تبیان، دستیار زندگی

ظروف ممنوعه برای ماشین ظرف‌شویی

چیزهایی که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی شسته شوند

گذاشتن برخی ظروف در ماشین ظرف‌شویی باعث خراشیدگی، شکستگی، زنگ‌زدگی و... می‌شوند. در ادامه با این ظروف آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماشین ظرفشویی
اگر در خانه‌تان از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، حتماً برایتان سؤال پیش‌آمده که آیا هر چیزی که نیاز به شستن داشته باشد را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی گذاشت؟
خیر! هر وسیله‌ای قابل‌شست‌وشو در ماشین ظرف‌شویی نیست زیرا آب گرم همراه با مواد تمیزکننده می‌تواند باعث لکه‌دار شدن، خراشیدگی و آسیب به برخی ظروف شود. وسایلی که هرگز نباید در ماشین ظرف‌شویی گذاشت عبارت‌اند از:

1-چاقوهای تیز

چرخه ماشین ظرف‌شویی باعث می‌شود تا چاقو به اطراف خود ضربه سنگین بزند که این امر باعث کند شدن لبه تیز چاقو می‌شود. چاقوی تیز همچنین می‌تواند پوشش پلاستیکی ماشین ظرف‌شویی را برش داده و لایه فلزی را در معرض زنگ‌زدگی قرار دهد. از طرف دیگر چاقوهای کثیف سریع باکتری‌ها را به خود جذب می‌کنند بنابراین باید سریع با دست شسته شده و حتماً با دستمال خشک شوند.

2-قابلمه و ماهی‌تابه نچسب

به‌هیچ‌عنوان ظروف با پوشش نچسب را در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید مگر اینکه تولیدکننده قابلمه و ماهی‌تابه به‌طور خاص اظهار کند که گذاشتن ظروف موردنظر در ماشین ظرف‌شویی ایمن است. واقعیت این است که اکثر مارک‌های نچسب قابلیت شستن در ماشین ظرف‌شویی را ندارند. شما با گذاشتن این ظروف در ماشین ظرف‌شویی در ابتدا متوجه هیچ‌گونه لایه‌برداری، خراشیدگی یا آسیب نخواهید شد اما باگذشت زمان، مواد شوینده و آب گرم خیلی سریع پوشش ظرف را خراب کرده و باعث می‌شود که در حین پخت پوسته‌پوسته شود.

3-چدن

چدن را هرگز در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید زیرا مواد شوینده ظرف‌شویی سطح نچسب روی چدن را از بین می‌برد و ظرف را در برابر زنگ‌زدگی آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین بهترین روش این است که چدن را با یک اسفنج نرم بشویید.

4-ظروف چینی کارشده

 ظروف چینی یکی از بی‌خطرترین وسایلی است که می‌توانید با خیال راحت در ماشین ظرف‌شویی بگذارید اما دقت کنید اگر ظروف چینی شما دارای تصاویر یا تزیینات است، برای جلوگیری از آسیب دیدن تزئینات، آن را با دست بشویید. همچنین هنگام چیدن ظروف در ماشین ظرف‌شویی به نحوه چیدن دقت کنید زیرا چیدن نامناسب ظروف در کنار یکدیگر ممکن است باعث شود تا ظروف در حین چرخه ظرف‌شویی به‌طور ناگهانی با یکدیگر برخورده کرده و شکسته شود.

4-کریستال

کریستال به آب گرم حساس است و شستن آنها در ماشین ظرف‌شویی باعث کدر شدن و خراش سطح آن می‌شود. تولیدکنندگان کریستال توصیه می‌کنند کریستال را در آب سرد یا ولرم و صابون بشویید و با پارچه بدون پرز خشک‌کنید.

5-ظروف برنج، برنز یا جام پیروزی

این ظروف هنگام شسته شدن در ماشین ظرف‌شویی می‌توانند دچار سوراخ و تغییر رنگ شوند؛ بنابراین برای حفظ زیبایی این ظروف بهتر است آنها را با دست بشویید.

6-ظروف آلومینیومی یا روحی

آب بسیار داغ موجود در ماشین ظرف‌شویی می‌تواند سطح آلومینیوم را لکه‌دار کند و مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی باعث کدر شدن سطح آن می‌شود. حتی اگر برایتان مهم نیست که به‌ظاهر قابلمه و تابه‌های آلومینیومی آسیب برسد، آنها را در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید زیرا ظروف آلومینیومی در حین چرخه شستشو می‌توانند به وسایل اطراف آسیب برسانند و آنها را دچار خراشیدگی کنند. از طرف دیگر، برخی از ظروف استیل ضدزنگ می‌توانند در ماشین لباسشویی قرار گیرند اما قبل از گذاشتن این ظروف در ماشین ظرف‌شویی دستورالعمل سازنده را بررسی کرده و اگر قصد ندارید ماشین ظرف‌شویی را سریع روشن کنید، قابلمه را خوب بشویید و سپس در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

7-وسایل چوبی

شوینده و آب گرم ماشین ظرف‌شویی می‌تواند چوب‌ها را دچار ترک‌خوردگی کند؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این ظروف از گذاشتن مداوم آنها در ماشین ظرف‌شویی جلوگیری کرده و آنها را با آب گرم، صابون و اسفنج بشویید.

8-ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی در اثر برخورد با آب داغ کج‌وکوله و یا حتی ذوب می‌شوند؛ بنابراین هرگز این ظروف را در ماشین لباسشویی قرار ندهید مگر اینکه روی ظروف پلاستیکی علامت‌گذاری ماشین ظرف‌شوی مشخص‌شده باشد که در این صورت هم باید فقط در قسمت بالای ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند.

9-بشقاب‌های تعمیر شده با چسب

اگر ظرفی را با چسب تعمیر کرده‌اید، بهتر است آن را با دست بشویید زیرا آب گرم و مواد شوینده ماشین ظرف‌شویی می‌تواند باعث جدا شدن چسب از بشقاب شود.

10-وسایل برچسب دار

آب داغ موجود در ماشین ظرف‌شویی به‌راحتی می‌تواند برچسب هک شده در ظروف و یا شیشه‌های سس و مربا را از بین ببرد. شاید این مسئله چندان مهم نباشد اما نکته حائز اهمیت این است که این برچسب‌ها می‌توانند در تخلیه ماشین لباسشویی قرار بگیرند و یا روی ظروف دیگر بچسبند و یک مشکل دیگر برای تمیز کردن ظروف ایجاد کنند؛ بنابراین ابتدا برچسب ظروف را بکنید و سپس در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

 11-ظروف طلایی

برخلاف نقره که بیشتر آن‌ها می‌توانند در ماشین ظرف‌شویی قرار بگیرند، ظروف دارای رنگ طلایی در ماشین لباسشویی تغییر رنگ می‌دهند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم این ظروف را با آب ولرم و مایع ظرف‌شویی بشویید.