تبیان، دستیار زندگی

تفاوت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار چیست؟

اگر تا به حال در ایران اقدام به فعالیت‌های حقوقی کرده باشید، حتما به دو عبارت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار برخورده‌اید. بسیاری از افراد هستند که قصد ثبت شرکت و یا چاپ آگهی مفقودی مدارک خود را دارند ولی به خوبی آگاهی ندارند که باید این آگهی‌ها را در کجا به چاپ برسند. از طرف دیگر هستند افرادی که برای سال‌های متمادی اقدام به چاپ آگهی‌های شرکت خود در روزنامه‌های کثیرالانتشار پرهزینه می‌کنند ولی اطلاع ندارند که با چاپ همین آگهی‌‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه‌ای چون اعتدال می‌توانند تا حد زیادی از هزینه‌ها بکاهند. به همین دلیل قصد داریم در این نوشته نگاهی بیاندازیم به «تفاوت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار» و همچنین «روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه و پرهزینه»!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تفاوت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار چیست؟
روزنامه رسمی چیست؟
«روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران» یا اصطلاحاً «روزنامه رسمی» مرجع قانونی انتشار آگهی‌های حقوقی در کشور است. این روزنامه را نباید با روزنامه‌های کثیرالانتشاری مثل اطلاعات، کیهان، ایران، شرق یا نظایر آنها اشتباه گرفت. محتوای روزنامه رسمی در حکم سندی دولتی است. این روزنامه زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود و مهم‌ترین وظیفه آن، چاپ آگهی‌ ثبت شرکت و آگهی‌ تغییرات شرکت است. درج آگهی‌ها در روزنامه رسمی به منظور اطلاع‌رسانی قانونی فعالیت شرکت‌ها و موسسات انجام می‌شود. هنگام بستن قراردادهای تجاری با کشورهای دیگر نیز مهم‌ترین مدرکی که درخواست می‌شود، ترجمه روزنامه رسمی است. در واقع، این سند نشان‌دهنده فعالیت قانونی یک شرکت در ایران است.


چاپ آگهی در روزنامه رسمی در چه مواردی لازم است؟
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه انتشار گزارش مذاکرات مجلس و مصوبات آن بر عهده روزنامه رسمی گذاشته شده است. همچنین تمام قوانین و مقررات کشور پس از امضای رئیس‌جمهور در این روزنامه منتشر می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد. بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌های حقوقی قوه قضائیه نیز در این روزنامه چاپ می‌شوند. برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، درج آگهی در روزنامه رسمی در موارد زیر الزامی است:

. ثبت شرکت
. ثبت تغییرات شرکت
. انحلال شرکت
. ثبت برند
. ثبت اختراع

روزنامه کثیرالانتشار چیست؟
«روزنامه کثیرالانتشار» یا به اختصار «روزنامه کثیر» به تمام روزنامه‌هایی گفته می‌شود که با مجوز قانونی منتشر می‌شوند و روی پیشخان‌ها قرار می‌گیرند. تمام روزنامه‌های مشهوری که می‌شناسیم مثل آفتاب، اعتماد، دنیای اقتصاد و همشهری و نیز نشریاتی که به طور ویژه در استان‌ها و شهرهای گوناگون منتشر می‌شوند، همگی در این دسته می‌گنجند. درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار به منظور اطلاع‌رسانی عمومی صورت می‌گیرد. بنابراین شرکت‌هایی که قصد فعالیت اقتصادی در منطقه‌ای خاص را دارند، معمولاً آگهی خود را به روزنامه‌های محلی می‌دهند. یکی از موارد مهمی که هنگام تاسیس شرکت باید به آن پرداخت، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای چاپ آگهی‌های شرکت است. این موضوع در اظهارنامه شرکت منعکس می‌شود و حتی تغییر آن نیز به آگهی دادن در همان روزنامه نیازمند است.

چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار در چه مواردی لازم است؟
بیشتر آگهی‌های مربوط به شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری علاوه بر روزنامه رسمی، باید در روزنامه کثیرالانتشار نیز چاپ شوند. در برخی موارد، زمان‌بندی آنها در قانون مشخص نشده است. اما به طور کلی توصیه می‌شود پس از صدور اجازه آگهی از اداره ثبت شرکت‌ها، همزمان برای درج آنها در هر دو روزنامه اقدام شود. بسیاری از تغییرات کمپانی‌ها صرفاً پس از چاپ در روزنامه کثیرالانتشار رسمیت پیدا می‌کنند. همچنین تمام شرکت‌های تازه‌تاسیس باید در این روزنامه آگهی بدهند. گفتنی است که آگهی‌های رسمی با متن‌های مشخصی منتشر می‌شوند و حساب آنها کاملاً از آگهی‌های تبلیغاتی جداست. برای شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار در موارد زیر الزامی است:

. تاسیس شرکت و تغییر ساختاری آن
. برگزاری مزایده و مناقصه
. دعوت از سهامداران برای تشکیل مجامع
. پذیره‌نویسی و انتشار اوراق قرضه
. تقسیم دارایی و ختم تصفیه

لیست روزنامه‌های کثیرالانتشار پرهزینه و کم‌هزینه


تعرفه چاپ آگهی در روزنامه رسمی مشخص است، اما تعرفه‌های چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است. هزینه روزنامه رسمی شرکت‌ها به تعداد کاراکترهای متن آگهی بستگی دارد، اما هزینه روزنامه کثیر را خود این مجموعه‌ها تعیین می‌کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر فهرستی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه و پرهزینه منتشر می‌کند. مراجعه به این لیست پیش از انتخاب روزنامه کثیر و درج آگهی در آن برای تمام مدیران شرکت‌ها سودمند خواهد بود. در نتیجه اگر به دنبال ارزان‌ترین آگهی روزنامه کثیرالانتشار هستید و می‌خواهید از قیمت‌گذاری آگهی‌ها مطلع شوید حتماً این فهرست را ببینید. جهان صنعت، جمهوری اسلامی، جوان و آرمان امروز در دسته پرهزینه‌ها هستند. اعتدال، ابرار، شهروند، عصر ایرانیان و کسب‌وکار جزو روزنامه‌های کثیرالانتشار کم‌هزینه هستند. برای چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و درج آگهی در روزنامه رسمی به سایت آسان‌ثبت مراجعه فرمایید.