تبیان، دستیار زندگی

بازی‌های یلدایی

سرگرمی‌های هیجان‌انگیز با رعایت فاصله اجتماعی

یلدا شبی به‌یادماندنی است که خانواده‌ها دورهم جمع می‌شوند و لحظات خوشی را در کنار هم سپری می‌کنند اما امسال می‌توان یلدا را در سکوت شهر و به‌دوراز دورهمی‌های خانوادگی با انجام سرگرمی‌هایی جذاب و خاطره‌انگیز کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب یلدا،سرگرمی،بازی،کرونا
سال‌های گذشته شب یلدا شور حال دیگری داشت، همه در پی تدارک آیین سنتی شب یلدا بودند اما امسال سایه شوم کرونا بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده وعده‌ای نیز درگیر این بیماری بی‌رحم شده‌اند و تمام آرزویشان بهبودی است.
این روزها چشم‌های غم‌زده ما در زیر بار مشکلات اقتصادی، تورم و بیماری کرونا دیگر مجالی برای تبسم ندارد. امروز همه یک آرزوی مشترک دارند «جهانی بدون کرونا»؛ اما حالا که قرار نیست کرونا به این راحتی‌ها دست از سرما بردارد و سلامتی ما با به دور ماندن از عزیزانمان گره‌خورده است، ناچاریم امسال شب یلدا را در خانه بمانیم و این شب را در کناره خانواده‌مان با انجام سرگرمی‌های جذاب سپری کنیم.

1-حدس کلمه

این بازی در چند مرحله و بین دو گروه 4 نفره به بالا انجام می‌شود. برای انجام این بازی نیاز به کاغذ، خودکار و تنگ ماهی یا یک ظرف دارید.

نحوه بازی
مرحله اول:
به دو تیم برابر تقسیم شوید. هر بازیکن 5 عدد کاغذ برداشته و روی هر قطعه یک کلمه یا عبارت مثل ماهی، قاشق، قهقهه زدن و... می‌نویسد. (به دلیل آنکه بازیکنان بعداً باید کلمات را حدس بزند، کلمه یا عبارت نباید خیلی مبهم باشد.) هر بازیکن تکه‌های کاغذ خود را از وسط تا می‌کند و داخل ظرف می‌اندازد. بعدازاینکه همه تکه‌های کاغذ داخل ظرف قرار گرفت، کسی باید کاسه را تکان دهد تا مخلوط شود.
بازی شب یلدا،کرونا،دورهمی
مرحله دوم:
هدف از این مرحله حدس زدن هر چه بیشتر کلمات در عرض 60 ثانیه است. بازی به این شکل شروع می‌شود:
تیم شروع‌کننده، بازیکنی را انتخاب می‌کند و آن بازیکن یک‌تکه کاغذ از ظرف برمی‌دارد و آن را می‌بیند. سپس بازیکن از کلمات مرتبط و یا مفهوم کلمه نوشته‌شده استفاده می‌کند تا هم‌تیمی‌ها بتوانند کلمه روی کاغذ را حدس بزنند. استفاده از لب‌خوانی و حرکت با دست در این بازی ممنوع است. به‌عنوان‌مثال: کلمه روی کاغذ ماهی است و شما می‌توانید برای انتقال کلمه به هم تیمی‌ها بگویید: «آن را شب عید می‌خورید.»
اگر بازیکن فکر می‌کند کلمه یا عبارتی سخت است و نمی‌تواند مفهومی برای آن پیدا کند، می‌تواند رد شود و کاغذ را دوباره در ظرف بیندازد. دقت کنید، بازیکنان فقط یک‌بار در هر مرحله می‌توانند این کار را انجام دهند.
اگر هم تیمی‌ها کلمه را درست حدس بزنند، باید کاغذ را نگه دارند.
بعد از گذشت یک دقیقه، نوبت تیم دیگر است. آنها همچنین 1 دقیقه فرصت دارند تا حد ممکن کلمات را حدس بزنند.
هر تیم یک دقیقه این کار را انجام می‌دهد تا زمانی که تکه‌های کاغذ داخل ظرف تمام شود. سپس هر تیم کاغذهایی را که جمع کرده می‌شمارد. هر قطعه کاغذ یک امتیاز دارد. بعد از جمع‌کردن امتیازات هر تیم، ظرف را دوباره با کاغذها پر می‌کنید و به مرحله بعد می‌روید.

مرحله سوم:
در این مرحله فقط می‌توانید از یک کلمه برای انتقال مفهوم کلمه نوشته‌شده در کاغذ استفاده کنید؛ بنابراین، اگر کلمه ماهی است این بار شما می‌توانید از یک کلمه مانند دریا برای توصیف آن استفاده کنید. تیم‌ها با چرخش‌های یک‌دقیقه‌ای به‌تناوب ادامه می‌دهند و درنهایت مانند مرحله قبل امتیازات را می‌شمارید و دوباره به مرحله بعد می‌روید.

مرحله چهارم:
در این مرحله بازیکن نباید صحبت کند بلکه برای توصیف کلمه نوشته‌شده در کاغذ باید از حرکات فیزیکی استفاده نماید. برای کلمه ماهی بازیکن می‌تواندپانتومیم بازی کند و  وانمود کند که مثلاً در حال پاک کردن ماهی است.
در پایان دور، امتیازات یک‌بار دیگر شمرده می‌شود. تیمی که در هر سه دور بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده اعلام می‌شود!

2-هرم بادکنک

این بازی فوق‌العاده سرگرم‌کننده، خنده‌دار و هیجان‌انگیز است که برای انجام آن شما به 6 الی 8 عدد لیوان یک‌بارمصرف کاغذی و بادکنک به تعداد افراد شرکت‌کننده دارید.

نحوه بازی
لیوان‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید و از بازیکن بخواهید در عرض 1 دقیقه با باد کردن بادکنک، لیوان‌ها را جابه‌جا کرده و روی میز دیگری به‌صورت هرمی بچیند.
بازی شب یلدا،کرونا،دورهمی

3-پیاده‌روی با دست‌وپا

این بازی همان‌طور که از اسمش پیداست، بسیار جالب و خنده‌دار است. این بازی را بزرگ و کوچک می‌توانند انجام دهند و از آن لذت ببرند.

مواد لازم:
13 الی 21 عدد پرینت سیاه‌سفید از عکس دست‌وپا و یا کاغذ و خودکار

نحوه بازی
اگر بتوانید از عکس دست‌وپا پرینت بگیرید که چه‌بهتر وگرنه می‌توانید روی 13 الی 21 عدد کاغذ، عکس دست‌وپا را بکشید و در هر ردیف سه عدد عکس را به صورت‌های مختلف در کنار هم بچینید. بازیکن روی هر عکسی که رسید، باید طبق شکل پیش رود مثلاً روی عکسِ دست، ‌دست‌هایش را و روی عکس پا، پاهایش را بگذارد. برای جذاب‌تر شدن بازی می‌توانید از بازیکن بخواهید جاهایی که عکس پاها و دست‌ها کنار هم قرار دارند،آنها را ضربدری روی عکس بگذارد.
بازی شب یلدا،کرونا،دورهمی

4-بولینگ جوراب

برای انجام این بازی فوق‌العاده خنده‌دار شما به جوراب زنانه ساق بلند، یک عدد پرتقال یا سیب و چند عدد بطری آب نیاز دارید.

نحوه بازی
پرتقال،سیب و یا توپ کوچکی را داخل جوراب بیندازید؛ سپس یکی از شرکت‌کنندگان باید جوراب را سرش کند و یا آن را دور کمرش ببندد. پرتقال از جوراب آویزان می‌شود و شما باید با تکان دادن سر و یا بدنتان، به بطری‌های آب ضربه بزنید تا بیفتد. هرکس که بیشترین بطری را بیندازد، برنده است.
بازی شب یلدا،کرونا،دورهمی

5-توپ دیسکو

این بازی نیاز به تمرکز زیادی دارد اما درعین‌حال فوق‌العاده هیجان‌انگیز است. برای انجام این بازی شما به یک عدد سی دی، چند عدد توپ پینگ‌پنگ و 4 الی 6 عدد بطری که تا نیمه آب داشته باشد، نیاز دارید.

نحوه بازی
بعد از چیدن بطری‌ها کنار هم بازیکن باید با سی دی توپ را بردارید و با تمرکز زیاد یکی‌یکی آنها را سر بطری آب قرار دهد. هر بازیکن و یا گروهی که بیشترین توپ را داخل بطری بگذارد، برنده است.
بازی شب یلدا،کرونا،دورهمی