تبیان، دستیار زندگی

حتی اگر به بیماری شدید ریوی مبتلا هستید، می‌توانید با خیال راحت ماسک بزنید

ماسک‌ها خطرات قابل توجهی برای سلامتی ندارند

یک مطالعه نشان داد که حتی افرادی که COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه) شدید دارند می‌توانند با خیال راحت ماسک بزنند. متخصصان تأکید می‌کنند که ناراحتی ناشی از ماسک نباید به نگرانی‌های بهداشتی بی‌اساس تبدیل شود. ناراحتی برخی از افراد در استفاده از ماسک جراحی می‌تواند به دلیل احساس اضطراب باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماسک زدن
ممکن است اگر فراموش کنید که ماسک را در هنگام خرید با خود به همراه ببرید، احساستان ناخوشایند، ناراحت‌کننده و عذاب‌آور باشد، اما تنها ویژگی که ماسک صورت ندارد، خطرناک بودن است. این همان چیزی است که محققان در تازه‌ترین بررسی در مورد چگونگی اثرگذاری (یا بی‌تأثیری) ماسک‌های صورت بر توانایی تنفس، حتی در افراد مبتلا به بیماری ریه، یافته‌اند.
محققان پس از آن‌که گروهی از ساکنان فلوریدا در ماه ژوئن فرمان استفاده از ماسک در این ایالت را به چالش کشیدند، این تحقیق را انجام دادند.

کارشناسان می‌گویند ناراحتی برخی افراد ممکن است یک واکنش روانی باشد و با تمرین استفاده از ماسک، راحت‌تر می‌شود. همچنین ممکن است لازم باشد انواع مختلفی از ماسک‌ها را امتحان کنید تا راحت‌ترین ماسک را برای خود بیابید

معترضان استدلال کردند که استفاده از ماسک صورت می‌تواند باعث تجمع دی‌اکسیدکربن (CO2) و اختلال در تنفس طبیعی شود.
بر اساس گفته یکی از افراد گروه پزشکان: هر فرد با هر بار تنفس مقدار کمی از CO2 خود را دوباره تنفس می‌کند. هوای بازدم، اگرچه حاوی مقداری CO2 است، اما هنوز دارای مقدار زیادی هوای قابل تنفس است.
وی توضیح داد که چگونه تنفس نجات‌دهنده با CPR انجام می‌شود و یک ماسک نمی‌تواند سطح کافی از CO2 را که باعث تغییرات قابل توجه بالینی (مسمومیت) شود، به دام بیندازد.

تحقیقات الهام گرفته از اعتراضات

یکی از پزشکان متخصص ریه می‌گوید: چندین نفر از همکاران من، از جمله خود من، به طور جدی از افرادی که به دلایل مختلف از ماسک صورت (در زمان این بیماری همه‌گیر که به طور مداوم در حال گسترش است) استفاده نمی‌کردند، آزرده‌خاطر شدند.
به گفته او، پس از اعتراض ساکنان فلوریدا در مورد این موضوع که ماسک‌های جراحی مانع توانایی تنفس می‌شوند وی به جستجوی شواهدی بود تا نشان دهند که ماسک‌های جراحی مانع تنفس نیستند و هیچ شاهدی پیدا نکرد.
بنابراین او خودش تصمیم گرفت این موضوع را به اثبات برساند: من به دنبال شواهد مستند ایمنی بودم و هیچ‌کدام را پیدا نکردم. از آنجا که می‌دانیم اثبات ایمن بودن ماسک آسان است، به سرعت و طی دو هفته مطالعه را انجام دادیم.
این مطالعه شامل 15 شرکت‌کننده سالم و 15 سرباز قدیمی با بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) با عملکرد ریوی زیر 50 درصد بود.
همه آن‌ها به مدت 30 دقیقه ماسک بر صورت داشتند و سپس 6 دقیقه راه می‌رفتند در حالی که ماسک داشتند. سپس از هر شرکت‌کننده آزمایش خون گرفته شد، که نشان داد هیچ تغییری در سطح اکسیژن یا CO2 خونشان رخ نداده است.
او گفت: این مقاله چیز زیادی به جامعه پزشکی اضافه نمی‌کند، زیرا همه ما می‌دانیم که این ماسک‌ها ایمن هستند و از آن‌ها در تمام طول روز استفاده می‌کنیم اما این موضوع برای مردم بسیار مهم است.
این پزشک متخصص در این مطالعه تأکید کرد که ناراحتی ناشی از ماسک نباید به نگرانی‌های بی‌اساس بهداشتی تبدیل شود.
اطلاع‌رسانی به مردم مهم است تا ناراحتی ناشی از استفاده از ماسک منجر به نگرانی‌های غیرمستقیم ایمنی نشود، زیرا این امر می‌تواند استفاده از روشی را که برای بهبود سلامت عمومی اثبات شده است را کاهش دهد.

ماسک N95 در مقابل ماسک‌های جراحی

این بدان معنا نیست که استفاده از ماسک هیچ تأثیری در تنفس ندارد.
دیس پنه، احساس تنگی نفسی که توسط برخی هنگام استفاده از ماسک احساس می‌شود به معنای وجود تغییرات در تبادل گاز نیست. این امر به احتمال زیاد به دلیل محدود شدن جریان هوا توسط ماسک به ویژه در صورتی که نیاز به تهویه بیشتر است (هنگام تحرک) اتفاق می‌افتد.
مطالعات قبلی نشان داده است که هنگام استفاده از ماسک صورت از نوع N95، سطح CO2 نیز می‌تواند افزایش یابد، اما هنوز در حد نرمال باقی می‌ماند.
طبق یافته‌های این مطالعه، نتایج با مشاهده قبلی بر روی 20 داوطلب سالم که به مدت یک ساعت از ماسک جراحی در طی انجام کار با شدت متوسط استفاده می‌کردند، همسو است که در آن‌ها هیچ «اثر بالینی» مشاهده نشده است.

ناراحتی احتمالاً روانی است

تحقیقات همچنین نشان داد که ناراحتی برخی از افراد در استفاده از ماسک به دلیل اضطراب، کلاستروفوبیا یا حتی واکنش عصبی نسبت به تماس با هوای گرم‌تر از حالت طبیعی و به صورتی است که همه این‌ها می‌تواند دلیل «احساس دشواری در تنفس» باشد.
استفاده از ماسک هنوز هم می‌تواند با ایجاد تغییر در الگوی تنفس، بر تنفس شما تأثیر بگذارد.
بسیاری از ما عادت نداریم از ماسک صورت استفاده کنیم و احساس قرار گرفتن ماسک روی صورت ممکن است کسی را مضطرب و ناراحت کند.
به طور معمول تنفس ما توسط سیستم عصبی تنظیم می‌شود، اما می‌تواند همچنین تحت تأثیر ذهن قرار گیرد و وقتی احساس ناراحتی می‌کنیم، حتی ناخودآگاه، می‌تواند نحوه تنفس ما را تغییر دهد.
برای مثال وقتی که هنگام بازدم عینکمان بخار می‌گیرد، ما ممکن است این ناراحتی را با عدم بازدم کامل در دم بعدی جبران کنیم.
نفس کشیدن با ماسک مهارتی است که برای انجام آن به تمرین نیاز داریم، مثل زمانی که شما چگونگی استفاده از عینک یا چگونگی نحوه ارتباط با دیگران را یاد می‌گیرید. هرچه بیشتر تمرین کنید، بیشتر به آن عادت می‌کنید.

استفاده مناسب از ماسک

نکته اصلی پوشاندن بینی و دهان است. نباید فضاهای باز زیادی در بالا، کناره‌ها یا پایین ماسک وجود داشته باشد. پس از استفاده از ماسک، احتیاط کنید که خود ماسک را لمس نکنید و تنها از طریق بندها، آن را تنظیم نمایید.
اگر ماسکتان مرطوب شد، باید آن را با یک ماسک جدید عوض کنید. رطوبت بیش از حد، اثر ماسک را کاهش می‌دهد. اگر قسمت خارجی فیلتر ماسک را لمس کردید، دستان خود را بشویید.
کاهش و محدودیت جریان هوا می‌تواند باعث احساس ضعف در تنفس کسانی که بیماری تنفسی مانند آسم یا آمفیزم شدید دارند، شود. با این حال، کسانی که دچار حالت شدید و فعال بیماری هستند و از قبل احساس تنگی نفس می‌کنند، به هیچ عنوان نباید بیرون بروند.
ر پاسخ به این سؤال که مردم برای جلوگیری از ناراحتی تنفسی زمان استفاده از ماسک چه کاری می‌توانند انجام دهند، توصیه می‌شود که انواع ماسک‌ها را امتحان کنند.
مواد، ساخت، روش‌ها، تعداد لایه‌ها و اندازه‌های مختلفی برای ماسک‌ها وجود دارد. از ماسک‌های مختلف برای موقعیت‌های مختلف استفاده کنید برای مثال: هنگام ورزش در یک سالن ورزشی، ممکن است به ماسک سبک‌تر و نازک‌تری در مقایسه با زمان خرید مواد غذایی یا رفتن به دفتر کار، نیاز داشته باشید.
در نهایت، از آزمون و خطا برای یافتن اندازه و تناسبی که جریان هوای مطلوب را برای کاهش احساس ناراحتی فراهم می‌کند، استفاده کنید.

نکته پایانی

اعتراضات اخیر علیه فرمان استفاده از ماسک، الهام‌بخش یک متخصص ریه برای انجام تحقیقاتی به منظور اثبات این که ماسک‌ها خطرات قابل توجهی برای سلامتی ندارند، شد.
این مطالعه نشان داد که حتی در بیماران مبتلا به بیماری ریوی شدید، استفاده از ماسک منجر به افزایش سطح CO2 در خون نمی‌شود.
کارشناسان می‌گویند ناراحتی برخی افراد ممکن است یک واکنش روانی باشد و با تمرین استفاده از ماسک، راحت‌تر می‌شود. همچنین ممکن است لازم باشد انواع مختلفی از ماسک‌ها را امتحان کنید تا راحت‌ترین ماسک را برای خود بیابید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.