تبیان، دستیار زندگی

6 نکته مهم برای تمیز کردن آشپزخانه

اشتباهاتی که در نظافت آشپزخانه مرتکب می‌شوید

آشپزخانه قلب خانه و مکانی گرم و صمیمی است که همه برای صرف غذا دورهم جمع می‌شود و خانم خانه زمان زیادی را برای پخت‌وپز در این مکان صرف می‌کند اما یکسری اشتباهات در تمیز کردن آشپزخانه می‌تواند این مکان را به یک نقطه برای تولید میکروب‌ها و باکتری‌ها تبدیل کند. در ادامه با این اشتباهات رایج آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشپزخانه،خانه داری
نظافت خانه ازجمله جارو و گردگیری ازجمله کارهایی است که خانم‌های خانه حداقل هر دو هفته یک‌بار انجام می‌دهند؛ برخی اهمیت چندانی به تمیز کردن آشپزخانه نمی‌دهند و برخی دیگر با تمیز کردن اشتباه، آشپزخانه را به محیطی غیربهداشتی تبدیل می‌کنند اما باید بدانید که آشپزخانه یکی از مکان‌های مهمی است که در نظافت آن باید دقت کنید زیرا آشپزخانه مکانی امن برای پخت و صرف غذا است. تمیز نکردن و یا تمیز کردن نادرست می‌تواند منجر به تولید باکتری و سایر موارد آلودگی شود که می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. این اشتباهات عبارت‌اند از:

1-سینک ظرف‌شویی را ماه‌ها تمیز نمی‌کنید

سینک ظرف‌شویی مکانی است که شما در آن ظرف‌های چرب،کثیف و اقلام غذایی را می‌شویید اما معمولاً چند بار سینک ظرف‌شویی خود را تمیز می‌کنید؟ بسیاری از مردم نمی‌دانند که بعد از هر بار استفاده از سینک و یا حداقل یک‌بار در هفته باید سینک آشپزخانه خود را تمیز کنند زیرا سینک ظرف‌شویی به‌عنوان محل تغذیه باکتری‌های بیماری‌زا ازجمله اشریشیا کلی، سالمونلا و استافیلوکوکوس اورئوس است که به‌راحتی از طریق دست شما وارد بدنتان می‌شود و یا به غذاها سرایت می‌کند. این باکتری باعث عفونت ادراری، اسهال و مسمومیت غذایی می‌شود؛ بنابراین سینک یکی از نقاط مهم در آشپزخانه است که نباید از تمیز کردن آن غافل شوید.

2-قابلمه‌های داغ را بلافاصله می‌شویید

اگر عادت دارید که بلافاصله بعد از اتمام پخت‌وپز، قابلمه یا ماهی‌تابه داغ را در سینک ظرف‌شویی بیندازید، باید بدانید که این کار قابلمه‌هایتان را خراب می‌کند. اضافه کردن آب به قابلمه درحالی‌که داغ است، باعث از بین رفتن لایه قابلمه شده و قابلمه را دچار شوک حرارتی می‌کند. این امر باعث ایجاد نقاط گرم و سرد در تابه شده که منجر به پخت ناهموار می‌شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از شستن قابلمه‌ها اجازه دهید کمی خنک شده و سپس آنها را بشویید.

3-از سرکه به‌عنوان تمیزکننده طبیعی استفاده می‌کنید

سرکه یکی از محصولات طبیعی است که اغلب افراد برای تمیز کردن و ضدعفونی سطوح مختلف از آن استفاده می‌کنند اما باید دقت کنید که تمیز کردن برخی از سطوح با سرکه نه‌تنها فایده ندارد بلکه ضرر هم دارد. سرکه به دلیل اسیدی بودن، یک پاک‌کننده عالی است و چربی‌های سخت را از بین می‌برد اما اسیدیته سرکه می‌تواند به برخی از سطوح آسیب برساند؛ بنابراین باید از تمیز کردن وسایلی ازجمله میزهای گرانیت، سنگ مرمر، چاقو آشپزخانه، میز ناهارخوری چوبی، سطوح فلزی، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی با سرکه اجتناب کنید. همچنین استفاده از سرکه برای ضدعفونی کردن در برابر ویروس کرونا مؤثر نیست. اسید استیک سرکه سفید می‌تواند به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده، برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد سرکه ویروس کرونا را از بین می‌برد.

4-بعد از خالی کردن زباله، سطل را نمی‌شویید

دور انداختن مواد غذایی، پوشک‌های استفاده‌شده و... می‌توانند سطل زباله شما را با میکروب‌ها و بیماری‌هایی مانند سالمونلا و اشریشیا کلی آلوده کند. تمیز کردن سطل زباله باعث از بین رفتن میکروب‌ها شده و به ایمنی شما و خانواده‌تان کمک می‌کند اما یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند با خالی کردن سطل زباله و دور ریختن آشغال‌ها دیگر نیازی به شستن سطل نیست؛ درحالی‌که زباله‌ها به‌ویژه مایعات از کیسه‌های زباله نشت کرده و به منافذ سطل نفوذ می‌کنند. این امر باعث می‌شود که سطل در صورت خالی بودن از زباله نیز بو بگیرد؛ بنابراین شستن سطل بعد از هر بار خالی کردن زباله با استفاده از دستکش، آب، سرکه و مایع ظرف‌شویی یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید.

5-از یک اسکاچ ظرف‌شویی برای مدت طولانی استفاده می‌کنید

استفاده طولانی‌مدت از اسکاچ باعث می‌شود تا در هر بار  شستن ظروف و سینک آشپزخانه باکتری‌ها را به اطراف پخش‌کنید. یک بررسی نشان داد که 77 درصد اسکاچ‌ها دارای باکتری کلی فرم و 86 درصد دارای مخمر و کپک هستند؛ بنابراین توصیه می‌کنید بعد از هر بار شست و شوی ظروف، اسکاچ را جداگانه خوب با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید، برای شستن ظروف و شستن سینک از اسکاچ‌های جداگانه‌ای استفاده کنید و هرماه یک‌بار اسکاچ‌هایتان را تعویض کنید.

6-اهمیتی به تمیز کردن داخل یخچال نمی‌دهید

شاید باورتان نشود اما در یخچال گردوغبارهایی وجود دارد که غیربهداشتی است. مطالعات نشان می‌دهد که بیماری‌های ناشی از غذا بیشتر به دلیل یخچال‌های کثیف است زیرا آنها محل تولید باکتری‌های خطرناکی مانند سالمونلا، لیستریا و اشریشیا کلی می‌شوند. به‌ویژه هنگامی‌که غذا، روغن و یا سس در یخچال ریخته شود و به‌موقع تمیز نشود، همین اتفاق می‌افتد. در حالت ایده‌آل، یخچال باید هر دو ماه یک‌بار تمیز شود. برای تمیز کردن گردوغبار می‌توانید از جاروبرقی و دستمال تمیز استفاده کنید. انجام منظم این کار می‌تواند کارایی یخچال را سه تا پنج درصد افزایش دهد.