تبیان، دستیار زندگی

8 توصیه مهم در استفاده از تلفن همراه

اشتباهاتی که هنگام استفاده از تلفن همراه مرتکب می‌شوید

امروزه تلفن همراه به بخش لاینفک زندگی ما تبدیل شده است و بسیاری از افراد جامعه ساعات طولانی از روز خود را با گوشی های هوشمند سپری می‌کنند اما بااین‌وجود خیلی از افراد در استفاده از موبایل مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که می‌تواند باعث کاهش عمر تلفن همراه و آسیب به‌سلامتی خودشان شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اشتباهاتی که هنگام استفاده از تلفن همراه مرتکب می‌شوید
افراد معمولاً بدون آنکه متوجه باشند بسیاری از رفتار و اعمال را از روی عادت انجام می‌دهند؛ یکی از این عادات نحوه استفاده از برخی تکنولوژی‌های مدرن مانند گوشی هوشمند است. دستورالعمل خاصی برای استفاده صحیح از تلفن همراه وجود ندارد و اغلب افراد در استفاده از تلفن همراه دچار اشتباهاتی می‌شوند که حتی نمی‌دانند آن کارها چه خطراتی را به دنبال دارد. به همین منظور ما در ادامه به شایع‌ترین اشتباهات در استفاده از تلفن همراه و روش‌های تصحیح کردنشان می‌پردازیم:

 هنگام خواب تلفن همراه را بالای سرتان می‌گذارید

مطالعات نشان می‌دهد که نور آبی، اعلان‌ها، تشعشع تلفن همراه و قرار گرفتن در معرض الکترومغناطیسی (EMF) می‌تواند باعث اختلال در خواب شده و به مجموعه‌ای از بیماری‌ها مانند تپش قلب، درد عضلات، ضعف و کج‌خلقی در روز کمک کند؛ بنابراین زمان خواب، تلفن همراه خود را روی حالت هواپیما قرار دهید و یا بهتر است آن را بیرون از اتاق‌خواب خود بگذارید.

وقتی از WiFi استفاده نمی‌کنید، آن را روشن می‌گذارید

هنگامی که وای فای بر روی دستگاه روشن گذاشته شود، دستگاه موبایل اقدام به جستجوی دستگاه‌های الکترونیکی دیگر کرده و سعی می‌کند به وای فای‌های دیگر متصل شود؛ همین امر محیط اطراف شما را با پرتوی فرکانس رادیویی پر می‌کند و روی مغز شما تأثیر بدی می‌گذارد؛ بنابراین حتماً WiFi و بلوتوث خود را در صورت عدم استفاده خاموش‌کنید.

به‌روزرسانی‌های مهم را نادیده می‌گیرید

اگر می‌خواهید از تلفن خود محافظت کنید، باید سیستم‌عامل و برنامه‌های آن را با جدیدترین نسخه به‌روز نگه‌دارید. دلیل به‌روزرسانی سیستم‌عامل و برنامه‌های موبایلی این است که هنگامی‌که آسیب‌پذیری امنیتی در یک برنامه یا سیستم‌عامل شناسایی می‌شود، از کاربران خواسته می‌شود تا برنامه موردنظر را به‌روزرسانی کنند. درواقع، به‌روزرسانی برنامه‌ها به شما امکان می‌دهد به جدیدترین قابلیت‌ها دسترسی داشته باشید و امنیت و پایداری برنامه را بهبود ببخشید. بنابراین مهم است که با به‌روزرسانی، از داده‌های خود محافظت کنید.

تلفن همراهتان را ریستات نمی‌کنید

تلفن همراه در طول روز دائماً داده‌ها را می‌خواند و می‌نویسد و مقدار قابل‌توجهی از اطلاعات را در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) خود ذخیره می‌کند. با راه‌اندازی مجدد یا ریستارت تلفن همراه، حافظه RAM پاک‌شده و همه برنامه‌ها بسته می‌شود؛ این امر می‌تواند عملکرد و عمر باتری را بهبود ببخشد. اگر هرگز موبایل خود را راه‌اندازی مجدد نمی‌کنید، احتمالاً با کندی برنامه‌ها و پر شدن حافظه رم مواجه خواهید شد اما ریستارت موبایل باعث آزادسازی حافظه رم شده و سرعت و عملکرد گوشی را بالا می‌برد. نیازی نیست که هرروز تلفن همراهتان را ریستارت کنید اما توصیه می‌شود این کار را حداقل یک‌بار در هفته انجام دهید. برای ریستارت کردن تلفن همراه کافی است کلید کنار دستگاه (که معمولاً برای باز کردن قفل صفحه تلفن همراه از آن استفاده می‌کنید ) را چند ثانیه فشار دهید و سپس گزینه راه‌اندازی مجدد و یا Restart را انتخاب نمایید. دستگاه خاموش شده و بعد از چند دقیقه خودبه‌خود روشن می‌شود.

بعد از خالی شدن شارژ باتری آن را شارژ می‌کنید

اغلب افراد به‌غلط تصور می‌کنند که برای شارژ تلفن همراه باید منتظر خالی شدن باتری باشند اما این کار نه‌تنها باعث افزایش عمر دستگاه شما نمی‌شود بلکه کاملاً برعکس است. باتری‌های فعلی از یون‌های لیتیوم تشکیل‌شده‌اند که دیگر نیازی نیست صبر کنید تا باتری موبایل به صفر برسد. در حالت ایده آل می‌توانید چندین بار آن را در طول روز شارژ کنید؛ این کار عمر تلفن شما را بیشتر خواهد کرد.

هنگام مکالمه موبایل را دستتان می‌گیرید

این‌یکی از اشتباهات رایجی است که اغلب افراد مرتکب می‌شوند اما این عادت اشتباه باعث می‌شود تا میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی توسط بدن انسان افزایش یابد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام مکالمه تلفنی حتماً از هدست یا بلندگو استفاده کنید، خصوصاً اگر لازم است با کسی مکالمه طولانی داشته باشید. این کار نه‌تنها به دست شما کمی استراحت می‌دهد بلکه باعث کاهش کمردرد و تنش عضلانی شده و همچنین به شما کمک می‌کند تا از تأثیر مستقیم اشعه الکترومغناطیسی مضر در نزدیکی مغز خود جلوگیری کنید.

قسمت داخلی گوشی را تمیز نمی‌کنید

تلفن همراه یکی از ابزارهایی است که می‌تواند بیش‌ترین آلودگی را داشته باشد؛ به همین دلیل افراد اغلب سعی می‌کنند روی صفحه نمایشگر را تمیز نگه‌دارند، غافل از اینکه تمیز کردن قسمت‌های داخلی تلفن همراه به‌اندازه تمیز کردن قسمت ظاهری آن مهم است زیرا بی‌توجهی به تمیز کردن قسمت داخلی گوشی باعث کاهش عمر باتری و کند شدن سرعت تلفن همراه می‌شود.

از تصاویر پس‌زمینه متحرک و روشن استفاده می‌کنید

اغلب افراد از تصاویر پس‌زمینه مختلف (از مکان‌های دیدنی تا تصاویر افراد مشهور) استفاده می‌کنند اما این کار باعث کاهش عمر تلفن همراه شما می‌شود. توصیه می‌کنیم با انتخاب تم تیره، به‌صرفه جویی در انرژی و افزایش عمر باتری کمک کرده و هرگز از تصاویر با تم روشن و یا تصاویر متحرک استفاده نکنید، مخصوصاً دارندگان تلفن همراه سامسونگ!