تبیان، دستیار زندگی

پوکه معدنی (پومیس) و زیبایی پوست شما

فواید استفاده از سنگ پا + روش استفاده

اگر پوست تمیز بماند، درخشش نیز به خودی خود ظاهر می‌شود. از سنگ پوکه یا همان پومیس و یا آنچه در بین مردم بیشتر رایج است یعنی سنگ پا می‌توان برای تمیز و براق شدن پوست در خانه استفاده کرد. در این مطلب از مزایای سنگ پوکه و روش صحیح استفاده از آن مطلع شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنگ پا
این روزها همه، چه خانم‌ها و چه آقایان، می‌خواهند از پوست خود مراقبت کنند. افراد همچنین برای سالم و براق نگه داشتن پوستشان کارهای زیادی انجام می‌دهند و برای این کار هزینه‌های زیادی را صرف لوازم آرایشی گران‌قیمت و همچنین سالن‌های آرایشی و آبی می‌کنند. با این وجود برای حفظ درخشش پوست نمی‌توان دائم به سالن‌های مختلف مراجعه کرد. در واقع، اگر پوست تمیز بماند، درخشش نیز به خودی خود ظاهر می‌شود. از پوکه معدنی یا همان پومیس و یا آنچه در بین مردم بیشتر رایج است یعنی سنگ پا می‌توان برای تمیز و براق شدن پوست در خانه استفاده کرد. در این مطلب از مزایای پوکه و روش صحیح استفاده از آن مطلع شوید.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه نوعی سنگ آتش‌فشانی متخلخل است و اعتقاد بر این است که در هنگام تلاقی گدازه و آب تشکیل شده و عمدتاً برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود. در واقع پومیس می‌تواند مانند یک عامل کراتولیتیک عمل کند و به از بین بردن لایه ضخیم پوست کمک کند. با توجه به این خاصیت، از این سنگ برای لایه‌برداری، پاشنه پا ترک‌خورده و بسیاری از مشکلات مرتبط با پوست استفاده می‌شود. پوکه معدنی در بازار در اندازه‌های مختلف موجود است.

فواید سنگ پا

پوکه برای پوست فواید بسیاری دارد که در این مقاله در مورد آن بیشتر خواهیم آموخت.

1. فواید پوکه برای پاشنه‌های ترک‌خورده
به دلیل تغییرات آب و هوا یا هر نوع آسیب دیگر ممکن است پاشنه پا ترک بخورد. ترک پاشنه پا نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی پا می‌شود، بلکه می‌تواند باعث پادرد و مشکل در راه رفتن شود. در این مورد استفاده از سنگ پا می‌تواند برای رفع ترک‌ها مفید باشد. در حقیقت، به دلیل ترک‌خوردگی پاشنه‌ها، پوست ضخیم می‌شود. این پوست ضخیم را هیپرکراتوز می‌نامند. پوکه می‌تواند به از بین بردن لایه ضخیم پوست کمک کند. همان‌طور که در بالا ذکر شد می‌تواند مانند یک عامل کراتولیتیک عمل کند که برای از بین بردن پوست ضخیم مفید است.

میخچه و پینه در اثر فشار یا سایش پوست ایجاد می‌شود و بیشتر روی پوست پا تأثیر می‌گذارد. در این حالت استفاده از سنگ پوکه می‌تواند به کاهش اندازه آن کمک کند. برای استفاده از آن، ابتدا قسمت آسیب‌دیده پوست را با پماد سالیسیلیک اسید نرم کنید. سپس، ناحیه‌ی مورد نظر را به‌آرامی با سنگ پوکه مالش دهید


روش استفاده از پوکه معدنی برای درمان خانگی ترک پاشنه پا:
در یک سطل به اندازه‌ای که تا مچ پایتان را بگیرد آب بریزید
سپس مقداری شامپو یا صابون اضافه کرده و کف تهیه کنید.
حالا مدتی پاهایتان را درون آن قرار دهید.
پس از آن، پاها را بیرون آورده و به‌آرامی با پوکه مالش دهید.
این کار را می‌توان یک یا دو بار در هفته تکرار کرد.

2. مزایای پوکه برای سلول‌های پوستی مرده
بعضی اوقات اگر از پوست به درستی مراقبت نشود، پوست شروع به مردن می‌کند. خشکی بیش از حد پوست، خارش یا پوست بی‌روح می‌تواند از علائم پوست مرده باشد. در این حالت بهتر است این علائم را از قبل تشخیص داده و برای از بین بردن آن از درمان‌های خانگی استفاده کنید. سنگ پا می‌تواند یک درمان خانگی مفید در این مورد باشد. در واقع پوکه با عملکرد اسکراب‌مانند خود می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند.

3. فواید پوکه برای میخچه و پینه
استفاده از سنگ پا می‌تواند برای این امر نیز مفید باشد. در حقیقت، میخچه و پینه در اثر فشار یا سایش پوست ایجاد می‌شود و بیشتر روی پوست پا تأثیر می‌گذارد. در این حالت استفاده از پوکه می‌تواند به کاهش اندازه آن کمک کند. برای استفاده از آن، ابتدا قسمت آسیب‌دیده پوست را با پماد سالیسیلیک اسید نرم کنید. سپس، ناحیه‌ی مورد نظر را به‌آرامی با پوکه مالش دهید. به خاطر داشته باشید که از سنگ پومیس با دقت و به‌آرامی استفاده کنید.

4. پوکه برای از بین بردن موهای زائد بدن
زنان برای از بین بردن موهای زائد بدن به اپیلاسیون متوسل می‌شوند که برای آن هم باید هزینه کنند و هم درد زیادی را تحمل کنند. در این شرایط می‌توان از پوکه به عنوان یک درمان خانگی آسان استفاده کرد. برای این کار، پوست خود را برای چند دقیقه در آب خیس کنید، سپس مقداری صابون بزنید و سنگ پا را با حرکت دورانی به‌آرامی مالش دهید. اگرچه هیچ مدرک علمی در مورد چگونگی از بین بردن موها وجود ندارد، اما می‌توان استنباط کرد که سنگ پا زبر است، که باعث راحت در آمدن مو از پوست می‌شود. به خاطر داشته باشید اگر هنگام استفاده از سنگ پومیس دچار تحریک پوستی شدید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید و پوستتان را بشویید.

5- پوکه معدنی برای زیر بغل‌های تیره
پوست زیر بغل به دلیل تراشیدن زیاد با تیغ، کرم موبر، اپیلاسیون و عطر، شروع به سیاه شدن می‌کند. در چنین زمانی توجه به آن مهم است. درمان خانگی زیر بغل تیره می‌تواند بسیار مفید باشد. یکی از این روش‌های خانگی هم استفاده از پوکه است. در واقع، سنگ پا به همراه آب و صابون می‌تواند تا حدی در از بین بردن لکه‌های پوستی مفید باشد. با این حال، شواهد دقیق علمی در مورد مؤثر بودن غلبه بر این مشکل در دسترس نیست.

6. استفاده از پوکه برای پوست خشک
مشکل خشکی پوست به دلیل تغییر آب و هوا و یا سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. در این شرایط گاهی لازم است لایه‌برداری از پوست انجام شود. در این زمان می‌توان از سنگ پا به عنوان اسکراب استفاده کرد تا پوست را نرم کند. به خاطر داشته باشید که پس از استفاده از سنگ پومیس، مرطوب‌کننده بزنید تا بر خشکی پوست غلبه کند. با این حال، اگر با این روش پوستتان خشک‌تر شد، از استفاده از آن خودداری کنید.

نحوه صحیح استفاده از سنگ پومیس

* قبل از استفاده از پوکه آن قسمت از بدن را که قرار است با آن مالش دهید، کاملاً خیس کنید و بگذارید مدتی در آب غوطه‌ور بماند.
* نه تنها پوست بلکه پوکه را نیز در آب ولرم خیس کنید. هرگز از سنگ پومیس خشک استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است پوستتان کنده شود.
* وقتی پوستتان خوب خیس خورد، آن را با حوله خشک کنید.
* سپس سنگ پومیس خیس‌خورده را به‌آرامی و با حرکت دورانی روی پوست مالش دهید.
* هرگز از پوکه با فشار زیاد استفاده نکنید وگرنه ممکن است موجب کنده شدن پوستتان شود.
* پس از استفاده از سنگ پا، پوست را با آب بشویید و آن را با حوله خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
* پس از استفاده از سنگ پا، آن را هم خوب بشویید و خشک کنید و در جای خشک نگه دارید.
* سنگ پایتان را با دیگران شریک نشوید.
این‌هایی که ذکر شد مزایای پوکه بود، اگر از آن به درستی استفاده شود، می‌توان تا حد زیادی از مشکلات ذکر شده در پوست راحت شد.
به خاطر داشته باشید که سنگ پا بسیار خشن است، بنابراین استفاده از آن باید با دقت بسیار زیاد همراه باشد.
علاوه بر این، اگر شخصی مشکل پوستی جدی دارد، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.