تبیان، دستیار زندگی

روش‌های تقویت‌کننده آنتن موبایل

چرا گاهی آنتن تلفن همراه ضعیف می‌شود؟

حتماً تابه‌حال برای شما هم پیش‌آمده است که در حال انجام کار با اینترنت گوشی‌تان هستید که می‌بینید اتصال به اینترنت ضعیف می‌شود یا در حال ارسال پیامک یا صحبت کردن با تلفن همراه خود هستید که ناگهان تماس شما قطع می‌شود اما دلیل قطع و یا ضعیف شدن سیگنال‌های تلفن همراه چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگنال،آنتن موبایل
گاهی تصور می‌کنید مشکل آنتن دهی تلفن همراهتان از شرکت مخابراتی سیم‌کارت مربوطه است اما این‌یک باور غلط است و قطع سیگنال‌ها هیچ ربطی به شرکت مخابراتی ندارد بلکه عوامل دیگری در قطع یا ضعیف شدن سیگنال‌ها نقش دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

1-مصالح ساختمانی

فولاد، بتن، آجرها و حتی شیشه‌های دوجداره می‌توانند سیگنال‌های تلفن همراه را قطع و ضعیف کنند. لیست مصالح ساختمانی که می‌توانند با سیگنال‌ها تداخل داشته باشند، بسیار زیاد است و تقریباً همه مواردی که برای نگه‌داشتن سقف بالای سر لازم است، شامل می‌شود. اگرچه مواردی مانند فلز ممکن است سیگنال‌ها را کاملاً مسدود کند اما موادی مانند گچ دیوار ممکن است باعث تضعیف سیگنال‌های تلفن همراه شود.

راه‌حل: اگر در خانه هستید، عوامل زیادی برای مسدود شدن سیگنال‌ها وجود دارد. برای تقویت سیگنال‌ها در چنین مواردی سعی کنید به سمت پنجره، درب و یا بیرون از خانه بروید تا ببینید سیگنال بهتر می‌شود یا خیر. اگر جابه‌جایی در منزل یا محل کار برایتان مشکل است، می‌توانید با خرید یک ریپیتر (تقویت‌کننده سیگنال موبایل) مشکل قطع سیگنال‌ها را حل کنید. ریپیتر یا تکرارگر می‌تواند سیگنال‌های ضعیف را دریافت کرده و آن را قوی کند و در دسترس شما قرار دهد. این آنتن‌ها از قیمت 35 هزار تومان تا 500 هزار تومان در بازار موجود است.

2-مصرف بیش‌ازحد باتری موبایل

هنگامی‌که تلفن همراه سعی می‌کند به نزدیک‌ترین برج سلول متصل شود، انرژی باتری را می‌خورد. هنگامی‌که مصرف باتری زیاد است، پیدا کردن سیگنال کار بسیار دشوارتری است زیرا تلفن‌ها طوری برنامه‌ریزی‌شده‌اند که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا آنجا که ممکن است انرژی کمتری را برای آن فرایند مصرف کنند اما این نتیجه در دریافت سیگنال‌های تلفن همراه برعکس است. به همین دلیل برای تقویت سیگنال‌ها لازم است در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید.

راه‌حل: برای شروع می‌توانید بلوتوث و جی‌پی‌اس را خاموش کرده و فقط در صورت لزوم از این ویژگی‌ها استفاده نمایید. همچنین روشنایی صفحه را کاهش داده و مطمئن شوید که هیچ برنامه یا نرم‌افزاری در پس‌زمینه موبایل بازنیست تا برای اجرا نیاز به مصرف باتری داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه به جدیدترین سیستم‌عامل به‌روزرسانی شده است و تمام اعلان‌های تلفن همراه را خاموش نگه‌دارید. درنهایت، مواردی پیش می‌آید که شارژ باتری کم می‌شود مثل سفر، در این صورت یک پاور بانک همراه داشته باشید و یا موبایلتان را درجایی شارژ کنید.

3- مناطق پرجمعیت

اگر دقت کرده باشید معمولاً در مکان‌ها شلوغ و پرجمعیت مثل سالن‌های کنسرت، ورزشگاه، ترافیک و...، جایی که شما توسط جمعیت زیادی محاصره‌شده‌اید و همه به‌طور هم‌زمان از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، سیگنال بسیار ضعیف است زیرا نزدیک‌ترین برج سلولی پرترافیک می‌شود و این امر منجر به قطع تماس، سرعت‌پایین اینترنت وعدم امکان دریافت و ارسال پیام کوتاه می‌شود.

راه‌حل: در چنین شرایطی تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از آن مکان پرازدحام به یک مکان خلوت رفته و سپس تماس بگیرید.

4-کوه و تپه و جنگل

دقیقاً مانند بسیاری از سازه‌های ساخته‌شده توسط بشر که می‌تواند در دریافت تلفن همراه اختلال ایجاد کنند، آفرینش‌های طبیعی نیز سهم به سزایی در مسدود کردن این امواج دارند. اگرچه کوه‌ها و تپه‌ها چشم‌اندازهای زیبایی ایجاد می‌کنند اما آنها قاتلان بالقوه سیگنال‌ها هستند، به‌ویژه هنگامی‌که در دره‌های سبز قرار دارید؛ بنابراین اگر شما در مناطق سرسبز و کوهستانی سیگنال‌های خود را از دست می‌دهید، احتمال اینکه نزدیک‌ترین برج تلفن همراه شما در سمت مخالف قله باشد، وجود دارد.

راه‌حل: بالا رفتن از کوه و تپه و دور شدن از تنه درختان احتمال ارتباط با برج سلولی و دریافت سیگنال قوی‌تر را برای شما ایجاد می‌کند.
سیگنال،آنتن موبایل

5-قاب موبایل

کاور یا قاب تلفن همراه از دستگاه ما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند اما در مواردی می‌تواند مانعی در دریافت سیگنال باشد؛ البته دقت کنید این مورد بستگی به قاب موبایل دارد. در اکثر موارد قاب‌های چرمی و پلاستیکی مشکلی در دریافت سیگنال ایجاد نمی‌کنند اما قاب‌هایی با ابزارآلات فلزی و یا قاب‌های ضخیم می‌توانند امواج رادیویی را مسدود کنند که به‌نوبه خود بر کیفیت سیگنال تأثیر می‌گذارد.

راه‌حل: قاب تلفن همراه را دربیاورید و برای اطمینان یک منطقه که آنتن دهی خوبی دارد را انتخاب کرده و با شخصی تعدادی تماس تلفن برقرار کنید. این کار را یک‌بار با قاب و یک‌بار بی قاب انجام دهید و کیفیت تماس‌ها را بررسی کنید.

 اگر دلیل قطعی یا ضعیف شدن سیگنال هیچ‌کدام از موارد فوق نبود چه باید کرد؟

اگر همیشه در محل کار یا خانه سیگنال تلفن همراهتان قوی بوده و مدتی است دچار مشکل شده‌اید و یا تابه‌حال به خاطر قاب موبایلتان دچار مشکل قطعی سیگنال نشده‌اید، لازم است از تنظیمات تلفن همراه خود اطمینان حاصل کرده و اقدامات زیر را انجام دهید:

-نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنید. این به‌روزرسانی‌ها همان چیزی است که به تلفن شما می‌گوید به چه دکل‌هایی متصل شود. برای اینکه بررسی کنید آیا تلفن همراه شما به به‌روزرسانی نیاز دارد یا نه، کافی است به تنظیمات> گزینه About Phone> گزینه Software Update> سپس گزینه Check or Updates> Download و درنهایت Install را انتخاب کنید.

- حالت هواپیما را روشن و خاموش‌کنید. با این کار تلفن شما مجبور می‌شود دوباره به شبکه تلفن همراه متصل شود. اگر در منطقه‌ای هستید که باید سیگنال خوبی داشته باشد اما تلفن شما آن را نشان نمی‌دهد، سعی کنید حالت هواپیما را روشن و خاموش‌کنید تا تلفن را مجبور به اتصال مجدد کنید.

- اطمینان حاصل کنید که تاریخ و زمان دقیق است. دلیل عدم سیگنال درگوشی‌های آیفون گاهی اوقات این است که تاریخ و زمان با منطقه زمانی فعلی شما یکسان نیست؛ بنابراین ابتدا بااتصال به وای فای به تنظیمات > عمومی > داده و زمان بروید و سپس گزینه "تنظیم خودکار" را انتخاب کنید.

-داده‌های تلفن همراه را تغییر دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها تغییر گزینه 3G به 4G یا از 4G به 3G بسته به نوع کار شما است. دلیل این امر این است که برخی مناطق به دلیل نزدیکی به برج تلفن همراه دارای سیگنال 3G قوی‌تر و برخی مناطق دارای سیگنال 4G قوی‌تر است. برای انجام این کار، به تنظیمات > تلفن همراه > گزینه داده تلفن همراه بروید و در اینجا می‌توانید 4G یا 3G را بر اساس آنچه در مکان خاص شما بهترین عملکرد را دارد، انتخاب کنید.

-سیم‌کارت را برداشته و دوباره وارد کنید. اگر هیچ‌یک از اقدامات شرح داده‌شده در بالا جواب نداد، سیم‌کارت را دربیاورید، سپس آن را با یک پارچه خشک به‌آرامی پاک‌کرده و دوباره وارد کنید. گاهی اوقات گردوغبار و آلودگی روی سطوح فلزی جمع می‌شود و باعث اتصال نامناسب می‌شود.