تبیان، دستیار زندگی

چگونه حلوای گل سرخ درست کنیم؟

حلوای یکی از شیرینی هاودسرهایی است که به روش های مختلفی درست می شود و بسیار مقوی است و طعم لذیذی هم دارد. در اینجا آموزش طرز تهیه حلوا با گل سرخ را آموزش می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلوای گل سرخ

با فرا رسیدن ایام فاطمیه همه دوست دارند از هر روشی ارادت خود را به این خاندان نشان دهند. ما امروز می خواهیم طرز تهیه حلوای گل سرخ را به شما بگوییم تا برای این ایام آماده کنید.

همانطور که از اسم آن معلوم است برای تهیه این حلوا از گل سرخ استفاده می شود. حلوای گل سرخ نوعی حلوای مقوی و پرخاصیت است که از آرد گندم و پودر گل سرخ تهیه می شود و عطر فوق العاده ای دارد و به عنوان دسر یا میان وعده استفاده می شود.

گل سرخ یا همان گل محمدی نوعی گل معطری است که  در تهیه گلاب، مربا، عطر، به صورت پودر داخل ادویه ها، در ترکیب شیرینی جات ،حلوا و غیره استفاده می شود.

گل محمدی طبیعت گرم دارد و برای تسکین  و آرامش اعصاب بسیار مفید است. این گل در ایران معمولاً در مناطق مرتفع و خشک کشت می شود.

 کاهش چربی بدن، درمان بیماریهای غدد درون ریز، کمک به هضم غذا، بهبود گردش خون، محافظت از معده و کبد، پاکسازی کبد و و کیسه صفرا و بهبود ترشح مایع صفراوی از دیگر خواص گل سرخ است.


گل سرخ سرشار از آنتی اکسیدان ها و به ویژه پولیفنول های موسوم به کاتچین است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت کرده و به این ترتیب از بروز سرطان ها پیشگیری می کند.

از مهمترین خواص گل سرخ، خاصیت آرام‌بخشی، ایجاد فرح و ضد افسردگی میباشد. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و خفقان، درمان بی خوابی و افسردگی از دیگر فواید این گیاه بر سیستم عصبی است.
از غنچه گل سرخ برای تقویت قلب استفاده میشود. درمان تپش قلب، باز کننده دهانه عروق بسته قلبی، درمان پیرولاپس دریچه میترال قلب و خاصیت ضد اسپاسم از دیگر کاربردهای گیاه دارویی گل سرخ برای سیتم قلب و عرق بدن است.
برای رفع یبوست از گیاه تازه گل سرخ و برای درمان اسهال از خشک شده این گیاه میتوان استفاده کرد.
کاهش چربی بدن، درمان بیماریهای غدد درون ریز، کمک به هضم غذا، بهبود گردش خون، محافظت از معده و کبد، پاکسازی کبد و و کیسه صفرا و بهبود ترشح مایع صفراوی از دیگر خواص گل سرخ است.
 همچنین این گیاه ضد التهاب، و خنک کننده پوست بوده، و از آن به عنوان ماسک برای شادابی و طروات پوست و کاهش چین و چروک استفاده می شود.
 در ادامه طرز تهیه حلوای گل سرخ را بیان می کنیم:

مواد لازم برای حلوای گل سرخ:

آرد یک دوم پیمانه
پودر قند یک سوم  پیمانه
روغن و کره 1یک سوم پیمانه
پودر گل سرخ یک سوم پیمانه
گردو یا بادام پودر شده یک سوم پیمانه (اختیاری)
گلاب
هل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه حلوای گل سرخ:

برای تهیه این حلوا در مرحله ی اول ، ابتدا آرد را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مرتب آرد را هم بزنید تا قسمت های زیر آرد نسوزد. همین که بوی خامی آرد گرفته شود کافی است. در حلوای گل سرخ لازم نیست رنگ آرد تغییر کند.

آرد تفت داده را از الک رد کنید. سپس دوباره به ماهیتابه برگردانید. در این مرحله روغن و کره را به آرد اضافه کنید و در حد مخلوط شدن تفت دهید. اگر دوست داشتید  از پودر بادام یا گردو استفاده کنید باید آنها را در این مرحله اضافه کنید. آنها را چند دقیقه تفت دهید. همین که دیگر بوی خامی ندهند کافی است.

نکته: اگر به جای پودر بادام از پودر گردو استفاده کنید، رنگ حلوا تیره تر می شود.

 در مرحله ی بعدی وقتی که آرد و پودر بادام یا گردو به اندازه کافی تفت خوردند، تابه را از روی حرارت بردارید. یک مقدار خیلی کم که از حرارت افتاد گلاب را به آن اضافه  کنید و همزمان هم بزنید. سعی کنید آرد گلوله گلوله نوشد و به اندازه ای گلاب بریزید که حلوا جمع شود. یعنی حالتی خمیری به خود بگیرد. برای این منظور می توانید گلاب بیشتری استفاده کنید.

 برای تهیه این حلوا در مرحله ی اول ، ابتدا آرد را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مرتب آرد را هم بزنید تا قسمت های زیر آرد نسوزد. همین که بوی خامی آرد گرفته شود کافی است. در حلوای گل سرخ لازم نیست رنگ آرد تغییر کند. 


نکته: بعضی از آردها گلاب بیشتری نیاز دارند و باید بسته به نوع آرد از گلاب استفاده کنید.

سپس حدود 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر حلوا از حرارت بیفتد. گرمای آن باید در حدی باشد که با دست احساس شود. اما به هیچ عنوان داغ نباشد. وقتی به این دمای نرمال رسید، پودر قند، پودر گل سرخ و پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید. مواد را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا خمیری لطیف و منسجم به دست آید.

می توانید خمیر حلوای گل سرخ را در قالب سیلیکونی بریزید. همچنین می توانید آن را روی یک سینی پهن کنید و قالب فلزی بزنید. طراحی و شکل آن کاملا سلیقه ای است و به خودتا بستگی دارد.

 بعد از فرم دهی حلوا را یک ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از آن از قالب جدا کنید و در ظرف مناسب سرو کنید. می توانید از پودر گل سرخ یا غنچه گل سرخ برای تزیین حلوا استفاده کنید.

نکته: پودر گل سرخ باید آسیاب و الک شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .