تبیان، دستیار زندگی

ما بهترین آسیا نیستیم، نظرسنجی‌های مجازی برای ما اختراع شد!

سایت رسمی AFC را باز کنید. دو بنر اصلی خودش را به دو نظرسنجی با پوستر از باشگاه‌های ایرانی اختصاص داده تا کلیک بخرد. خبر دیروز را با هم مرور کنیم. تراکتورسازی با 51 درصد آرا محبوب‌ترین باشگاه آسیا شد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شرکت ایرانیان در نظرسنجی سایت afc
راستش این یادداشت را می‌خواستیم بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا بنویسم، جایی که سایت AFC نظرسنجی‌های مضحک خود را به اوج رساند و در یک رقابت عجیب ضبه پنالتی جونیوز بازیکن برزیلی اولسان را در کنار گل مهدی عبدی بازیکن پرسپولیس در همان مسابقه گذاشت و از مخاطبان خود خواست تا زیبا‌ترین گل هفته را انتخاب کنند!

هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که ضربه پنالتی معمولی یک بازیکن را در رقابت با گل دیگری به عنوان زیبا‌ترین گل قرار دهند ولی ماجرا اینجا متفاوت است. سال‌هاست که موج سواری و موج سازی مجازی یکی از شگردهای AFC برای استفاده از ظرفیت فعال کاربران ایرانی در فضای مجازی است. تقریبا هیچ نظرسنجی در طول دو سال گذشته نبوده که در سطح آسیا صورت بگیرد و به زور هم که شده یک گزینه باشگاهی یا ملی ایرانی در بین انتخاب‌ها گنجانده نشده باشد.

کار به جایی رسید که حتی علیرضا بیرانوند به عنوان بهترین بازیکن آسیایی تاریخ تمام ادوار جام جهانی انتخاب شد! آن هم تنها با مهار ضربه پنالتی رونالدو و درحالی که حتی نتوانسته بود با تیم ملی از مرحله گروهی مسابقات بالاتر بیاید.

می‌خواهید با هم دیگر گزینه‌ها را مرور کنیم؟
تیم کیهیل، کیسوکه هوندا، پارک جی سونگ و سامی الجابر! باورتان می‌شود که علیرضا بیرانوند (که همه ما به کیفیت فنی بالا او باور داریم) 65 درصد رای آورده باشد و کیهیل مهاجم استرالیایی با 4 دوره حضور در مسابقات جام جهانی، 5 گل و یک پاس گل، کمتر از 1 درصد رای؟!

پارک جی سونگ بازیکنی که سال‌ها در ترکیب فرگوسن منچستریونایتد درخشید و با کره جنوبی به مقام چهارمی جام جهانی 2002 رسید و سه گل هم در سه دوره حضورش به ثمر رسانده تنها 1 درصد آرا مردم را به خود اختصاص داد و خب بیرانوند با یک دوره حضور و یک کلین شیت 65 درصد آرا!

همین حالا سایت رسمی AFC را باز کنید. دو بنر اصلی خودش را به دو نظرسنجی با پوستر از باشگاه‌های ایرانی اختصاص داده تا کلیک بخرد. خبر دیروز را با هم مرور کنیم. تراکتورسازی با 51 درصد آرا محبوب‌ترین باشگاه آسیا شد! رتبه دوم هم به پرسپولیس رسید با 21 درصد.

در همین نظرسنجی باشگاه شانگهای چین کمتر از یک درصد آرا به خود اختصاص داده است. باور کردنی است که باشگاه ریشه دار کشوری با جمعیت حدود 1 میلیارد و 400 میلیون نفر کمتر از 1 درصد آرا نظرسنجی را به خود اختصاص دهد؟

اصلا نمی‌خواهیم محبوبیت باشگاه‌های ایرانی مثل تراکتورسازی و پرسپولیس را زیرسوال ببریم، مشکل سواستفاده از احساسات هواداران فوتبال است. اینکه با نظرسنجی‌های ساختگی بخواهی در دل‌شان حس پیروزی الکی ایجاد کنی.

اینکه این اول شدن‌های بی اثر را باور کنیم و تلاشی برای بهتر شدن انجام ندهیم. ساختمان فدراسیون فوتبال کشورمان به دلیل بدهی پرداخت نشده توقیف شده، ساختمان باشگاه پرسپولیس هم. فدراسیون ماه‌هاست که رئیس ندارد، تیم ملی کشورمان شرایط سختی برای صعود به مرحله دوم  مقدماتی جام جهانی2022 دارد.

این واقعیت فعلی فوتبال ایران است، واقعیت بالاتر از اینکه ما همیشه و در هر نظرسنجی بهترین بازیکنان، هواداران و باشگاه‌های فوتبال آسیا را داریم!