تبیان، دستیار زندگی

با کودک بی ادب چگونه برخورد کنیم؟

گاهی ممکن است کودک در منزل و یا در مهمانی رفتار خوب و پسندیده ای از خود نشان ندهد و با رفتارهای بی ادبی باعث عصبانیت پدرو مادر و اطرافیان شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک بی ادب
لوس بازی های کودک، حرف های زشت ،حرف گوش نکردن، بی اجازه به وسایل دست زدن، حاضر جوابی کردن کودک ،بد صحبت کردن کودک ،کتک زدن کودکان دیگر ، و....جزء رفتارهایی است که هیچ پدر و مادری آنها را نمی پسندد و کودک با انجام آنها باعث عصبانیت پدر و مادر می شود.

دلایل بی‌ادبی کودکان


برخی از کودکان رفتارهای بی ادبی و ناپسندی را از خود نشان می دهند و باید بدانید که برای این رفتارهای زشت ، دلیلی وجود دارد که باعث این رفتار زشت شده است . در ادامه بعضی از آنها را اشاره می کنیم:

روبرو شدن با ناکامی

 گاهی برخی از کودکان به دلیل اینکه با ناکامی مواجهه شده اند، رفتارهای بی ادبی از خود نشان می دهند. در واقع، ناکامی عامل راه اندازی بی‌ادبی است و می‌توان با مهارت آموزی مانع این اتفاق شد.

داشتن الگوی پرخاشگری

گاهی کودک رفتارهای پرخاشگری و بی ادبی را از اطرافیان می بیند و همین باعث می شود که ان فرد را برای خود الگو قرار دهد و همانند آن شخص رفتارهای ناپسندی را از خود نشان دهد. مسلما کودکی که در اطراف خود، پرخاشگری مخصوصا پرخاشگری کلامی را بیشتر می بیند ،به احتمال بیشتری از خود رفتارهای بی‌ادبانه نشان می‌دهد.

زمانی که کودک همبازی جدید پیدا می کند، والدین باید مطمئن باشند که آیا همبازی جدید کودک صلاحیت بازی کردن با کودکشان را دارد یا  اینکه ممکن است بر کودک تاثیر منفی بگذارد؟

اگر کودک همبازی داشته باشد که رفتارهای خوبی از خود نشان نمی دهد ، این رفتار ممکن است با گذشت زمان در کودک نهادینه شود و کودک هم از خودش رفتار های بی ادبی نشان دهد.

 گاهی کودک رفتارهای پرخاشگری و بی ادبی را از اطرافیان می بیند و همین باعث می شود که آن فرد را برای خود الگو قرار دهد و همانند آن شخص رفتارهای ناپسندی را از خود نشان دهد. مسلما کودکی که در اطراف خود، پرخاشگری مخصوصا پرخاشگری کلامی را بیشتر می بیند ،به احتمال بیشتری از خود رفتارهای بی‌ادبانه نشان می‌دهد.


والدین بی ادب


امکان ندارد که  کودک بی‌ادبی را نبیند و نشنود، ولی خود بی‌ادب باشد. در واقع دیدن بی ادبی و الگو قرار دادن می تواند باعث بی ادبی کودک شود. والدین باید سعی کنند آن فرد بی‌ادب را ازکودک خود دور کنند و یا اگر خودشان در مقابل کودک بی‌ادبی می‌کنند، در مرحله اول، خود را اصلاح کنند.

 بسیاری از والدین دعواهای خود را در مقابل کودک انجام می‌دهند و صحبت‌هایی به زبان می‌آورند که این مسئله باعث افزایش بی‌ادبی در کودکان خواهد شد.

پایین بودن تحمل کودک

یکی دیگر از دلایل بی ادبی کودک، پایین بودن تحمل کودک است. گاهی برخی از کودکان را می بینیم  که در مواجهه با شرایط ناکامی برابر، کمتر از دیگر کودکان رفتارهای بی‌ادبانه از خود نشان می‌دهند. در حقیقت این مسئله به آستانه تحمل کودک برمی‌گردد که می‌تواند دلایل اکتسابی و ذاتی مختلفی داشته باشد.

 همچنین علاوه بر موراد بالا ، تغییرات هورمونی کودک یا نوجوان، افسردگی و اختلالات اضطرابی، آسیب های روحی در گذشته که ممکن است برای کودک اتفاق افتاده باشد،سوء استفاده از کودک و تربیت ناصحیح والدین هم می تواند از دلایل بی ادبی کودک باشد.

چگونگی رفتار با کودک بی ادب


والدینی که کودک بی ادبی دارند، باید بدانند که چگونه باید با او رفتار کنند.در ادامه چگونگی  رفتارهای مناسب با این کودک را بیان می کنیم:

قدردانی از تفاوت های فردی کودک


گاهی اوقات تفاوت‌های فردی که در خود یا دیگران مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند، باعث بروز رفتارهای بی‌ادبانه در کودک می‌شوند . والدین سعی کنند به کودک خود بیشتر  توجه کنند و به تفاوت‌های فردی او احترام بگذارند.

کودک بی ادب

تقویت مهارت های شنیدن در کودک بی ادب

یکی دیگر از روش های برخورد با کودک بی ادب این است که هنگام رفتار با این کودکان، مهارت شنیدن را در آن‌ها تقویت کنید. در حقیقت خوب شنیدن به کودکان کمک می‌کند که پیش داوری را کنار بگذارند و به درک بهتری از یکدیگر دست پیدا کنند. لازم است که والدین مهارت شنیدن را در کودکان خود تقویت کنند که این موضوع به رشد شناختی کودک نیز کمک زیادی خواهد کرد.

در حقیقت آنها باید  هر چیزی را كه باعث حواس‌پرتی است دور بریزند و تماس چشمی برقرار كنند. به كودك خود یاد دهند كه به خودش مسلط باشد و وقتی آنها صحبت می‌كنند به گفته های آنهاتوجه كند؛ به همین ترتیب زمانی كه كودك پیش پدر و مادر می‌آید تا با آنها صحبت كند، باید سرشان را از روی كتاب بردارند و به او گوش دهند.

 همچنین والدین باید به کودک خود آموزش دهند که یك خوش‌صحبت مودب باشد نه اینكه مدام وسط صحبت دیگران بپرد. او باید منتظر باشد تا نوبت حرف زدن او هم برسد.

والدین باید این كار را با بازی به كودك یاد دهند. اول با نبایدها شروع كنند؛ مثلا پدر می‌تواند نقش كسی را بازی كند كه مدام وسط حرف دیگران می‌آید. بعد بایدها  و نباید ها را انجام دهند و مثلا آنقدر صبر كنند تا كسی كه صحبت می‌كند، حرفش تمام شود. از آنچه طرف مقابل درباره‌اش صحبت كرده از او سؤال كنند.

پیدا کردن دلیل بی ادبی

والدین قبل از اینکه کودک خود را به خاطر بی ادبی دعوا و سرزنش کنند، بهتر است دلیل بی ادبی او را پیدا کنند و یا قبل از اینکه کودک خود را قضاوت کنند و از دیدگاه خودشان دلیل بی‌ادبی او را بیان کنند، سعی کنند به خوبی نسبت به آنچه که اتفاق افتاده آگاهی پیدا کنند.

شاید کودک در مقابل بی‌ادبی فردی دیگر، از خود دفاع کرده باشد و یا از رفتاری که انجام داده آگاهی ندارد. پس لازم است ابتدا دلیل رفتار بی‌ادبانه کودک را جست و جو کنید.

 الگوی خوبی باشید


یکی دیگر از رفتارهای مناسب با کودک بی ادب این است که والدین در هنگام رفتار با این کودک الگوی خوبی باشند. در برخورد با کودکان هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که در رفتار خود، به او آموزش دهید. کودکان در ابتدا به رفتارهای والدین نگاه می‌کنند و سپس به این توجه می‌کنند که آنها چه چیزی می‌گویند. در صورتی که والدین  الگوی خوبی برای کودکشان باشند نتیجه آن را هم می بینند.

تعیین قانون برای بی‌ادبی

والدین بهتر است قبل از اینکه کودک، رفتار بی ادبی از خود نشان دهد، قانونی برای رفتار بی ادبی او تعیین کنند و به او توضیحاتی بدهند تا کودک بداند که منظور آنها  از رفتار بی‌ادبانه دقیقا چیست. همچنین بهتر است این قوانین براساس پاداش باشند نه اینکه بخواهند کودک خود را تنبیه کنند. در واقع اگر کودک رفتار مودبانه‌ای انجام داد به او پاداش بدهند.

جدی و مهربان باشید

والدین زمانی که می خواهند با کودک بی ادب برخورد کنند، بهتر است با او رفتار جدی و مهربانانه از خود نشان دهند.در واقع با کودک به گونه‌ای رفتار کنند که نه از والدین بترسد و نه قوانین را زیرپا بگذارد. این امر نیازمند این است که والدین کودک در کنار رفتار مهربانانه ی خود، جدی باشند؛ به شکلی که کودک بفهمد که قصد آنها از تعیین قوانین، خیر خواهی او بوده است.

 همچنین زمانی که والدین رفتار بی ادبی فرزند خود را می بینند، بهتر است سعی کنند احساساتشان را کنترل کنند و با پرخاش و عصبانیت عکس العمل نشان ندهند، چون که که آنها می توانند در کمال ادب و احترام بهترین واکنش ها را از خود نشان دهند.

با او دوست باشید

یکی دیگر از روش های برخورد با کودک بی ادب این است که والدین با او دوست باشند. گاهی ممکن است بی‌ادبی‌های کودکانه بسیار جدی شوند، در این موارد ممکن است رفتارهای خطرناک‌تری رخ دهد. لازم است  والدین این موارد را به خوبی شناسایی کنند و با حضور به موقع، مانع از ایجاد مشکلات بیشتر شوند.

 والدین باید برای کودک روشن کنند که مهم نیست او چقدر ناراحت و عصبانی است اما این اجازه را ندارد كه با كلمات نامناسب با فرد دیگری صحبت كند و بعد به او كمك كنند تا احساسش را بروز دهد و دلیل رفتار زشت خود را بگوید . 


در مقابل بی‌ادبی صبور نباشید


گاهی برخی کودکان حاضر جوابی می کنند و همین رفتار، بی ادبی آنها را نشان می دهد. مثلا ممکن است  به او می‌گویید وقت تماشای تلویزیون به پایان رسیده،  در این زمان کودک در مقابل پد رو یا مادر می ایستد و حاضر جوابی می کند ؛كودكی كه به خود اجازه می‌دهد با خانواده‌اش این‌طور صحبت كند، ممكن است به این باور برسد كه با دیگران هم می‌توان بی‌ادبانه صحبت كرد؛ بنابراین بسیار مهم است كه والدین بلافاصله بعد از مشاهده چنین رفتارهایی واكنش نشان دهند.

والدین باید برای کودک روشن کنند که مهم نیست او چقدر ناراحت و عصبانی است اما این اجازه را ندارد كه با كلمات نامناسب با فرد دیگری صحبت كند و بعد به او كمك كنند تا احساسش را بروز دهد و دلیل رفتار زشت خود را بگوید .

آنها باید از کودک خود درباره احساساتش سوال کنند ؛مثلا اگر او طعنه‌آمیز صحبت می‌كرد،به او بگویند «به نظر می‌آید ناراحتی. بهتره راجع به ناراحتیت صحبت كنیم» یا اگر بر سر برادرش فریاد می‌زد، بد نیست بپرسند: «به نظر میاد از دست من عصبانی هستی؛ می‌تونی بگی چی شده؟» و از این طریق  به كودك خود راه‌های مثبت بروز احساساتش را یاد دهند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .