تبیان، دستیار زندگی

بررسی چالش‌های پیش روی نظام وکالت حقوقی در ایران و نقش دادیاب در حل آن‌ها

بررسی های آماری نشان دهنده‌ی این موضوع است که در بیش از 90 درصد پرونده های مطرح شده در کشور افراد از حق دسترسی به وکیل بی بهره هستند و احتمالا ترجیح می‌دهند با پرس و جو و کسب اطلاعات توسط خود و یا با استفاده از مشاوره حقوقی به افزایش آگاهی خود دست زنند و مشکلات حقوقی و کیفری خود را خودشان رفع و رجوع کنند. اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا بسیاری از افراد که حتی توانایی و استطاعت بهره مندی از خدمات حقوقی را نیز دارند از انجام این موضوع امتناع می نمایند. دلیل این موضوع چیست و چرا استقبال به استفاده از خدمات حقوقی در ایران پایین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بررسی چالش‌های پیش روی نظام وکالت حقوقی در ایران و نقش دادیاب در حل آن‌ها

عده ای از افراد که قصد پاسخ به این موضوع را دارند متذکر شده اند که این موضوع بیش از اینکه دربردارنده‌ی ضعف یکی از گروه‌های وکلا یا موکلین باشد، در حوزه های مشورتی دیگر نیز به چشم میخورد. به بیان این افراد این مشکل بیشتر فرهنگی می باشد و افراد بایستی با درنظر گرفتن محدودیت های خود و تخصصی بودن بسیاری از موضوعات و چالش‌ها به این باور برسند که استفاده از وکیل به نفع آنان می باشد و در نهایت نتیجه می‌گیرند که این موضوع با گسترش زمان و به صورت تدریجی حل خواهد گردید و آمکان استفاده از وکیل در پرونده ها نیز افزایش خواهد یافت.

در مقابل، عده ای با موشکافی نظام ارائه خدمات حقوقی و وکالتی در ایران متذکر این نکته می شوند که اساسا خدمات وکالتی در ایران چندان دسترس پذیر نیستند و به بیان دیگر افراد در مشکلات حقوقی و کیفری دچار هیجانات عاطفی و احساساتی می شوند و تمایل دارند هر چه سریعتر به وکیل دسترسی داشته باشند اما در مقابل به واسطه بروکراتیک بودن نسبی دریافت خدمات حقوقی و وکالتی بسیاری افراد رغبت چندانی به دریافت خدمات حقوقی ندارند.

از طرف دیگر مشکل دیگری که در نظام ارائه خدمات وکالتی وجود دارد موضوع مهم عدم شفافیت است. شاید بسیاری ندانند اما استفاده از خدمات حقوقی و وکالتی در ایران نرخ معین و مشخص ندارد و به واسطه ی کیفی بودن موضوع در بسیاری از موارد افراد نمی توانند برآوردی از ماجرا داشته باشند. عدم وجود معیار و مرجع مشخص یرای استعلام و کسب اطلاعات در رابطه با نرخ حق‌الوکاله و یا حتی حق‌المشاوره در عمل منجر به مشکلات فراوانی برای افراد می گردد.

با استناد به موضوعات فراوان، بررسی ها نشان می دهد که دردها و نیازهای فراوانی در نظام ارائه خدمات وکالتی حقوقی در ایران وجود دارد که این معضلات زمینه‌ی حضور و وجود نوآوری را پدیدار می نماید. با توجه به این موضوع و گسترش رشد و استفاده از اینترنت و فضای مجازی، اخیرا یک کسب و کار در حوزه‌ی فناوری های حقوقی یاLegal Technology  یک کسب و کار دریافت مشاوره‌ حقوقی و انتخاب وکیل کیفری و وکیل حقوقی با عنوان دادیاب و به آدرس اینترنتی www.daadyab.com ایجاد نموده اند که هدف آن گسترش نوآوری در ارائه خدمات حقوقی می باشد. دادیاب با ایجاد امکانات مرتبط با انتخاب وکیل تلاش نموده تا این فرآیند را دسترس پذیر نماید و دسترسی تمامی اقشار جامعه را به وکلا در کوتاهترین زمان میسر سازد. همچنین دادیاب تلاش نموده با ایجاد شفافیت نرخ حق‌الوکاله در تمامی پرونده ها را در سامانه خود به نمایش در آورد تا از این رهگذر افراد بتوانند با مقایسه‌ی تخصص و قیمت به انتخاب بهینه‌ی وکیل روی آورند. همچنین دادیاب با اعتقاد به رسالت اجتماعی خود تلاش نموده تا با ارائه اطلاعاتی نظیر ویژگی‌های وکیل خوب که در ادامه بخشی از آن را بیان می نماییم به راهنمایی مردم نیز بپردازد. در نظر دادیاب:

بهترین وکیل حقوقی فردی است که علاوه بر داشتن مهارت و دانش کافی در ارتباط با دعوایی که مطرح شده است از ویژگی ها و خصایص اخلاقی از جمله صداقت، جسارت، شجاعت، احترام، صبر، سلامت اخلاق، بلند نظری و صفاتی این چنینی برخوردار بوده و علاوه بر آن تجربه و تخصص لازم در امور دعاوی حقوقی را داشته باشد که شاید بتوان گفت شناخت و تسلط نسبت به آیین دادرسی مدنی و استراتژی های مختلف دفاع از مهمترین آن ها می باشد، این که وکیل بداند در چه زمانی دعوی تقابل مطرح کند، کجا جلب ثالث کند یا به فردی بگوید که ورود ثالث نماید، چه مدارکی را ارائه نماید و مواردی از این قبیل نیز حائز اهمیت خواهد بود. به عکس نظر عده کثیری از مردم، شاید موفقیت یا عدم توفیق در پرونده های پیشین را نتوان به عنوان معیار مناسبی برای سنجش عیار وکلا در نظر گرفت چرا که بسیاری از پرونده ها به علت اشتباهات فاحش موکلین یا عدم وجود هر گونه مستنداتی، محکوم به شکست باشند و موکلین صرفاً با کور سوی امید به سراغ وکلا رفته اند و وکیل حقوقی محترم نیز تمام تلاش و همت خود را به کار بسته است لکن نهایتاً به دلیل موارد مذکور، حاصل پرونده چیزی جز شکست نبوده باشد.

با توجه به مطالب فوق شاید بتوان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک شاهد بسیاری از چالش های موجود در نظام ارائه خدمات حقوقی و وکالتی و به ویژه انتخاب وکیل حقوقی نباشیم.