تبیان، دستیار زندگی

سوال و جواب‌های رایج‌های تغذیه‌ای

پاسخ برخی سؤالات غذایی که در ذهنتان دارید

در این مطلب کارشناسان سلامت و تغذیه به برخی سؤالات متداول و نه چندان متداول شما درباره غذاها، تغذیه و سالم خوری، پاسخ می‌دهند؛ با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوالات تغذیه ای

سؤالات جدید

1. آیا نوشیدنی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی از من در برابر کووید 19 محافظت می‌کند؟
2. آیا نوشیدن نوشابه‌های رژیمی به جای انواع عادی، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
3. من غذاهای زیادی را که خراب شده‌اند، دور می‌ریزم. چگونه می‌توانم غذاهای کمتری هدر بدهم؟
4. آیا مواد غذایی پخته شده خانگی بهتر از انواع فروشگاهی هستند؟

آیا نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی از من در برابر کووید 19 محافظت می‌کند؟
از مصرف مواد مقوی گران‌قیمت حاوی ویتامین C یا سایر ترکیباتی که به گفته تولیدکنندگان بیماری‌ها را دفع می‌کنند، صرف‌نظر کنید.
خوردن غذاهای کامل که مشخص شده از سیستم ایمنی حمایت می‌کنند، یک انتخاب بهتر است. یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و اسیدهای چرب امگا 3، طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت را فراهم می‌آورند. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید، ورزش منظم داشته باشید و برای کاهش استرس قدم بردارید.
آیا نوشیدن نوشابه‌های رژیمی به جای انواع عادی، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
نه. بررسی 37 مطالعه در سال 2017، نشان داد شیرین‌کننده‌های مصنوعی نمی‌توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. حتی در بعضی از این مطالعات، افراد دچار اضافه وزن شدند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و نوشیدنی‌های رژیمی می‌تواند میزان خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری قلبی را بالا ببرند.

بررسی 37 مطالعه در سال 2017، نشان داد شیرین‌کننده‌های مصنوعی نمی‌توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. حتی در بعضی از این مطالعات، افراد دچار اضافه وزن شدند


من غذاهای زیادی را که خراب شده‌اند، دور می‌ریزم. چگونه می‌توانم غذاهای کمتری هدر بدهم؟
اخیراً یک مطالعه نشان داده است خانوارهای آمریکایی سالانه 32 درصد از مواد غذایی که خریداری می‌کنند را دور می‌ریزند. برای کاهش ضایعات مواد غذایی‌تان، در هنگام خرید از لیست خرید استفاده کنید، خرید میوه‌ها و سبزیجات منجمد، خرید مواد غذایی در مقادیر کم، ذخیره کردن نان در فریزر و پیدا کردن اقلام بسته‌بندی شده یک نفره مانند پنیر و ماست نیز می‌توانند از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری کنند.
غذای قدیمی را به سمت جلوی یخچال حرکت دهید و قبل از رفتن به فروشگاه یخچالتان را بررسی کنید؛ ممکن است از قبل آنچه را که نیاز دارید داشته باشید.

آیا کیک و شیرین‌های خانگی بهتر از انواع فروشگاهی هستند؟
می‌تواند این‌طور باشد.
کیک‌ها، کوکی‌ها، مافین‌ها و پای‌هایی که شما تهیه می‌کنید شامل نگهدارنده‌ها و سایر مواد افزودنی که معمولاً برای بهتر کردن طعم، بافت و رنگ در بسیاری از خوراکی‌های پخته شده تجاری استفاده می‌شود، نخواهد بود. همچنین نوع خانگی ممکن است سدیم و شکر کمتری داشته باشد.
به علاوه، انواع خانگی بهترند زیرا شما آنچه به مواد خود اضافه می‌کنید را کنترل می‌نمایید. می‌توانید رسپی خود را، با جایگزین کردن شیر بدون چربی به جای شیر کاملاً چرب به منظور کاهش چربی‌های اشباع یا جایگزین کردن کمی روغن برای ماست یونانی به منظور کاهش کالری، از نظر تغذیه‌ای بهبود ببخشید.

بیشترین سؤال و جواب‌ها در مورد غذا و تغذیه

1. چگونه می‌توانم مطمئن شوم که به اندازه کافی پروتئین از صبحانه دریافت می‌کنم؟
2. آیا باید پوست میوه‌ها را برای خلاص شدن از آفت‌کش‌ها خراشیده یا جدا کنم؟
3. غذاهای بسیار فرآوری شده چه هستند و آیا خوردن آن‌ها اشکالی ندارد؟
4. باقی‌مانده غذای رستوران چه مدت در یخچال من دوام می‌آورد؟

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که به اندازه کافی پروتئین از صبحانه دریافت می‌کنم؟
بسیاری از غذاهای معمول صبحانه، مانند نان تست همراه با کره، پروتئین کمی تأمین می‌کنند. بزرگسالان مسن‌تر باید در اولین وعده غذایی روزانه خود 20 گرم پروتئین مصرف کنند. این مقدار در حدود 6 اونس ماست یونانی ساده و کم‌چرب یا یک املت دارای دو تخم‌مرغ با 1 اونس پنیر موزارلا یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی روی دو قطعه نان تست گندم کامل است.

آیا باید پوست میوه‌ها را برای خلاص شدن از آفت‌کش‌ها خراشیده یا جدا کنم؟
جدا کردن پوست میوه می‌تواند به از بین بردن برخی سموم دفع آفات کمک کند، اما پوست میوه و سبزیجات اغلب سرشار از مواد مغذی است. به علاوه، برخی از سموم دفع آفات از طریق ریشه گیاه جذب شده و با جدا کردن پوست یا شستشو نمی‌توان آن‌ها را از بین برد.
شستشو می‌تواند برخی از سموم دفع آفات را از بین ببرد. برای تمیز کردن، میوه یا سبزی را به آرامی زیر آب روان مالش دهید یا از برس برای محصولات با پوست سخت‌تر، مانند کدو استفاده کنید. علاوه بر این خشک کردن آن‌ها با دستمال کاغذی به از بین بردن برخی از باکتری‌ها کمک می‌کند.
یک مطالعه نشان داد که ممکن است 12 دقیقه خیس خوردن میوه و سبزی در مخلوط جوش‌شیرین و آب، حتی بیشتر مانده سموم دفع آفات را از بین ببرد، اما این آزمایش فقط با سیب انجام شد. گزینه دیگر خرید میوه و سبزیجات ارگانیک است، اگرچه هنوز هم باید آن‌ها را بشویید.
غذاهای بسیار فرآوری شده چه هستند و آیا خوردن آن‌ها اشکالی ندارد؟
نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، غلات شیرین، محصولات پخته شده بسته‌بندی شده، چیپس، برخی بارهای انرژی‌زا و بعضی از وعده‌های غذایی آماده زیر چتر غذاهای بسیار فراوری شده قرار می‌گیرند. این غذاها می‌توانند مقدار زیادی کالری، سدیم و قند را در خود جای دهند درحالی‌که دارای فیبر کم یا فاقد فیبر، فاقد هرکدام از چربی‌های خوب، پروتئین بدون چربی یا مواد مغذی موجود در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و مغزها هستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که غذاهای فراوری شده ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، فشارخون بالا و کلسترول بالا را افزایش دهد. بنابراین تا آنجا که ممکن است به غذای کامل و کمتر فرآوری شده روی بیاورید.

باقی‌مانده غذای رستوران چه مدت در یخچال من دوام می‌آورد؟
گوشت و مرغ پخته شده، پیتزا و سوپ را تا چهار روز و گوشت‌های ورقه شده و سالاد را تا پنج روز، اگر دو ساعت بعد از سرو، غذا به یخچال برسند (اگر غذا یک ساعت در دمای بیش از 32 درجه قرار بگیرد) می‌توان در یخچال نگه‌داری کرد. غذاهای باقی مانده را باید حداقل در دمای 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتی‌گراد) دوباره گرم کنید و سس‌ها، سوپ‌ها و آبگوشت‌ها را قبل از خوردن بجوشانید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.