تبیان، دستیار زندگی

عادات ناپسند اجتماعی

عادات بدی که به ارتباط شما با دیگران آسیب می‌زند

ممکن است شما در انظار عمومی و یا جمع دوستان و آشنایان عادت به انجام یکسری کارها داشته باشید که ازنظر خودتان کاملاً عادی و طبیعی است اما باید بدانید خیلی از رفتارهایی که اغلب افراد به آنها عادت کرده‌اند، عادت‌های بدی هستند که می‌تواند شما را در نظر دیگران بی‌فرهنگ جلوه دهد. در ادامه با این عادات ناپسند اجتماعی آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عادات ناپسند اجتماعی
همه ما یکسری عادت‌های بد داریم. برخی عادت‌های بد می‌توانند مانع پیشرفت شغلی شوند و یا روابط زناشویی را تحت تأثیر قرار دهند اما برخی از این عادات بد به روابط ما با انسان‌های دیگر آسیب می‌زنند و باعث پراکنده شدن دیگران از کنار ما می‌شوند. این عادات ناپسند اجتماعی عبارت‌اند از:

استفاده از تلفن همراه در جمع

دکتر جوزف سیلونا روانشناس می‌گوید: «فابینگ یک اصطلاح عامیانه است که به عملی گفته می‌شود که افراد در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی به‌جای توجه به دیگران، به تلفن همراه خود نگاه می‌کنند.» اما این اختلال علاوه بر آنکه فرد را از لذت هم‌نشینی با دیگران محروم می‌کند، در بلندمدت باعث آسیب به عواطف فردی، اجتماعی، خانوادگی و زناشویی می‌شود؛ بنابراین لازم است افراد با به‌کارگیری روش‌هایی این عادت ناپسند را درمان کنند.

ابراز علاقه زوج‌ها به یکدیگر در حضور دیگران

حتماً دیده‌اید زوج‌هایی را که در انظار عمومی دستشان را از یکدیگر جدا نمی‌کنند و قربان صدقه هم می‌روند؛ رابطه این زوج‌ها ستودنی است اما مسئله آنجاست که گاهی روابط عاطفی زوجین از حد معمول خارج می‌شود. رابطه عاطفی و کلامی بیش‌ازحد معمول زوجین به دلیل آنکه موجب ایجاد حساسیت در حریم عمومی به‌خصوص در مقابل نامحرم و جوانان مجرد می‌شود، صحیح نیست. از طرفی دیگر، ابراز علاقه خارج از عرف زوجین در مقابل بزرگ‌ترها نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به حضور آنها تلقی می‌شود؛ بنابراین علارغم تأکید  اسلام در خصوص ابراز محبت به همسر اما در هنگام ابراز علاقه کلامی و رفتاری نسبت به همسرتان، به حضور افراد با توجه به سن و حساسیت‌هایشان توجه کنید.

مدام شکایت کردن

بعضی‌اوقات گله و شکایت کردن اصلاً اشکالی ندارد اما مسئله آنجاست که شکایت کردن در برخی افراد به عادتی تبدیل می‌شود که نمی‌توانند از آن دست‌بردارند اما این عادت ناپسند باعث می‌شود شما به آدم منفی گرا شهرت پیدا کنید و از طرفی با این شکایت کردن‌ها دیگران را ناراحت می‌کنید؛ بنابراین بپذیرید که هیچ‌کس و هیچ‌چیز کامل نیست و برای رفع این عادت در خودتان، به دنبال نکات مثبت در وضعیت فعلی‌تان و یا افراد بگردید و عادت کنید دیگران را تحسین کنید.

بدقولی

حتماً دیده‌اید افرادی را که همیشه دیروقت به مهمانی، سرکار، قرار ملاقات و... می‌روند و درنهایت با یک ببخشید کار را تمام می‌کنند. در این مواقع پاسخی که انتظار شنیدنش رادارند این است: «اشکالی ندارد» اما در حقیقت اشکالی دارد! زیرا این کار به معنای عدم احترام به‌وقت دیگران است. همچنین بدقولی در روابط شما با دیگران تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا شما نزد دیگران فردی بی‌نظم، بی‌ملاحظه و غیرقابل اطمینان باشید؛ بنابراین با برنامه‌ریزی، زودتر آماده شدن و پیش‌بینی اتفاقات غیرمنتظره، به‌وقت دیگران احترام بگذارید و همیشه و همه‌جا سروقت حضور پیدا کنید.

پرحرفی

برخی افراد تصور می‌کنند با زیاد صحبت کردن می‌توانند موردتوجه دیگران قرار بگیرند و در دل دیگران جا باز کنند اما حقیقت این است که پرحرفی این احساس را به دیگران القا می‌کند که شما فرد خودخواهی هستید که مهلت صحبت کردن به دیگران را نمی‌دهید؛ پس سعی کنید در جمع کمتر صحبت کنید و بیشتر شنونده باشید. همچنین اجازه دهید مکالمات به‌طور طبیعی جریان پیدا کند و یک‌طرفه صحبت نکنید.

فخرفروشی

فخرفروشی از آن دسته عادات ناپسندی است که نه‌تنها مردم را از شما فراری می‌دهد بلکه شمارا در نظر دیگران فردی بی‌اعتبار و حقیر جلوه می‌دهد. بنابراین در هنگام گفتگو با دیگران به دارایی‌های خود اشاره نکنید و ثروت خود را به رخ نکشید. همیشه به‌گونه‌ای رفتار کنید که مردم شمارا به خاطر شخصیت ذاتی خودتان دوست داشته باشند نه به خاطر مال و ثروتتان.

قطع کردن صحبت دیگران

اگر آن‌قدر عجول هستید که نمی‌توانید صبر کنید تا صحبت دیگران تمام شود و بعد پاسخ دهید، بهتر است در رفتارتان تجدیدنظر کنید زیرا میان صحبت کسی پریدن نشانه بی‌نزاکتی و عدم برخورداری از مهارت‌های اجتماعی فرد است. اگر نمی‌خواهید فردی ازخودراضی به نظر بیایید، هیچ‌گاه صحبت دیگران را قطع نکنید. اگر مجبور به انجام این کار شدید حتماً با گفتن جمله معذرت می‌خواهم، اقدام به انجام این کارکنید و یا اگر وسط صحبت دیگران نکته‌ای یادتان می‌آید که امکان دارد فراموش کنید، بهتر است آن را یادداشت کنید تا بعد از اتمام صحبت فرد مقابل آن را مطرح نمایید.

خندیدن با صدای بلند

خندیدن نه‌تنها تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و جسم دارد بلکه با خندیدن می‌توانید افراد را به خود جذب کنید اما حواستان باشد بلند خندیدن، هم برای سلامتی‌تان مضر است و می‌تواند باعث سکته قلبی، پاره شدن گلو بو ی‌اختیاری ادرار شود و هم از متانت و وقار فرد می‌کاهد و جایگاه او را در نظر دیگران خدشه‌دار می‌کند. همچنین این عادت ناپسند باعث جلب‌توجه دیگران شده و با توجه به اینکه دیگران نمی‌دانند مطلب شما چقدر خنده‌دار است، باعث سوءبرداشت آنها می‌شود.

انداختن پاها روی‌هم

افراد معمولاً هنگام نشستن روی صندلی و مبل عادات مختلفی دارند و ترجیح می‌دهند هرازگاهی برای تغییر حالت بدن، نوع نشستن خود را عوض کنند. عده‌ای به‌رسم عادت، پاهای خود را روی پای دیگر می‌اندازند اما این روش مرسوم در نشستن علاوه بر خطرات جسمی مثل بالا رفتن فشارخون، کمردرد و گردن درد و...در روابط فردی هم تأثیرگذار است؛ چنانچه این نوع نشستن در یک جمع رسمی، مصاحبه کاری، جلسه و قرار ملاقات سیگنال‌های منفی را به دیگران انتقال می‌دهد؛ بنابراین هنگام تصمیم‌گیری و مذاکره با دیگران از انداختن پاها روی‌هم بپرهیزید و با درست قرار دادن پاها در کنار یکدیگر میزان فروتنی و همین‌طور احترام خود را به دیگران نشان دهید.

جواب ندادن به پیام‌های دیگران

در دوره‌ای هستیم که حجم اطلاعات منتقل‌شده از طریق پیام‌رسان‌ها به حدی بالاست که گاه نمی‌توانیم همه آنها را بخوانیم و پاسخ دهیم اما گاهی برخی افراد از روی عمد به پیام دیگران دیر جواب می‌دهند؛ بدتر از آن، اینکه گاهی پیام‌ها را می‌بینند اما جواب نمی‌دهند. دقت کنید دیر جواب دادن نه‌تنها شما را در نظر دیگران جذاب و پرمشغله نشان نمی‌دهد بلکه این عادت ناپسند نوعی بی‌احترامی به‌طرف مقابل است و باعث می‌شود دیگران شما را فردی مغرور و بی‌فرهنگ ‌بدانند؛ بنابراین شایسته است به همه پیام‌های  دریافتی در شبکه‌های اجتماعی به‌موقع جواب دهید و یا در صورت عدم امکان به پاسخگویی به‌موقع، در فرصت مناسب ضمن عذرخواهی از تأخیر در جوابگویی، علت را توضیح دهید تا دلخوری و سوءتفاهم‌های پیش‌آمده رفع شود.