تبیان، دستیار زندگی

خیرات برای مردگان چه تاثیری دارد؟

همه ی انسانها یک روزی از این دنیا می روند. با مرگ زندگی این دنیا به پایان می رسد ؛ اما مردگان پس از مرگ زنده هستند و ارتباطشان با دنیای مادی قطع نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبرستان

مرگ پایان زندگی است و با فرا رسیدن مرگ ، زندگی دنیوی به پایان می رسد. با رسیدن مرگ هر شخصی، تمام مسئولیت ها، تلاش ها، آرزوها و هدف های دنیوی او به پایان می رسد. پیامبر گرامی اسلام (ص)، زندگی دنیا را خواب و مرگ را بیداری نامیده است. یعنی مرگ دریچه ‏ای است برای خارج شدن از عالم خیال و ورود به جهان حقیقت و واقعیّت.

هر پنج شنبه و جمعه برسر خاک اموات می رویم با فرستادن فاتحه ای وخواند قرآن و خیرات کردن ، به یاد آنها هستیم. بهترین زمان زیارت اموات عصر پنجشنبه است که پیامبر فرموده است. شاید بهتر از آن صبح جمعه بین الطلوعین باشد.
شاید با رفتن به قبرستان و دیدن قبرهای ساکت و آرام ، نگران اموات دفن شده در آن باشیم و دلمان بخواهد کاری برایشان بکنیم و هدیه ای به آنها بدهیم تا آسایشی به دست آورند.
 دست مردگان از این دنیا کوتاه است ولی با خیرات کردن می توان به آنها در آن دنیا کمک کرد و تا حدودی از عذاب آنها کم کرد. کسی که از دنیا رفته است رابطه‌اش قطع نشده است و هوشیارتر شده است. تاج گل‌های آنچنانی برای مردگان هیچ تاثیری ندارد  و به کار میت نمی‌آید،  این عمل صالح است که به کار میت می‌آید و برای آن دنیا او تاثیر دارد.

 پس تنها چیزهایی که به درد میت می خورد، اینکه بعد از دفن میت تلقین بعد از دفن را بگویند و مدتی سر قبر بنشینند و همچنین اینکه هر پنج شنبه و جمعه به یاد او باشند و خیراتی برای او داشته باشند.


بهترین هدیه برای اموات:


بهترین هدیه برای اموات این است که از خدا برای آنها طلب بخشش و مغفرت کنیم. در ادامه راه هایی که برای خیرات اموات خوب است را می گوییم.

 شاید با رفتن به قبرستان و دیدن قبرهای ساکت و آرام ، نگران اموات دفن شده در آن باشیم و دلمان بخواهد کاری برایشان بکنیم و هدیه ای به آنها بدهیم تا آسایشی به دست آورند.دست آنها از این دنیا کوتاه است ولی با خیرات کردن می توان به آنها در آن دنیا کمک کرد و تا حدودی از عذاب آنها کم کرد.


صدقه و دعا کردن


یکی از کارهایی که می توان برای اموات انجام داد، صدقه و دعا کردن برای آنها است .در روایتی از پیامبر خدا (ص) آمده است که «براى مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه براى آنان چیست؟ فرمود: صدقه و دعا.همچنین فرمودند: «ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید; از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!».

مرحوم علاّمه مجلسى درباره دعا کردن برای اموات مى فرماید: «مخصوصاً دعا کردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجا آورد.

 همچنین در روایتی دیگر پیامبر درباره صدقه دادن برای اموات می فرماید: هر صدقه اى که براى میّت داده مى شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش مى کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) مى گردد.
ادای دین و حقوق واجب متوفی

 یکی از مواردی که بازماندگان بعد از مرگ عزیزانشان باید نسبت به آن توجه داشته باشند ، ادای دین و حقوقی است که از متوفی به جا مانده است. اگر متوفی به کسی دین و قرضی دارد، بهتر است که آن را ادا کنید. در حقیقت در خیرات برای اموات باید توجه داشته باشیم که در وهله اول حقوق واجب بر گردن متوفی را انجام دهیم و سپس به امور مستحبی ان مانند صدقه دادن، دعا کردن و قران خواندن بپردازیم.

یا اینکه برای آنها  نماز خوانده شود و اینکه اگر نماز قضا یا روزه قضا برگردن داشتند، بازماندگان به جای آنها  آن را انجام دهند و اگر احتمال می دهند که حقی واجب مانند خمس، زکات و ... دارند آن را ادا کنند.
قرآن

قرآن خواندن برای اموات


 در کنار خیراتی که برای مردگان انجام می دهیم ، بهتر است که سوره های قرآنی هم برای شادی روح آنها خوانده شود. قرآن خواند هم برای آنها تاثیرات خیلی زیادی دارد . همانطور که امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد.

امام صادق ـ علیه السّلام  فرمودند: سوره «تبارک» بالای سر قبر میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر از او گردد.

بسیار سفارش شده است که  سوره های فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه خوانده شود و ثواب آن به مردگان اهدا شود.

 در خیرات برای اموات باید توجه داشته باشیم که در وهله اول حقوق واجب بر گردن متوفی را انجام دهیم و سپس به امور مستحبی آن مانند صدقه دادن، دعا کردن و قرآن خواندن بپردازیم.


از کجا بدانیم که خیرات به اموات می رسد؟


برای اینکه یقین پیدا کنیم، آیا برکت این خیرات به آن مرحوم رسیده است یا نه، ابتدا باید به درون خود رجوع کنیم، که با این عمل خودمان به آرامش رسیده‌ایم؟ وقتی این آرامش در خود شخص ایجاد شد، قطعا بدانید که این آرامش برای خود میت نیز هست.


تاثیرات خیرات برای زندگی دنیای خود فرد:


خیرات تاثیرات دنیوی و اخروی دارد. طوری که گاهی خطرات بزرگی را از زندگی فرد برطرف می‌کند. فردی که قدم خیری برای اموات بر می‌دارد، برای او قدم خیر برداشته می‌شود. روایات متعددی اشاره کرده است که اگر فردی در دنیا برای گذشتگان خود خیرات کند، خداوند بلاها را از زندگی او در دنیا بر طرف می‌کند و لطف و رحمت الهی شامل حال او می شود.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.

اگر برای اموات 11 بار سوره قدر را بخوانید نه تنها خیراتی برای اموات جمع کرده اید،بلکه خودتان را از ترس روز قیامت محفوظ نموده اید.

هر گاه از کنار قبرستانی عبور کردید و 11 بار سوره توحید را بخوانید ،نه تنها برای اموات، برای خود هم ثوابت بزرگی را ذخیره کرده اید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .