تبیان، دستیار زندگی

چطور باقلوا و چیز کیک شعریه درست کنیم؟

باقلوا شعریه و چیز کیک شعریه، یکی از دسرهای خوشمزه و معروف عربی است که با رشته مخصوص شعریه تهیه می شود، در ادامه با روس پخت این شیرینی عربی آشنا می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
باقلوای شعریه
رشته شعریه یا همان رشته عربی ، نوعی رشته خوراکی نازک و ترد است که از آن در تهیه کنافه، باقلوای ترکی و دسر باقلوا شعریه عربی و چند شیرینی دیگر هم استفاده می‌شود. از آنجایی که ماده اصلی  این دسر  رشته های شعریه است، به آن باقلوا شعریه یا باقلوا رشته ای هم گفته میشود.

گاهی رشته ی شعریه را با نام های رشته‌ی کادایف، رشته‌ی عربی یا رشته‌ی پاکستانی هم می شناسند و شما می توانید این رشته را به آسانی از فروشگاه و یا قنادی ها تهیه کنید.

 تهیه این دسر بسیار آسان است و می توانید آن را هم به صورت رولی داخل فویل آلومینیومی تهیه کنید و یا درون قالب های سیلیکونی و به شکل قالبی آن را آماده کنید.

در ادامه طرز تهیه این باقلوای خوشمزه را می آوریم:

مواد لازم برای باقلوا شعریه عربی:


رشته شعریه 1 بسته

شیر عسلی یک دوم قوطی(بسته بندی)

مغزها: گردو،پسته،بادام 200 گرم

کره 50 گرم

پودر هل یک چهارمقاشق چایخوری

گلاب(اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

زعفران(اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:


برای تهیه این باقلوای خوشمزه و ساده، ابتدا قبل از باز کردن یک بسته رشته مخصوص شعریه، آن را با کمک دست فشار دهید تا رشته ها شکسته و خرد شوند.

سپس درون تابه ای کره را حرارت دهید تا ذوب شود، حالا رشته ها را از بسته خارج کنید و درون تابه بریزید و تفت دهید. زعفران دم کرده و پودر هل را به درون تابه اضافه کنید

باید مراقب باشید تا رشته ها نسوزند. فقط تا حدی تفت داده شوند که کمی رنگ آن  تغییر کند و طلایی تر شوند .البته رنگ خود رشته ها تیره است.

پس از  اینکه رشته ها ده دقیقه تفت  خورد و طعم کره و زعفران گرفت ، حالا در این مرحله شیر عسلی را به درون تابه اضافه کنید. در دستور گفته شده که نصف مقدار شیر عسلی را اضافه کنید. اما میزان آن بنا به سلیقه شما می تواند تغییر کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، باقلوا شیرین تر شده و بافت نرم تری خواهد داشت.

 در این مرحله رشته ها را همراه با شیر عسلی کمی تفت دهید و به سرعت مخلوط کنید. در زمان حرارت دادن شیر عسلی رقیق است، اما هرچه روی حرارت بماند به مرور سفت می شود. بنابراین پس از اضافه کردن شیر عسلی، نباید زیاد روی شعله بماند. حدود نیم دقیقه کافی است.

سپس گلاب را به مواد اضافه کنید هم بزنید تا طعم آن به خورد مواد برود و بعد زیر حرارت را خاموش کنید. با شعله خاموش مواد را تفت دهید و هم بزنید تا رشته ها خوب و کامل آغشته به شیر عسلی شوند.

مرحله بعدی مرحله ی پهن کردن مواد شعریه روی سطح فویل است. برا اینکار یک برش فویل آلومینیومی را بر روی سطح صافی قرار دهید. آن را با کمی روغن یا کره چرب کنید. مواد رشته شعیریه را روی تمام سطح فویل پهن کنید.

 با کمک پشت قاشق آن را صاف کنید. حالا اگر دوست داشتید می توانید از مغز هم استفاده کنید و آنها را روی رشته ها بریزید. سپس رشته ها را همراه با فویل رول کنید.

رول بسته شده را درون یخچال برای مدت حداقل 5 ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد. پس از گذشت این زمان، باقلوا رولی را از یخچال خارج کرده، فویل را از آن جدا کرده و برش بزنید.

 رشته شعریه یا همان رشته عربی ، نوعی رشته خوراکی نازک و ترد است که از آن در تهیه کنافه، باقلوای ترکی و دسر باقلوا شعریه عربی و چند شیرینی دیگر هم استفاده می‌شود.


همانطور که گفتیم هم می توان به صورت رولی درون فویل قرار دهید و هم به صورت قالبی تهی کنید. اگر خواستید آن را به صورت قالبی آماده کنید؛باید پس از آماده شدن مواد رشته ای، کف قالب سیلیکونی مورد نظر را کمی چرب کنید، نصف مواد رشته ای را درون قالب بریزید. سپس نصف مقدار مغز انتخابی و یا مخلوطی از مغزها را روی رشته ها بریزید و حالا بقیه ی مواد رشته و شیر عسلی را درون قالب و روی مغزها اضافه کنید و سپس به درون یخچال انتقال دهید. این مراحل را باید به سرعت و تا زمانی که مواد رشته ای سفت نشده انجام دهید.

بعد از یک ساعت که باقلوا خودش را گرفت، آن را از یخچال خارج کنید. بوسیله چاقو برش های لوزی شکل و یا مربعی روی سطح باقلوا ایجاد کنید.

باقلوا شعریه آماده است. سپس با شکر و آب و گلاب و کمی زعفران ،شهد را برای روی باقلوا تهیه کنید. پس از برش زدن شهد را رومال کرده و با مغزها تزئین کنید. در این صورت باقلوا شعریه با شهد لذیذی خواهید داشت. این دسر لذیذ را می توانید در کنار چای نوش جان کرده و لذت ببرید.
چیز کیک شعریه

چیز کیک شعریه:


یکی دیگر از دسرها و شیرینی های خوشمزه، چیز کیک شعریه است که بسیار خوشمزه است و می توانید آن را با رشته های نازک شعریه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه چیز کیک شعریه:

یک و نیم بسته بیسکوییت پتی بور

کره 120 گرم

پنیر ماسکارپونه 200 گرم

خامه صبحانه 200 گرم

شیر عسلی چند قاشق غذا خوری

پودرقند دو قاشق غذاخوری

پودر ژلاتین دو قاشق غذاخوری

آب نصف لیوان

شعریه نصف بسته

شیرعسلی یک سوم قوطی

گردو و پسته به میزان لازم

  برای تهیه باقلوای شعریه خوشمزه اگر دوست داشتید می توانید کمی شیر و یا خامه صبحانه همراه با شیر عسلی به رشته ها اضافه کنید. این کار باعث می شود تا بافت باقلوا و رشته ها نرم تر و آبدار تر شود.


طرز تهیه:

برای تهیه  لایه اول این چیز کیک خوشمزه بیسکویت ها را با آسیاب کاملا پودر کنید و بعد با کره آن را ورز بدهید و کف قالب یک عدد پلاستیک فریزر پهن کنید و مواد را کف ظرف  بریزید  و بعد با قاشق خوب همه قسمت هایش را صاف کنید.

 برای لایه دوم هم یک بسته پنیر ماسکارپونه را با ۲۰۰ گرم خامه و چند قاشق شیر عسلی و پودرقند حسابی یکدست کنید، بعد پودر ژلاتین را با نصف لیوان آب بن ماری کنید و وقتی کاملا خنک شد با مواد پنیری و همزن آن را یکدست  کنید و روی لایه بیسکویتی بریزید و حدود ۲ تا ۳ ساعت داخل یخچال بگذارید تا ببندد.

مرحله بعدی هم باید لایه آخر آن را درست کنید. برای لایه آخر نصف بسته کنافه (شعریه) را با ۵۰ گرم کره تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود بعد یک سوم  قوطی شیر عسلی به آن اضافه کنید به همراه گردو و پسته یک کم که خنک شد روی لایه دوم با دست همه جای چیز کیک را با آن بپوشانید و بعد بگذارید یخچال تا خودش را بگیرد و با این روش چیز کیک شعریه آماده می شود.

 نکات:
 برای تهیه باقلوای شعریه خوشمزه اگر دوست داشتید می توانید کمی شیر و یا خامه صبحانه همراه با شیر عسلی به رشته ها اضافه کنید. این کار باعث می شود تا بافت باقلوا و رشته ها نرم تر و آبدار تر شود.

همچنین می توانید پودر هل و گلاب را با مغزها مخلوط کنید. تا مخلوط مغزها منسجم تر و طعم دار شود. در تهیه باقلوا رولی این کار کمک می کند تا در هنگام برش زدن مغزها بیرون نریزند و بافت آن منسجم باقی بماند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .