و تمیز شده را بجوشانید و خوب آبکشی کنید، تخم مرغ و میگو را با هم مخلوط کرده و سپس آن را داخل یخچال بگذارید.

در این مرحله گوجه‌ها را داخل آب جوش قراردهید و بعد از چند دقیقه پوست آن ها را بگیرید و نگینی خرد کنید، گوجه نگینی خرد شده را به مخلوط سیر، زنجبیل، گشنیز و پیازچه اضافه کرده و خوب تفت دهید.

میگویی که خوب با تخم مرغ مخلوط شده را از یخچال خارج کرده و در روغن کنجد ریخته و تفت دهید، در این مرحله برای آبکش کردن برنج، آب جوش آورید.وقتی آب جوش آمد برنج خیس خورده را به آن اضافه کرده و بعد از اینکه برنج نیم پز شد آن را آبکش کنید، برنج آبکش شده را در کف قابلمه ریخته و به ترتیب مخلوط سبزیجات و میگو و تخم مرغ را لابه لای برنج بریزید و سپس آن را به مدت 30 دقیقه دم کنید. بعد از آن می‌توانید آن را سرو کرده و نوش جان کنید.

پلوی تایلندی

طرز تهیه پلوی تایلندی به روشی ساده در خانه


مواد لازم:
- میگو پاک شده         ۲۵۰ گرم
- برنج                        ۵۰۰ گرم
- پیاز                         1 عدد
- سیر                        3 حبه
- گوجه فرنگی            ۲۵۰ گرم
- رب گوجه فرنگی       1 قاشق سوپخوری
- کره                        ۱۰۰ گرم
- تخم مرغ               3 عدد
- نمک و فلفل           به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه پلوی تایلندی ابتدا داخل یک ظرف مناسب کمی کره بریزید و ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید تا به خوبی داغ شود سپس پیاز خرد شده را داخل کره تفت دهید و سیر های کوبیده شده را به همراه نمک به پیازها اضافه کنید و مخلوط مواد را مقداری تفت دهید و حرارت گاز را خاموش کنید.حالا میگوها را تمیز کنید و رگ پشت آن ها را خارج کنید و میگوهای تمیز شده را داخل آب به مدت چند دقیقه بجوشانید سپس میگوها را آبکش کنید، در ظرفی میگو و تخم مرغ ها را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس مخلوط این مواد را در یخچال قرار دهید.

در این مرحله گوجه فرنگی ها را در آبجوش بریزید و بعد از ده ثانیه آن ها را از آبجوش خارج کرده و پوست بگیرید سپس آن ها را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه رب و ادویه به مخلوط پیاز داغ اضافه کنید، حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا گوجه ها به خوبی پخته شوند.

در این مرحله داخل قابلمه ای مناسب برنج را آبکش کنید و سپس میگوها را داخل کره به خوبی تفت دهید، سپس برنج و میگو و مخلوط پیاز و گوجه را به صورت لایه به لایه درون قابلمه بریزید و اجازه دهید برنج به خوبی دم بکشد. به همین سرعت پلوی خوشمزه شما آماده است می توانید آن را ظرفی مناسب سرو کنید.

 

پلوی تایلندی

طرز تهیه پلو تایلندی با گوشت استیکی


مواد لازم:
- برنج                                  2 پیمانه
- گوشت گوساله استیک         450 گرم
- پیاز خرد شده                      1 عدد
- سیر                                  3 حبه
- نشاسته ذرت                      1 قاشق چای خوری
- فلفل دلمه ای قرمز              1 عدد
- هویج خلال شده                1 پیمانه
- برگ ریحان تازه                  1 پیمانه
- دانه کنجد                         به میزان لازم
- روغن مایع                        به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس:
- سویا سس             4 قاشق غذاخوری
- نشاسته ذرت           2 قاشق چایخوری
- شکر قهوه ای           2 قاشق غذاخوری
- آب لیموی تازه          1 قاشق غذا خوری
- سس کچاپ تند        1 قاشق غذا خوری
- آب                         به میزان لازم

طرز تهیه: 
گوشت را باریک خرد کرده و با نشاسته ذرت و یک قاشق چای خوری روغن مخلوط کنید؛ دو قاشق سوپ خوری روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. گوشت را در روغن سرخ کنید تا کاملا برشته و نرم شود.

گوشت را از ظرف خارج کرده و فلفل دلمه ای، پیاز و سیر را حدود 2 الی 3 دقیقه در روغن داخل ظرف تفت دهید تا نرم شوند (در صورت نیاز یک قاشق چای خوری روغن اضافه کنید) هویج خلال شده را اضافه کرده و تفت دهید.

سس را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید مواد روی حرارت به آرامی بپزند و مرتب مواد را هم بزنید، گوشت سرخ شده و برگ ریحان را به مواد اضافه و مخلوط کنید. این مخلوط را روی برنج دم کشیده بریزید و در صورت تمایل با دانه کنجد و برگ ریحان تزئین کنید.

طرز تهیه سس:
سویا سس و نشاسته ذرت را در ظرف مناسبی با هم به خوبی مخلوط کنید. آب، شکر قهوه ای، آب لیموترش و سس کچاپ تند را اضافه کرده و مواد را به خوبی مخلوط کنید تا سس صاف یکدستی حاصل شود.

پلوی تایلندی

نکات مهم برای پخت بهتر پلوی تایلندی

- در صورت تمایل می توانید این نوع پلو را به صورت کته تهیه کنید.

- بهتر است برای تهیه پلو تایلندی از گوجه گیلاسی استفاده نمایید.- در صورت تمایل می توانید مواد را به صورت لا به لا درون قابلمه نریزید و فقط آن ها را روی برنج قرار دهید و مخلوط میگو و برنج را به صورت جداگانه سرو نمایید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .