تبیان، دستیار زندگی

آیا اضطراب فشار خون را بالا می‌برد؟

اضطرابی که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند ممکن است خطر ابتلا به فشارخون را افزایش دهد و در مقابل درمان اضطراب و فشارخون می‌تواند سلامت ذهنی و جسمی شما را بهبود ببخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فشار خون
اخیراً، شاید احساس تشویش و دلواپسی کرده‌اید و از اثری که همه این نگرانی‌ها بر فشار خونتان دارد، متعجب می‌شوید. آیا اضطراب می‌تواند باعث فشار خون شود؟
این به نوعی سناریوی مرغ و تخم مرغ است: اضطراب ممکن است موجب افزایش فشار خون شود. اما تشخیص فشار خون بالا، و عوارض آن، همچنین ممکن است احساس اضطراب ایجاد کند.
فشار خون بالا درمان نشده می‌تواند با آسیب رساندن به رگ‌های خونی سراسر بدن، بستر را برای بروز حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض فراهم کند. فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه طبیعی تلقی می‌شود.
فشار خون سیستولیک، که عدد بالایی در اندازه‌گیری فشار خون است، به میزان فشار خون شما در هنگام تپش قلب بر دیواره شریان‌ها اشاره دارد. فشار خون دیاستولیک، یعنی عدد پایینی، به میزان فشار خون شما در دیواره‌های سرخرگ در هنگام آرامش قلب، بین ضربان‌ها، اشاره می‌کند.
اگر فشار خون شما 120/80 میلی متر جیوه یا بیشتر باشد و درد قفسه سینه، درد پشت، بی‌حسی یا ضعف یا تغییر بینایی داشته باشید، ممکن است در حال تجربه فشار خون اورژانسی باشید.
اختلالات اضطرابی با استرس موقت متفاوت است. استرس موقت آن چیزی است که قبل از مصاحبه شغلی بزرگ یا در پی یک تصمیم بزرگ زندگی تجربه می‌کنید. اما اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب کلی، اختلال پانیک (وحشت) و هراس‌های مختلف با نگرانی تقریباً ثابت و اغلب علائم جسمی مشخص می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند.

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود زیرا هیچ علائمی ندارد. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای حمله قلبی و سکته مغزی است و باید به موقع و به طور مؤثر رفع شود


آیا اضطراب می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود؟

اضطراب لحظه‌ای به همان روشی که فشار روانی ایجاد می‌کند، بر فشار خون نیز تأثیر می‌گذارد. این امر، سیستم عصبی سمپاتیک شما را راه می‌اندازد، هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول را آزاد می‌کند که می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد.
نمونه اولیه این مورد: فشار خون بالا بر اثر لباس سفید است. این زمانی اتفاق می‌افتد که میزان فشار خون شما در مطب پزشک بالاتر از حد طبیعی است و این احتمالاً به دلیل نگرانی از ویزیت می‌باشد.
بعضی اوقات این واکنش می‌تواند مفید باشد و به عنوان هشداری برای حادثه‌ای در آینده تلقی گردد. اما وقتی اضطراب مزمن است، می‌تواند منجر به خطر بیشتری برای حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی شود. از طرف دیگر، اضطراب بر توانایی شما برای داشتن یک سبک زندگی سالم مانند خواب کافی، ورزش و غذای سالم تأثیر می‌گذارد.
وقتی مضطرب هستید، معمولاً بیش از حد غذا می‌خورید یا زیاده‌روی می‌کنید، بهداشت خواب شما از بین رفته و فشار خونتان افزایش می‌یابد. رژیم غذایی ناسالم، کمبود ورزش و کاهش خواب می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. همچنین ممکن است اضطراب مانع مصرف داروهای فشار خون شود.
نظریه‌های دیگری در مورد چگونگی تأثیر مستقیم اضطراب بر فشار خون وجود دارد. به عنوان مثال بر اساس یک تحقیق منتشر شده، اضطراب ممکن است سطح آنژیوتانسین II را افزایش دهد، که به نوبه خود می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. برخی از داروهای کاهش دهنده فشار خون آنژیوتانسین II را مسدود می‌کنند. در طولانی مدت، اضطراب همچنین ممکن است به راحتی سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کند.

افسردگی و اضطراب ممکن است با هم همراه شوند. افسردگی و شخصیت نوع D، به طور معناداری با خطر ابتلا به بیماری قلبی در ارتباط است. افراد نوع D پریشان هستند و معمولاً نیمه خالی لیوان را می‌بینند. در مقابل، انواع شخصیت‌های خوشبین ممکن است به میزان کمتری در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی باشند.

درمان اضطراب و فشار خون بالا

اگر به دلیل قابل توضیحی، مثل از دست دادن شغل، مضطرب هستید، این یک پاسخ طبیعی است، اما اگر این احساسات ادامه یافته یا دلیلی برای آن‌ها وجود ندارد، به دنبال کمک پزشک باشید.
شما می‌توانید اضطراب را با گفتاردرمانی، دارو و درمان رفتاری شناختی (CBT)، نوعی از درمان که برای تغییر نحوه واکنش و پاسخ به عوامل محرک مؤثر است، درمان کنید.
انجام مراقبه ذهن آگاهی نیز ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند و این تأثیر را می‌توان پس از اولین جلسه مشاهده کرد. نتایج، یک هفته پس از جلسه مراقبه حتی بیشتر مشخص می‌شود. شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای همچنین یک ساعت پس از جلسه مراقبه ذهن آگاهی استرس مکانیکی کمتری بر عروق خود نشان دادند. (استرس مکانیکی بر شریان‌ها می‌تواند زمینه را برای حمله قلبی و سکته مغزی فراهم کند.)
درمان به شما امکان می‌دهد دید بهتری نسبت به زندگی داشته باشید و از خود مراقبت بیشتری کنید.
درمان و پیشگیری فشار خون بالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که شامل:
· نظارت بر فشار خون در خانه
· 150 دقیقه ورزش در هر هفته
· داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب بدون نمک اضافه شده
· حفظ وزن ایده‌آل
فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود زیرا هیچ علائمی ندارد. فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای حمله قلبی و سکته مغزی است و باید به موقع و به طور مؤثر رفع شود.

سخن پایانی

اضطراب می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. با گذشت زمان، این وضعیت می‌تواند خطر بروز عواقب جدی فشار خون بالا، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. زمانی که نگران این عوارض هستید، فشار خون بالا نیز می‌تواند باعث اضطراب شود. کمک گرفتن برای درمان اضطراب و فشار خون بالا بهترین راه برای بازگرداندن سلامتی‌تان است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.