تبیان، دستیار زندگی

جنگ با تنبلی؛ راه کارهایی برای بالا بردن انگیزه درس خواندن

بالا بردن انگیزه برای درس خواندن و مبارزه با تنبلی یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشرفت و موفقیت در امور تحصیلی است و قطعا گاهی تنبلی کردن باعث شده تا شما فرصت‌های زیادی را از دست بدهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انگیزه درس خواندن
تا حالا برای شما اتفاق افتاده است که وقتی می‌خواهید درس بخوانید، مدت‌ها بی‌فایده فقط به کلمات خیره شوید؟ این عدم انگیزه یکی از اثرات مخرب در کسب موفقیت و پیشرفت است.

ایجاد انگیزه برای درس خواندن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. این عوامل شامل روابط فرزندان با والدین، همسالان و معلمان است که تاثیر زیادی در میزان پیشرفت تحصیلی و ایجاد انگیزه درس خواندن دارد.

علاوه بر این شرایط محیطی و تجارب موفق و شکست دانش‌ آموز در امر تحصیل؛ به باورهای او در خصوص توانایی ها و ضعف های خود نیز از نکات کلیدی مهم برای ادامه تلاش، کوشش و انگیزه تحصیل است.

 

انگیزه درس خواندن

نقش والدین در افزایش انگیزه تحصیلی فرزندان

خانواده نقش بسزایی در انگیزه تحصیلی دارد، به طور مثال وضعیت خانوادگی، نوع پرداختن به تربیت بچه‌ها، کسب تجربیات خاص در محیط خانه در پیشرفت تحصیلی و افزایش انگیزه موثر است.

تجارب مملو از موفقیت و شکست دانش آموز تاثیر بسزایی در انگیزه تحصیلی او دارد، گاهی فرزند شما بدلیل شکست های متعددی که در امر تحصیل داشته، احساس درماندگی و ناتوانی دارد، بسیار مهم است او را در معرض موفقیت های تدریجی قرار دهید و در این مسئله با مدرسه و معلم او هماهنگ باشید تا بتدریج احساس توانایی در او ایجاد شود، خانواده‌ های موفق در تربیت فرزندان سعی می‌کنند از روش های استفاده کنند تا محیط مساعدی برای فرزند ایجاد کنند.

انگیزه درس خواندن

نقش همسالان در افزایش انگیزه تحصیلی فرزندان

همسالان از طریق مقایسه‌ی توانمندی های اجتماعی و یادگیری بر انگیزه‌ های یکدیگر تاثیر می‌گذارند. دانش‌ آموزانی که در جمع همسالان پذیرفته‌ تر هستند و مهارت های برقراری ارتباط بیشتری دارند معمولا در مدرسه هم بهتر عمل می کنند.

نقش معلمان در ایجاد انگیزه برای درس خواندن

یکی از افراد بسیار مهم برای انگیزه تحصیلی دانش‌ آموز، معلم است. دانش‌ آموزانی که در تحصیل موفقیت چندانی ندارند، نسبت به معلم و تکالیف بدبین هستند و علاقه چندانی به انجام آن ندارند در نتیجه از طرف معلم هم مورد انتقاد قرار می‌گیرند.معلمان می بایست فعالیتهای برانگیزنده علاقه و تلاش در کلاس مطرح کنند و محیطی صمیمی و پر از حمایت داشته باشند و والدین را در کار تحصیل و تربیت فرزندان دخالت دهند و وضعیت تحصیلی دانش آموز را به طور مرتب به اطلاع آنان برسانند.

انگیزه درس خواندن

راه های موثر در ایجاد انگیزه برای درس خواندن

وقتی صحبت از کار خسته کننده ای مانند درس خواندن می شود این عدم انگیزه بیشتر خود را نشان می دهد، پس برای افزایش انگیزه و مبارزه با تنبلی با ما باشید تا چند تکنیک موثر در مطالعه و یادگیری برای برطرف کردن این مشکل را به شما آموزش دهیم:  

به جای مقایسه کردن، عمل کنید!

کسب انگیزه، راهکاری مهم در تحصیل موفق است. در نتیجه برای بالا بردن سطح انگیزه، می‌توانید از توانای های خود فهرستی تهیه کنید، همچنین از فواید مادی، معنوی و موقعیتی که بواسطه‌ی درس خواندن و موفقیت تحصیلی می‌توانید بدست بیاورید و از پیامدهای منفی درس نخواندن، فهرستی تهیه کرده و در مورد آن‌ها فکر کنید.


یکی از بدترین عادت‌هایی که در بیشتر ما ایرانیان دیده می‌شود عادت مقایسه کردن است، ما مدام با دیگر همکلاسی‌هایمان مقایسه می‌شویم، این اتفاق باعث می‌شود که همیشه حس بدی در مورد خود داشته باشیم.

در نتیجه فرد انگیزه خود را برای انجام کارهای مختلف از دست خواهد داد، همه ما ضعف‌ها و نقایصی داریم، اما نکته مهم این است که این نقایص و ضعف‌ها را به خوبی بپذیریم.

اولین قدم برای انجام این کار، پذیرش خودمان است، پذیرش نقاط ضعف‌تان نه تنها انگیزه شما را برای درس خواندن افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک خواهد کرد که به خوبی این نقاط ضعف را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

نقش دوستان در افزایش انگیزه برای درس خواندن
در این مورد دوستان صمیمی می‌توانند به شدت به شما کمک کنند. کافی است برنامه خود را به دوستتان نشان دهید. سپس از او بخواهید که هر چند وقت یکبار از شما بپرسد که در کجای برنامه‌تان قرار دارید. به وجود آوردن یک رقابت سالم و صمیمی، یکی از بهترین روش های یادگیری است که می‌تواند انگیزه شما را هم برای درس خواندن افزایش دهد.

اما قبل از اینکه این کار را انجام دهید، حواستان باشد که دست روی چه افرادی می‌گذارید. پس انتخاب یک دوست اشتباه به خصوص در درس خواندن نه تنها به افزایش انگیزه شما کمکی نخواهد کرد، بلکه می‌تواند شوق شما را نیز برای مطالعه از بین ببرد.

افزایش تمرکز برای درس خواندن
شما اگر یاد بگیرید که از پروسه درس خواندن لذت ببرید، با این کار انگیزه خود را نیز برای درس خواندن افزایش داده‌اید. کافیست به این فکر کنید که با درس خواندن تا چه اندازه جایگاه اجتماعی بالاتری پیدا می‌کنید. یا حتی می‌توانید به این فکر کنید که درس خواندن چه فرصت های شغلی فوق‌العاده‌ای را برای شما فراهم می کند.

انگیزه درس خواندن
تاثیر خوراکی‌ها بر افزایش انگیزه برای درس خواندن
سعی کنید هنگام درس خواندن کنار خود خوراکی قرار دهید؛ انواع مغز‌ها، میوه‌جات و یا سبزیجاتی مثل هویج می‌توانند میان وعده‌های مناسبی برای شما هنگام درس خواندن باشند. خوردن خوراکی‌ها هم مواد غذایی بدن شما را تامین می‌کند و هم مثل یک جایزه که برای درس خواندن شما تعیین شده، باعث افزایش انگیزه شما برای درس خواندن می شود. 

فضای مناسب درس خواندن را برای خود فراهم کنید
این مکان می‌تواند کتابخانه، کافه یا اتاقی در خانه‌تان باشد. عامل ضروری این است که این مکان‌ها از سروصدا و عوامل برهم زننده‌ی تمرکز خالی باشند.

وسایل درس خواندن را آماده کنید
حتما وسایلی که برای درس خواندن نیاز دارید، آماده کنیدبستگی به خودتان دارد که برای درس خواندن به چه ابزاری نیاز دارید. اگر ابزار موردنیازتان را قبل از شروع آماده نکنید، باید حین درس خواندن این کار را انجام دهید و تمرکزتان برهم می‌خورد.

لباس راحت بپوشید
لباس راحت و مناسب بپوشید، سعی کنید لباس‌تان چیزی نداشته باشد که حواس‌تان را پرت کند، عوامل بسیار کوچک هم می‌تواند تمرکزتان را برهم بزند.

تلفن همراه خود را روی حالت سکوت بگذارید
زمان درس خواندن، زمان مناسبی برای صحبت کردن با دوست و فامیل نیست. بنابراین هنگام درس خواندن گوشی خود را بر روی حالت سکوت بگذارید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید،اگر تلفن همراه کنارتان باشد احتمال دارد مرتب آن را چک کنید.

انگیزه درس خواندن
اهداف واقعی برای درس خواندن مشخص کنید
به‌جای اهداف کلی و مبهم، اهداف مشخص برای خود تعیین کنید. وقتی که به هدف رسیدید، به خود جایزه بدهید، اگر هدفی که به آن رسیدید هدف نهایی نبود و باید باز به درس‌ خواندتان ادامه دهید.

می‌توانید کمی راه بروید، چیزی بخورید یا به آهنگ دلخواه‌تان گوش بدهید، اگر تصمیم دارید با استراحتی کوتاه به خود پاداش بدهید، فراموش نکنید که هنوز درس شما باقی مانده است، پس از سپری شدن زمان مشخص به درس خود ادامه دهید.

یک برنامه‌ی درسی برای خودتان درست کنید
به‌جای اینکه به‌طور مبهم بگویید؛ باید این هفته درس بخوانم به‌طور مشخص برای خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی می‌تواند تا حد زیادی مشکل ضعف اراده‌ی شما را برطرف کند.

درس خواندن را به تعویق نیندازید
درس‌ها را برای دقیقه‌ی آخر نگذارید تا مجبور شوید در یک شب همه را بخوانید، با این روش نگرانی شما برای امتحان هم کاهش می یابد.خواب کافی داشته باشید
خواب کافی برای یادگیری مطالب ضروری است. خواب کمک می‌کند تا مغز اطلاعات را ذخیره نماید، به این منظور باید هر شب حداقل ۸ ساعت بخوابید.

مطالعه روزانه با برنامه درست کنید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه مطالعه روزانه درست کرده و به آن پایبند باشید.

تنها به حفظ کردن متن اکتفا نکنید
یکی از راه های مهم و موثر در ایجاد انگیزه برای درس خواندن درک و فهمیدن متن است، در واقع درک و فهمیدن متن خیلی مهم تر از حفظ کردن آن است.

مطالعه مرتب و پی در پی داشته باشید
با مطالعه مرتب و پیوسته یادگیری بهتری پیدا می کنید، زیرا یادگیری به صورت مستمر باعث یادگیری بهتر و بیشتری می شود.

بعد از مطالعه کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید
همانند ماشین بدون وقفه درس خواندن بسیار دشوار است. بهتر است بعد از هر 45 تا 50 دقیقه  مطالعه 10 دقیقه به خودتان استراحت دهید و کاری را انجام دهید که دوست دارید.

انتظار نداشته باشید که همیشه انگیزه داشته باشید
یکی از روش ها برای جلوگیری از بی انگیزگی و ایجاد انگیزه برای درس خواندن این است که همیشه از خودتان انتظار انگیزه نداشته باشید، واقعیت این است که شما نمی توانید فردی را پیدا کنید که همیشه در هر شرایطی انگیزه داشته باشد.

بنابراین شما نباید برای انجام هر کاری منتظر انگیزه باشید، به همین دلیل شما نیاز به یک مطالعه روتین و معمولی دارید، زیرا بعضی روش ها فقط باعث توقف انگیزه می شوند.

وقت خود را سازماندهی کنید
برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن شما ملزم به درست کردن یک برنامه مطالعه هستید، که در واقع این برنامه باعث به وجود آمدن نوعی انگیزه در شما می شود.

همیشه زمان های یکسانی را برای مطالعه انتخاب کنید، به این ترتیب همیشه برنامه مطالعه ی خود را به یاد دارید و هیچ وقت آن را فراموش نمی کنید.

مطالعه گروهی داشته باشید
بسیاری از دانش آموزان با مطالعه ی گروهی انگیزه پیدا می کنند. اگر شما در یک گروه مطالعه می کنید، لازم است بدانید که ارتباط اعضای گروه باید به نحوی باشد که که بتوانند، عادت های خوب هم را گسترش دهند در واقع تمام اعضای گروه باید باهم مشارکت داشته باشند و در هر شرایطی به هم کمک کنند.

برنامه ورزشی داشته باشید
تا آن جایی که می توانید هر روز بیست تا سی دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید، در واقع اگر شما می خواهید مطالعه ای موثر و با انگیزه داشته باشید، تمرینات ورزشی و فعالیت های بدنی را در برنامه خود قرار دهید، زیرا ورزش های کوتاه پس از مطالعه باعث بهبود در یاد آوری اطلاعات جدید می شوند.

حواس پرتی را کنار بگذارید
برای ایجاد انگیزه در درس خواندن و مطالعه؛ لیستی از حواس پرتی هایی که معمولا در طول مطالعه مزاحمتان می شوند را تهیه کنید. برای مثال شما می توانید:

- اینترنت خود را خاموش کنید
- گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید
- تلفنتان را در یک اتاق دیگر بگذارید
- مکالمه های گروهی را قطع کنید
- از گوش گیر استفاده کتید
- تمام بازی ها را از روی موبایل، تبلت و رایانه خود پاک کنید

عزت نفس خود را افزایش دهید
این را بدانید؛ افرادی که عزت نفس کمی دارند کمتر به سراغ مطالعه و درس خواندن می روند.این افراد خود را با موضوعاتی دیگر سرگرم می کنند پس حواستان باشد اگر انگیزه درس خواندن ندارید موضوع می تواند ریشه در جایی دیگر داشته باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .