تبیان، دستیار زندگی

طلای زرد سلامتی!

زردچوبه: این بار برای مقابله با آکنه

زردچوبه ادویه بی‌ادعایی است؛ اما در عین حال می‌توان آن را طلای زرد سلامتی نامید. خوشبختانه هنوز قیمت آن آن‌قدر بالا نرفته که نتوان تهیه کرد. بنابراین در هر خانه‌ای و در هر گنجه‌ای یافت می‌شود. همین ادویه بی‌ادعا خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. به طوری که در تهیه داروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زردچوبه
قرن‌هاست که مردم از زردچوبه استفاده درمانی می‌کنند و همچنین در دنیای زیبایی نیز کاربرد زیادی دارد. باید بدانید که ماسک تهیه شده از این ادویه تأثیر زیادی در کاهش آکنه دارد. البته مثل هر ماسک یا کرم دیگری ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد. بنابراین باید اصول استفاده را رعایت کرد. در ادامه بیشتر در خصوص تأثیر شگفت‌انگیز زردچوبه بر کاهش آکنه و زیبایی پوست صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

استفاده از زردچوبه باعث‌ ترمیم بافت‌ها شده و از بروز جای جوش پیشگیری می‌کند. همچنین باعث تحریک ترشح کلاژن شده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری به عمل می‌آورد


زردچوبه و ترکیبات مهم آن

آکنه از آن دست مشکلات پوستی است که افراد زیادی را درگیر کرده است و به‌راستی زیبایی پوست را خدشه دارد می‌کند. باید بدانید که زردچوبه حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که عامل رنگ زرد آن بوده و اتفاقاً خاصیت زردچوبه نیز مدیون آن است. این ترکیب همانند یک ماده ضدالتهاب عمل کرده و در واقع خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. بنابراین با استفاده خوراکی و موضعی از این ادویه می‌توانید از خواص فوق‌العاده کورکومین بهره‌مند شوید. از آنجایی که این ادویه خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین چندان جای تعجبی ندارد که از این ادویه در درمان مشکلات پوستی استفاده شود. با وجود اینکه محققان همچنان در خصوص خواص زردچوبه در حال تحقیق و بررسی هستند اما اخیراً از این ماده به عنوان مکمل طبیعی برای درمان برخی مشکلات پوستی مانند آکنه استفاده می‌شود. بنابراین شما هم می‌توانید ماسک زردچوبه را امتحان کنید.

چرا زردچوبه؟

فواید استفاده از زردچوبه برای مقابله با آکنه جالب و متنوع است. نخست اینکه زردچوبه خواص ضدباکتریایی دارد که در ترکیب با اسیدلوریک می‌تواند با میکروارگانیسم‌ها مقابله کند. در واقعاً تأثیر این ادویه قابل مقایسه با داروهایی مانند اریترومایسین یا کلیندامایسین است. از طرف دیگر، این ادویه شگفت‌انگیز خواص ضدالتهابی دارد که تأثیر مثبتی روی مشکلات پوست به جا می‌گذارد. اگرچه نیاز به بررسی‌هایی بیشتری وجود دارد اما نتایج برخی از بررسی‌ها حاکی از تأثیر مثبت زردچوبه روی کاهش آکنه است. استفاده از زردچوبه باعث‌ ترمیم بافت‌ها شده و از بروز جای جوش پیشگیری می‌کند. همچنین باعث تحریک ترشح کلاژن شده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری به عمل می‌آورد.

دیگر فواید زردچوبه بر پوست

برخلاف درمان‌های کلاسیک آکنه، استفاده از زردچوبه برای مقابله با آکنه فواید مثبت دیگری نیز بر سلامت و زیبایی پوست دارد. زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مکمل خوبی برای سلامت و زیبایی پوست محسوب می‌شود. چون پوست را به طور طبیعی درخشان می‌کند، جای زخم یا جوش را بهبود داده و کاهش می‌دهد، یک مکمل خوب برای مقابله با بیماری صدفی یا همان پسوریازیس است، به درمان بیماری گال کمک کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. به این ترتیب نیز از بروز پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

ماسک زردچوبه در خدمت مقابله با آکنه

برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از فواید زردچوبه در مقابله با آکنه پیشنهاد می‌شود که از روغن نارگیل نیز استفاده کنید. این روغن طبیعی حاوی اسیدلوریک است که ضدمیکروب بوده و شهرت زیادی در درمان آکنه دارد. علاوه بر این، روغن نارگیل استفاده زیادی در وادی زیبایی پوست دارد. چون باعث رطوبت‌بخشی و نرمی پوست شده و در درمان بیماری‌هایی پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کاربرد دارد. روغن نارگیل نیز مانند زردچوبه به روند التیام و احیای سلول‌های پوستی کمک کرده و اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.

مواد لازم
پودر زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم
روغن نارگیل ارگانیک: 2 قاشق غذاخوری معادل 30 گرم
عسل: 1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم

روش تهیه
در گام نخست پودر زردچوبه را در یک ظرف تمیز بریزید و سپس روغن نارگیل و عسل را اضافه کنید. مواد را به مدت چند دقیقه هم بزنید تا یک ترکیب یکدست به دست بیاید.

روش استفاده
قبل از اینکه ماسک را روی مناطق آکنه دار بزنید حتماً پوست خود را از وجود هر نوع لوازم آرایش و هر نوع کثیفی دیگر تمیز کنید.
بعد از اینکه پوست را به خوبی شسته و تمیز کردید ماسک را روی پوست بزنید و به طور کامل روی آکنه‌ها پخش کنید.
حدود 15 دقیقه زمان بدهید و در آخر پوستتان را با آب ولرم بشویید.
توصیه می‌شود هر هفته 3 مرتبه از این ماسک استفاده کنید.
نکته مهم اینکه نباید انتظار داشته باشید با یک‌بار استفاده از این ماسک آکنه‌هایتان برطرف شده و پوستتان مانند آینه شود. لازم است که این ماسک را به طور مستمر استفاده کنید تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

توجه توجه

با وجود اینکه زردچوبه برای مقابله با آکنه مؤثر است اما یادتان باشد که ممکن است مانند هر محصول دیگری عوارض جانبی به همراه داشته باشد. زمانی که از این ادویه به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌کنید به طور موقت پوست را رنگی و در واقع زرد می‌کند؛ اما این رنگ معمولاً با استفاده از کرم مرطوب‌کننده از بین می‌رود.
یادتان باشد که در برخی موارد ممکن است که استفاده از ماسک زردچوبه باعث بروز آلرژی شود. بنابراین قبل از اینکه ماسک را روی صورت بزنید بخصوص اگر پوست حساسی دارید مقداری از آن را روی پوست بازویتان تست کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ نوع واکنش آلرژیک مشاهده نکردید می‌توانید با خیال راحت از این ماسک استفاده کنید.

حرف آخر

حرف آخر اینکه زردچوبه یک همیار فوق‌العاده برای مقابله با آکنه است به‌ویژه زمانی که آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. استفاده از آن باید با احتیاط همراه باشید چون ممکن است در برخی افراد باعث بروز واکنش آلرژیک شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.