تبیان، دستیار زندگی

دندان قروچه؛ از دلایل تا راهکارهای مقابله با آن

در این مطلب می‌خواهیم در مورد یکی از علائم فیزیکی استرس و اضطراب، یعنی دندان‌قروچه صحبت کنیم و اینکه چگونه باید آن را کنترل کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دندان قروچه، بروکسیسم، استرس و اضطراب،
دندان قروچه یا بروکسیسم زمانی است که شما آرواره‌ها را به هم می‌فشرید و دندان‌ها را روی هم می‌سابید و این حرکت به طور کلی غیرارادی است. دندان قروچه علت‌های متعدد و گوناگونی دارد و عوارض روحی و روانی مانند اضطراب، قطعاً می‌توانند یکی از فاکتورهای اصلی باشند.

واکنش فیزیکی استرس را واقعاً نمی‌توان از واکنش روانی آن جدا دانست. استرس و اضطراب به روش‌های گوناگون خود را به صورت فیزیکی نیز نشان می‌دهد، مثلاً دندان قروچه، ناراحتی گوارشی، سردرد، تنگی نفس، بی‌خوابی و ... .

امسال سلامت روانی همه‌‌ی ما به طور جدی تحت تأثیر ویروس جدید کرونا قرار گرفت. انگار هرگز این‌چنین احساس ترس و اضطراب نداشتیم. ما در شرایطی قرار گرفتیم که طی ماه‌های گذشته مجبور بودیم بیش از اندازه فکر کنیم تا اشتباهی مرتکب نشویم که به سلامت خود یا خانواده‌مان آسیبی بزنیم.

ما عادت کرده بودیم به راحتی به خرید برویم، با همسایه‌مان صحبت کنیم یا در دورهمی‌ها شرکت کنیم. اما حالا باید در مورد هر چیز کوچکی بارها فکر کنیم. زندگی کردن با این میزان استرس می‌تواند سلامت فیزیکی و روانی را به خطر بیندازد.

حتماً در این مدت با توصیه‌های زیادی روبرو شده‌اید که چگونه اضطراب خود را کاهش داده و کنترل کنید، مثلاً به احساسات خود توجه کنید به جای اینکه آن‌ها را سرکوب نمایید، تنفس عمیق را روزانه تمرین کنید و ... . این توصیه‌ها آرامش‌بخش و مفیدند، چه دندان قروچه داشته باشید و چه نه.

اگر به طور جدی دندان قروچه دارید و اذیتتان می‌کند، باید به دندان پزشک مراجعه کنید چون این اتفاق برای دندان‌هایتان بد و مضر است. مفاصل فکی گیجگاهی شما یا TMJ مفاصلی در آرواره‌تان هستند که از آن‌ها هنگام صحبت کردن، جویدن و بلعیدن استفاده می‌کنید. دندان قروچه کردن می‌تواند هم مشکلات دندانی ایجاد کند و هم مشکلات مربوط به مفاصل فکی گیجگاهی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.