تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توان با دانه چیا دسر گیاهی خوشمزه درست کنیم؟

دانه چیا ، یکی از مغذی ترین دانه های گیاهی است که فواید زیادی برای عملکرد بدن دارد. این دانه سیاه و سفید از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به دست می آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانه چیا
 دانه چیا از خانواده‌ی نعناعیان است و از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند. این دانه خواص فراوانی دارد و دارای اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر، آنتی اکسیدان، پروتئین، کلسیم و … است.

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است ولی کالری کمی دارد. همچنین این دانه آنتی اکسیدان فراوانی دارد. آنتی‌اکسیدان موجود در چیا از اکسید شدن چربی‌های موجود در دانه‌ها جلوگیری می‌کند و برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است. هم‌چنین پروفایل آنتی‌اکسیدان بالا به این دانه کمک می‌کند پوسته‌اش ماندگاری بالایی داشته‌باشد. این دانه تقریبا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

دانه چیا جایگزینی برای تخم مرغ است. لایه‌ی بیرونی دانه‌ی چیا هنگام مخلوط شدن با مایعات متورم می‌شود تا یک ژله در اطراف آن ایجاد کند. می‌توانید از این به جای تخم‌مرغ استفاده کنید تا کلسترول را پایین بیاورید و محتوای مواد مغذی خوراکی‌ها و کیک و کلوچه‌ها را افزایش دهید. برای درست کردن جایگزینی برای تخم‌مرغ، ۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا را با آب مخلوط کنید و بگذارید برای ۱۵ دقیقه بماند.

دانه چیا می‌تواند نقش مهمی در تنظیم میزان انسولین ایفا کند. این دانه می‌تواند مقاومت به انسولین را پایین بیاورد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کاهش دهد.

 دانه چیا جایگزینی برای تخم مرغ است. لایه‌ی بیرونی دانه‌ی چیا هنگام مخلوط شدن با مایعات متورم می‌شود تا یک ژله در اطراف آن ایجاد کند. می‌توانید از این به جای تخم‌مرغ استفاده کنید تا کلسترول را پایین بیاورید و محتوای مواد مغذی خوراکی‌ها و کیک و کلوچه‌ها را افزایش دهید.


یکی از بهترین ویژگی‌های دانه چیا استفاده‌ی بسیار آسان آن است. این دانه طعمی ملایم دارد که باعث می‌شود با انواع دستور غذاها سازگار باشد، و فاقد گلوتن است، که برای بیماری سلیاک، عدم تحمل گلوتن، یا برای کسانی که فقط سعی دارند از گلوتن اجتناب کنند، فوق‌العاده است.

 خواص و فواید دانه ی چیا بسیار فراوان می باشد که ما در اینجا به همین چند مورد بسنده می کنیم. این دانه ی پر فایده را می توانید به روش های مختلف در برنامه ی غذایی خود جای دهید. یکی از انها تهیه پودینگ است.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه دسر گیاهی  پودینگ چیا با توت فرنگی را بگوییم.

پودینگ چیا ، دسری است که نه تنها کودکان، بزرگسالان هم عاشق آن هستند. این دسر برای افرادی که از رژیم کاهش وزن استفاده می‌کنند هم بسیار مناسب است.

 با تهیه دسر دانه چیا با توت فرنگی هم می توانید از فواید دانه چیا و هم از فواید توت فرنگی بهره مند شوید.تهیه این دسر زمان زیادی را زا شما می گیرد ،ولی طعم بی نظیر آن خستگی را از تن شما در می آورد.
دسر چیا با توت فرنگی

 در ادامه طرز تهیه این دسر خوشمزه را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه پودینگ چیا با پوره توت‌فرنگی


توت فرنگی دو پیمانه

شکر سفیدچهار قاشق غذاخوری

شیر نارگیل یک پیمانه

 آب یک قاشق غذاخوری

شیر بادام نصف پیمانه

دانه چیاپنج قاشق غذاخوری

عصاره وانیل نصف قاشق چای‌خوری

عسل دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

 برای تهیه این دسر مقوی ، گیاهی و  خوشمزه ، ابتدا باید پوره توت‌فرنگی آن را تهیه کنید.برای تهیه پوره توت فرنگی، ابتدا توت فرنگی‌ها را با دقت بشویید و کلاهک یا برگ بالای آن را جدا کنید. توجه داشته باشید که توت فرنگی که برای این کار استفاده می‌کنید باید تازه، سالم و بدون لک باشد. سپس توت فرنگی‌ها را در ظرفی قرار دهید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در فریزر قرار دهید تا یخ بزند.

در مرحله ی بعدی توت فرنگی‌ها را از فریزر دربیاورید و در ظرفی بگذارید  و اجازه دهید یخ آن‌ آب شود. سپس توت‌فرنگی‌ها را به همراه شیر نارگیل و آب داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا له شوند و به شکل پوره درآیند.

سپس به پوره توت فرنگی به دست آمده، شکر اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا حل شود و پوره، یکدست و غلیظ شود. اگر دوست داشتید می‌توانید یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. سپس پوره توت فرنگی به دست آمده را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

برای استفاده از دانه چیا، بهتر است آن از چند ساعت قبل خیس دهید  تا بافت ژله‌ای مانند دور آن را بگیرد. سپس آب آن را دور بریزید.

 میزان شیرینی دسر به ذائقه شما بستگی دارد. میزان شکر و عسل را می‌توانید کم یا زیاد کنید.


سپس یک کاسه بردارید و شیر نارگیل و شیر بادام را با هم مخلوط کنید. دانه چیا و عسل را به آن اضافه کنید. عصاره وانیل را هم به آن اضافه کنید. کاسه را چند ساعت در یخچال قرار دهید. در ساعت اولی که مخلوط در یخچال است، سه یا چهار بار آن را هم بزنید.

در مرحله ی آخر پوره توت فرنگی و پودینگ چیا را از یخچال در بیاورید. پوره توت فرنگی را در چهار لیوان به طور مساوی بریزید. سپس روی پوره، پودینگ چیا را اضافه کنید. روی این دسر لذیذ را می‌توانید با برش‌های توت فرنگی تزیین کنید. پودینگ چیا با پوره توت فرنگی شما آماده است.


نکته:

میزان شیرینی دسر به ذائقه شما بستگی دارد. میزان شکر و عسل را می‌توانید کم یا زیاد کنید.
اگر به دارچین علاقه دارید، به پودینگ چیا کمی دارچین اضافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .